Forretningsideen til Uber er som for Airbnb å la noe:Uber planes![]()
Skal man ha en større rotor så må man kanskje ha et mer komplisert rotorhode.Litt interessant at tilsynelatende alle som jobber med slike selvflygende drosjer lager store versjoner av typiske multirotor droner som typisk brukes for å løfte et kamera i høyden. Jeg kan forstå det for mindre droner, men det må da være mulig med dagens teknologi å lage et selvflygende elektrisk helikopter med en rotor og hekkrotor, evt. koax. Med en eller to store rotorer vil det være vesentlig mere effektivt og gi lengre rekkevidde/flytid/last enn hva man oppnår med masse små rotorer.
Mange mindre rotorer kan kobles rett på el.motor og gjør det hele mye enklere.
Det tok bare halvannet år_Det var vel bare et tidsspørsmål før en av 'de store' begynte å snakke seriøst om pilotløse passasjerfly. Tipper Airbus snart vil komme etter ...
https://thepointsguy.com/2017/07/self-flying-airliners-reality-soon/
Ingen flyger, ingen cockpit, ingen cockpit-brann.Hva om det oppstår brann i cockpit, noe som ikke er så skjeldent som man skulle tro?
Ingen flyger, ingen cockpit, ingen cockpit-brann.
Problem solved.
Man burde hatt den samme utfordringen med selvkjørende bilder så problemet virker oppkonstruert.Du har fortsatt det samme eletriske anlegget samt enda mer elektronikk. Med andre ord mer som kan ta fyr. Ikke 'cockpit-brann' kanskje - men brann like fordømt.
Merkelig resonnoment.
Man burde hatt den samme utfordringen med selvkjørende biler så problemet virker oppkonstruert.
Overrislingsanlegg med CO2?
Det var det at en brann i seg selv skulle være et så vanlig problem i cockpit jeg kommenterte på.En selvkjørende bil kan man jo evt. bare programmere til å stoppe, og så står den der den står (Det finnes vel allerede systemer der en bil kan automatisk stoppe og sette på nødblink dersom føreren får et illebefinnende).
Et fly befinner seg flere kilometer over bakken.
Så lenge man ikke introduserer mange prosessorer som krever kraftig avkjøling så burde derfor brannfaren bli redusert i førerløse fly.
Computerne er kanskje blitt for avanserte , og er mye raskere og "smartere" enn Pilotene.
Så når uvante situasjoner oppstår, og pilotene vil fly "manuelt" , så oppstår problemene.
Men når pilotene blir satt over i en _Max 8_ uten briefing på aktelle TCAS oppdateringer (to timer nett-trening er "all it takes", i følge Boeing) , så forstår vi at problemer kan oppstå.
Når muligheten for pilotløse maskiner er her , så elimineres jo muligheten for "menneskelige feil" slik som dette.
Boeing og andre er kommet langt allerede , i å utvikle systemer som dette - der "menneskelig faktor" heller kan tre inn fra bakken , hvis en gitt situasjon som f.eks datafeil oppstår.
Just thinking - hvem skulle tro at dette var et scenario bare et tiår tilbake ? Vi kan aldri helt stoppe utviklingen ,men helt sikkert prøve å forhindre den.
Nei, det kreves jo sikkert ikke så mye datakraft i et pilotløst fly..
Flyet ville like fordømt ha stupt rett i sjøen, siden det ikke er i stand til å selv oppdage feil. Flyet tror altså at AoA er for høy og nesen må ned... og ned... og ned... Ellers staller vi! Så bærer det ned til det ikke går lenger.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.