Boeing 787 - status og driftssetting

Dreamliner 6 (GEnx-motorer) er også på langtur ...

The sixth 787, ZA006, powered by General Electric GEnx engines, departed from Boeing Field in Seattle at 11:02 a.m. on Dec. 6 and set the distance record for its class (440,000-550,000 lbs.) with a 10,710 nmi (19,835 km) flight to Dhaka, Bangladesh, with credit for 10,337 nmi (19,144 km). This record had previously been held by the Airbus A330 based on a 9,127 nmi (16,903 km) flight in 2002.

Following an approximately two-hour stop for refueling in Dhaka, the airplane returned to Seattle on a 9,734 nmi (18,027 km) flight. The airplane landed at 5:29 a.m. on Dec. 8, setting a new record for speed around the world (eastbound) with a total trip time of 42 hours and 27 minutes. There was no previous around-the-world speed record for this weight class.

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2062

K65515_med.jpg
 
Da har FAA godkjent RR Trent 1000 package B motoren til 787, slik at RR kundene nå kan få levert fly som egner seg til lengre distanser enn Japansk innenriks, og betyr at så snart Boeing klarer å levere fly med denne motoren kan blant annet ANA få startet sin nye rute til Frankfurt

http://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-faa-certifies-787-with-package-b-engines-366182/
Boeing has obtained US FAA certification of the 787 with Rolls-Royce Trent 1000 Package B engines, capping a seven month flight test programme for the enhanced 70,000lb thrust turbofan.

787 er fremdeles ikke godkjent med GE motorer, hvilket er planlagt å skje på nyåret en eller annen gang
 
Kanskje feil tråd, men la gå. Bare flytt om nødvendig.

Er det noen selskap som skal ha first class ombord i sine 787? Tenker da først og fremst på Star A. Sandkasseselskapene slenger nok inn noen F seter i sine maskiner.
 
Ingenting bekreftet fra Boeing ennå, men maskinen som skulle fullføre sertifiseringen av GEnx motorene står fortsatt på bakken etter å skulle ha begynt flyvninger tidligere denne måneden. Så det er ting som tyder på at de første GE kundene må regne med ytterligere forsinkelser på når de kan motta første maskin
 
Det har vel vært nevnt tidligere, men nå er det iallefall offisielt at den første 787'n som blir satt sammen i CHS blir l/n 46 til Air India.

"What changed is I can confirm officially that it's Air India," Eslinger said Thursday.

She referred other questions to the airline, whose spokesman could not be reached.

The Dreamliner in question -- Line Number 46 -- has been closely monitored throughout its assembly this year because it is the first twin-aisle Boeing commercial airplane to be built outside the Puget Sound region of Washington state.

http://www.postandcourier.com/news/2011/dec/23/air-india-to-get-1st-sc-787/
 
Ser ut som om Boeing heller ikke i desember klarte å levere noen 787, selv om planen i starten av måneden var å levere to eller tre til ANA. Det betyr at kun to maskiner ble levert i løpet av 2011
 
Ser ut som om Boeing heller ikke i desember klarte å levere noen 787, selv om planen i starten av måneden var å levere to eller tre til ANA. Det betyr at kun to maskiner ble levert i løpet av 2011

Liten rettelse, det ser ut som Boeing ved hjelp av litt kreativt papirarbeid allikevel klarte å "levere" en maskin til ANA i desember, deres første i long-haul konfigurasjon......at maskinen ikke var helt klar for levering og ennå står på PAE er dog en ikke helt ubetydlig detalj.

Ellers så ser jeg på endel blogger som ofte virke treffe godt med sin informasjon at problemene fortsetter og man trolig bare får et par leveringen (all til ANA) i januar også
 
Sagaen om Air India går videre. Nå har de offentliggjort priser og detaljer for sine første syv maskiner. Det kan ses ut som at de har gått på en finansiell smell etter at de har ombestemt seg et par ganger ..

According to the information included in its request for proposal (RFP) for lessors published on the internet, the Indian carrier will incur a net cost of approximately $804 million, which includes the cost for the first seven 787s and two additional GEnx-1B engines.

The carrier breaks out its individual prices ranging from $109.6 million for its first 787 to $111.1 million for its seventh. Such prices, which include engines valued in the filing at around $16 million appear to have escalated over time to account for changes in commodity prices and inflation since the airline firmed its order for 27 787s in December 2005.

http://www.flightglobal.com/news/ar...r-india-787-pricing-and-configuration-366644/
 
Interesant artikkel fra Aspire Aviation som blant annet tar for seg planlagte forbedringer for 787 og litt om den nyeste leveringstimeplanen. Ser ut som Boeing kan klare å levere kun 45 fly i 2012', 66 i 2013 og 119 i 2014. Planen er å øke fra 2,5 til 3,5 fly i måneden i april, 5 i slutten av 2012, og 10 fra slutten av 2013

Eller kommer det mange viktige forbedringer med 787-9, samt -8 modellen vil stadig bli lettere og det skjer gradvise forbedringer fra følgene LN: 20, 34, 50 og 90. Ellers vil de 63 første maskinene kreve rework av større eller mindre grad, og jo tidligere LN jo mer arbeid kreves.

http://www.aspireaviation.com/2012/...with-production-ramp-up/#.Twx-hU_OaYE.twitter
 
Da var neste omgang av Dreamliner World Tour annonsert:

http://boeing.mediaroom.com/index.php?s=43&item=2100

Jan. 20-23: Wichita, Kan., to visit partner Spirit AeroSystems and Boeing employees.

Jan. 23-25: Rockford, Ill., to visit partner Hamilton Sundstrand.

Jan. 25-27: Dublin, Ireland, to visit airline customers, leasing companies, financiers and other stakeholders.

Jan. 27-30: Huntsville, Ala., to visit Boeing employees.
 
Back
Top