Boeing 787 - status og driftssetting

Here we go again - Ny produksjonsproblemer hos 787 og de klarer nok en gang ikke bygge flyet etter spesifikasjonene. Så blir fort nye forsinkelser

https://www.cnbc.com/2023/06/06/boeing-warns-of-new-defect-on-787-dreamliners.html

Boeing

on Tuesday warned about a new defect on its 787 Dreamliner planes and that it will delay deliveries of the wide-body aircraft, the manufacturer’s latest production issue.

“We are inspecting 787s in our inventory for a nonconforming condition related to a fitting on the horizontal stabilizer,” Boeing said in a statement.
 
Here we go again - Ny produksjonsproblemer hos 787 og de klarer nok en gang ikke bygge flyet etter spesifikasjonene. Så blir fort nye forsinkelser

https://www.cnbc.com/2023/06/06/boeing-warns-of-new-defect-on-787-dreamliners.html

Og er det noen som er overrasket ? En åpner en ny fabrikk med 100% ufaglærte, dog er de billige, du blokkerer Fagforeningene, som faktisk er langt mere opptatt av kvalitet enn ledelsen, og du er fukcing overrasket over dette har totalt feilet ?

Ledelsen bak dette smarte trekket er i dag ikke Boeing ansatte, de sleske spiller Golf - men flertallet står bak en sliten smaksprøve stand på Costco (Cheesepoopers anyone ?).

Den nye ledelsen som Boeing bygger opp vil ikke ta i dette med ildtang (og jeg drikker Mikrobrygg med noen av dem).

Om du kun ser på pris og sparer $$ (og NOK) shit will happen, Good Luck Flying in Europe this summer https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQWMEE/pilotleder-aleksander-wasland-er-bekymret-for-flysikkerheten-i-sommer

Her har vi testet ut det SAS og andre gjør i sommer, det gikk skikkelig dårlig og er vel siste gang Demokrater og Republikanere var enige om noe som helst, men flysikkerheten tok begge sider alvorlig (kanskje fordi de flyr så mye..) Om en tror at et totalt ukjent øst europeisk slitent selskap som betaler 1% av lønn i Norge har samme standard som det en er vant med, Goodnight and Good Luck
 
Den tåler dog å lande med kun 1 nesehjul

https://twitter.com/aviationbrk/status/1670702845744513025

Scoot 787-9 lands safely at Taipei Taoyuan International Airport after losing a nose wheel on approach to the airport.

Fy-Gy17XsAcM29P
 
Planen er å skru opp produksjonen fra 3 til 5 per måned i løpet av 2023

At de nå levere >3 fly per måned skyldes jo de har mange fly stående som har blitt produsert tidligere, men leveres så snart de er fikset og modifisert

https://twitter.com/jonostrower/status/1651193687723106305

De er nå oppe på 4 fly per måned, og i rute for 5 mot slutten av året

https://leehamnews.com/2023/07/26/b...-as-it-increases-commercial-production-rates/

The 787 program has increased rates to four a month, with a plan to increase that to five a month by the end of this year.
 
Boeing leverte denne uken en 787 til et kinesisk selskap for første gang siden 2019.

Juneyao Airlines - 787-9 B-20EQ (MSN 65431)
 
Boeing jobber med saken om å øke 787 produksjonen til 14 maskiner i måneden, fra fabrikken in South Carolina. Var var vel nesten oppe på det nivået tidligere, men da kombinert mellom Charleston og Everett.

https://twitter.com/postandcourier/status/1739118770109419879

Boeing Co. recently filed a request to revise an environmental permit for its factory in North Charleston that would allow it to build up to 14 Dreamliners per month.
 
LN17 skal hugges opp. Bygget for Royal Air Maroc, men overvektig, så ingen selskap endte med å ta levering av maskinen. Så har aldri vært i trafikk.

https://cla.aero/cl-engine-solution...disassembly-of-a-new-ge-powered-boeing-787-8/

The aircraft, SN: 35507, is powered by 2 GEnx-1B engines and will be parted out in Roswell, NM by CAVU. The parts will be transported to the new C&L warehouse located in Wichita, KS where they will be available for sale. C&L is working with OEMs to utilize these parts in supplementing their current inventories.
 
F.A.A. Investigates Claims by Boeing Whistle-Blower About Flaws in 787 Dreamliner

The whistle-blower, an engineer, says that sections of the plane’s body are being assembled in a way that could weaken the aircraft over time. Boeing says there is no safety issue.

https://www.nytimes.com/2024/04/09/us/politics/boeing-787-dreamliner-whistle-blower.html

Varsleren er altså bekymret over blant annet ulike størrelser på deler som skal passe sammen, og muligheten for in-flight breakup etter et visst antall cycles. Han ble flyttet til 777-linjen, hvor han ble ytterligere bekymret.
 
Last edited:
Skyliner påstår at LN293 skal hugges opp. VP-BDA blir i så tilfelle første -9 som møter øksen etter at Kalairs BBJ-maskin ble fløyet til Kemble i dag etter at den har stått i Basel siden mai 2015 uten at VIP-interiør har blitt installert:
Boeing 787 -9 BBJ 37109 293 VP-BDA Kalair ferried 20apr24 BSL-EGBP for part-out & scrap after abandoned cabin config

Så her snakker vi nok "low hours and cycles"...
 
Ny Teknik skriver at man har oppdaget dokumentfusk i forbindelse med klargjøring av 787. Det er signert i dokumenter, selv om kontrollene ikke er utført.
Boeing utreds efter uppgifter om att bolagets egna inspektioner av modellen 787 Dreamliner inte har gått rätt till och att anställda ska ha förfalskat besiktningsdokument. Det meddelar USA:s luftfartsmyndighet FAA.

www.nyteknik.se/boeing-utreds-pa-nytt-av-myndighet-kan-ha-forfalskat-dokument
 
British Airways er i ferd med å gå over fra RR til GE motorer på sine 787 (På 777-200ER gjorde de motsatt), da de nå har bestilt GE motorer på 6 av sine kommende maskiner.

https://www.geaerospace.com/news/pr...orders-first-genx-engines-new-787-dreamliners

FARNBOROUGH, England – July 22, 2024 – GE Aerospace (NYSE: GE) announced today that International Airlines Group (IAG) has committed to purchasing GEnx engines to power six new 787 Dreamliners for British Airways – the first introduction of this engine into their fleet.
 
Back
Top