Boeing 787 - status og driftssetting

Re: EI-LNH - l/n 279

Jeg så en dokumentar på Al Jazeera om B787 hvor det kom frem at en 787 kunde satte som vilkår at maskinene deres kom fra Washington og nektet således å ta i mot maskiner fra Charleston. Er det noen som vet hvilken kunde dette er? Åpenbart ikke DY.

Al Baker og QR som nekter (visstnok).
 
Boeing er ennå langt fra og tjene penger på 787 programmet og fortsatt lages og leveres hvert fly med tap

http://www.flightglobal.com/news/ar...loss-declines-but-deferred-costs-rise-411502/
Cost control on the Boeing 787 programme showed some improvement on a unit basis in the first quarter, but the company remains far from break-even.
If deferred production, unamortised tooling and other costs are factored in, Boeing lost an average of $30 million on each of the 30 787s delivered in the first quarter.
 
LN001 N787NA fløy igår sin aller siste flygning fra Seatle til Chūbu Centrair International Airport Nagoya Japan hvor den får sin permanente plassering
 
BA sine 787-9 vil i første omgang bli levert med 4-klasser og dermed kun 216 seter i en F8 C42 W39 Y127 konfigurasjon

http://www.thebasource.com/seatmaps/b787-9/8f42j39w127y.html
4238eb8ff62d19cb4f9e6e9b153f28c7.jpg



Første rute de skal settes inn på skal være en av de to daglige til Delhi, etterfulgt av Abu Dhabi/Muscat og Kuala Lumpur
 
Last edited:
787 fortsetter og være en liten økonomisk krise for for Boeing. De påstår de skal begynne tjene på flyet senere i år, men basert på q2 tallene til Boeing skal de visstnok tape over $20 millioner per fly som ruller ut av fabrikken.
Et av spareprosjektene i tillegg til og få ned enhetskostnadene ved og øke volumene er nå og redusere bruke av titan i flyet

http://www.channelnewsasia.com/mobile/business/boeing-looks-at-pricey-ti/2006336.html
Boeing looks at pricey titanium in bid to stem 787 losses
 
Boeing har nylig endret litt i brosjyrene sine og har endret annonsert rekkevidde på 787-modellene, som jo for og si det pent, ikke nødvendigvis stemte med virkeligheten.

De har neppe "rundet nedover" nå heller, men de gir i det minste et litt mer reellt bilde

787-8 fra 7.850nm til nå 7.355nm
787-9 fra 8.300nm til nå 7.835nm
787-10 fra 7.000nm til nå 6.340 nm
 
Juryen er fortsatt ute, men flere tar nå til orde for at Boeing aldri vil tjene penger på 787 programmet.

http://www.seattletimes.com/busines...-overall-profit-analysts-grow-more-skeptical/

More than 300 Boeing 787 Dreamliner jets now crisscross the world’s skies daily, their gracefully up-curved composite plastic wings testifying to the innovative technology that is cutting fuel costs and saving money for airlines.

Almost a dozen years after the jet was launched, however, the prospect of the 787 ever making an overall profit for Boeing remains doubtful.

Less optimistic observers see no prospect of Boeing ever making an overall profit on this jet.
 
Juryen er fortsatt ute, men flere tar nå til orde for at Boeing aldri vil tjene penger på 787 programmet.

http://www.seattletimes.com/busines...-overall-profit-analysts-grow-more-skeptical/

Riktignok en forbedring, men i Q3 2015 tapte Boeing over 15 millioner dollar for hver 787 de leverte, og de utsatte produksjonskostnadene er på over 32 milliarder doller. Så ikke rart mange tror de aldri kommer til og tjene penger på 787 totalt sett. Det er nesten smått utrolig at selv etter og ha produsert over 300 stykker så taper de fortsatt penger på hvert eneste fly, riktignok både fordi de selges for billig og for de det koster langt mer og produsere enn hva de trodde

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-slows-787-deferred-cost-growth-rate-in-q3-418035/
In real terms, Boeing delivered 37 787s in the third quarter at an average loss of $15.6 million per aircraft, according to financial documents released on 21 October.
 
Riktignok en forbedring, men i Q3 2015 tapte Boeing over 15 millioner dollar for hver 787 de leverte, og de utsatte produksjonskostnadene er på over 32 milliarder doller. Så ikke rart mange tror de aldri kommer til og tjene penger på 787 totalt sett. Det er nesten smått utrolig at selv etter og ha produsert over 300 stykker så taper de fortsatt penger på hvert eneste fly, riktignok både fordi de selges for billig og for de det koster langt mer og produsere enn hva de trodde

https://www.flightglobal.com/news/articles/boeing-slows-787-deferred-cost-growth-rate-in-q3-418035/

Veit du tilsvarande tal for f.eks. A350?
 
Veit du tilsvarande tal for f.eks. A350?


Nei, men de taper foreløpig mye per fly da volumet er lite og alt er nytt.
Dog så rapporterer Airbus tall på en annen måte, ved at de i langt større grad tar tapene/kostnadene løpende og ikke avsetter dem i bøkene og satser på de skal tjene det inn i fremtiden.
 
Back
Top