Boeing 787 - status og driftssetting

Ferskt bilde fra Boeingfabrikken i Charleston hvor den første -10 tar form

rX6OV_C0DUGjMUkAAkaZE.jpg
 
Allerede 500 levert. Føler det ikke er så lenge siden de første ble levert

Boeing on Thursday delivered the 500th 787 Dreamliner, a 787-8, to Colombia-based carrier Avianca Airlines.

"Achieving 500 deliveries – the fastest to 500 for twin aisles – is a great accomplishment, made possible by the hard work and dedication of our employees and global suppliers," said Mark Jenks, vice president and general manager, 787 program, Boeing Commercial Airplanes, in a news release

http://m.seattlepi.com/business/boe...rs-500th-787-to-Avianca-Airlines-10813840.php
 
Ikke så helt uventet, men Delta har nå offisielt kansellert ordren de arvet av Northwest på 18 Boeing 787. Delta valgte jo som kjent Airbus A330-900 og A350-900 og sannsynligheten for at de samtidig ville velge B787 var vel heller liten.

http://news.delta.com/delta-boeing-agree-cancel-787-8-order-placed-2005-northwest-airlines
Delta Air Lines has reached an agreement with The Boeing Company to cancel an order placed for 18 Boeing 787 Dreamliner aircraft that Delta assumed in 2008 as part of its merger with Northwest Airlines.

While specific terms of the agreement are not disclosed, Delta will continue to take delivery of new 737-900ER aircraft through 2019 as two orders totaling 120 of the narrowbody jet are fulfilled.
 
Trolig en vinn-vinn situasjon for begge parter. Høres litt som om Delta beholder depositumet (trolig mot 737 ordren deres) og de slipper å ta i mot en flytype de ikke ønsker. Boeing blir også kvitt en ordre de trolig ville tapt penger på da de første maskinene de solgte ble solgt med enorme rabatter på en modell (-8) som ble langt dyrere enn planlagt og som de forutsatt ikke tjener penger på


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
The first 787-10 has now left the building.....
I alle fall er den ferdig lakkert og tatt ut av lakkboksen. Så da blir det vel bilder og greier av denne i morgen fredag.
 
Den er riktig smukk. Både denne og konkurrenten A-350 er fine å se på.

Har Norwegian snust på 787-10?
 
Så langt jeg har registrert har de uttalt at -10 ikke er interessant grunnet rekkevidden. Men man skal vel aldri si aldri.

Espen
 
Så langt jeg har registrert har de uttalt at -10 ikke er interessant grunnet rekkevidden. Men man skal vel aldri si aldri.

Espen
Mao, den har kortere rekkevidde enn sine mindre brødre og søstre?

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Mao, den har kortere rekkevidde enn sine mindre brødre og søstre?


Ja. Veldig enkelt så er det en "simple stretch" av 787-9, og de har blant annet samme MTOW og drivstoffkapasitet, selv om den har litt mer skyvekraft. Denne gjør at rekkevidden er ca 2200km kortere, basert på brosjyretall. Men det er fortsatt en langdistansemaskin.

For å oppklare så er 787-9 og 787-10 maskinene som er likest, mens 787-9 ble faktisk vesentlig modifisert fra 787-8 og faktisk har lenger rekkevidde enn den korteste varianten
 
Dersom været ikke slår seg vrangt, blir first flight for 787-10 31 Mars. Dersom det ikke oppstår problemer antas den å bli relativt lang, helt til BFI.
 
Dersom været ikke slår seg vrangt, blir first flight for 787-10 31 Mars. Dersom det ikke oppstår problemer antas den å bli relativt lang, helt til BFI.

Og sannsynlig vil du komme frem først, selv om du bruker tråsykkel. ;)
 
Ting tar tid, og etter 6år lagret på Everett har Boeing nå fått levert LN16 og blitt kvitt litt gammel lagerbeholdning. De har riktig fortsatt er par tidligbygde 787 igjen å fikse og levere

Boeing 787-83847516ET-ATHEthiopian Airlinesdelivery 31mar17 PAE-ADDex N1020L
 
Scott Hamilton i Leehamnews tror det er større sjanse for at produksjonen av 787 vil bli redusert fremover, enn å økes fra 12 til 14 i måneden som tidligere planlagt

https://leehamnews.com/2017/04/10/pontifications-787-production-rate-remains-question/
Boeing’s first quarter earnings call is scheduled for April 26, two weeks and two days from today. Officials said on the January earnings call, for year-end 2016, that they will decide this year whether to increase the 787 production rate to 14/mo by the end of the decade.
LNC has long believed this won’t happen. In fact, we predicted last September Boeing will have to lower the production rate from 2020.
 
I dag hadde 787-10 testmaskin nr 2 sin first flight. Denne er drevet av GE motorer.
Testmaskin nr 3, som blir den siste testmaskinen får sin first flight om ca 1 mnd
 
Back
Top