Boeing 747-8 - statustråd

Re: Boeing 747-8 - status

Over 7 år etter maskinen ble levert fra Boeing og man kunne starte med å utruste maskinen innvendig er LN1466 levert Oman. At den daværende Sultanen nylig døde og aldri fikk prøvd maskinen var dog synd for han

Boeing 747 -8BBJ 39749 1466 A4O-HMS Oman Royal Flight delivery 21feb20 HAM-MCT after BBJ-comfig

Å produsere B747 til lager, for så å forsøke å selge dem senere, da skal man ha god råd.

...og akkurat det har ikke Boeing for tiden.

Boeing har nå bekreftet, i 2022 er det slutt. Og frem til da produseres det jo kun en håndfull 747 fraktere til UPS i året

Hmmmm, uansett så holder det ut lenger enn a380 programmet, så når det kommer til å lykkes med store fly kan man vel si at Boeing har vunnet overlegent på de fleste punkter.

Skulle et fraktselskapet banke på døra og ville ha 10+ fly, så tror jeg nok Boeing klarer å holde igang maskineriet noen år til, bare å ikke si ifra før det er for seint...

Hmmmm, uansett så holder det ut lenger enn a380 programmet, så når det kommer til å lykkes med store fly kan man vel si at Boeing har vunnet overlegent på de fleste punkter.

Skulle et fraktselskapet banke på døra og ville ha 10+ fly, så tror jeg nok Boeing klarer å holde igang maskineriet noen år til, bare å ikke si ifra før det er for seint...

Jeg håber inderligt at nogle av de fraktselskaber som har nogle ældre 747-400(transformed from PAX aircraft)/747-400F vil tænke på at købe nyt inden det er slut, efterfølgende vil det være "svært" at finde nye ligeså perfekte Cargo typer

Utfordringen her er at flere underleverandører er i ferd med å stoppe produksjonen av deler og at det nytter ikke fortsatte med en så lav produksjonstakt

Boeing har i praksis sluttet selge flyet også. 747 er død, alt annet er i praksis drømmetekning

Utfordringen her er at flere underleverandører er i ferd med å stoppe produksjonen av deler og at det nytter ikke fortsatte med en så lav produksjonstakt

Boeing har i praksis sluttet selge flyet også. 747 er død, alt annet er i praksis drømmetekning

Du har jo rett i det, men det må være lov å drømme.

Når vi kommer inn på 2030-tallet er vel de fleste 747-400 frakterne pensjonert, og flere av 747-8F begynner jo også da å dra på åra. Det kommer sikkert et konverteringsprogram for -8i, men hva blir arvtakeren?
Ser vi en helt ny stor cargomaskin i en så stor klasse? Jeg tror neppe det, da dette vil bli svært dyrt og mange fraktselskaper lever godt på å kjøpe gammelt metall, fly de i noen år og så skrape dem.
Ser vi kanskje en 777-9XF? Denne vil jo kunne ta en del, men vi er fortsatt ikke på 747-nivå når det kommer til funksjonalitet (åpne nesen etc).

Personlig så tror jeg 747 som frakter kommer til å holdes i luften helt til 2060-tallet, da vil de nyeste individene være rundt 40år gamle, men dens unike funksjonalitet vil nok gjøre at den vil være svært etterspurt i lang tid fremover. Bare se på mye av det gamle russiske metallet som er ute og flyr, og ikke minst LN-SUB, som til sitt bruk har vært uunværlig borte i Alaska.

Re: Boeing 747-8 - statustråd

Da viser det seg at det var egyptiske myndigheter som kjøpte 747-8i testmaskinen og skal utstyre den til VIP fly, som jo egentlig skulle til Lufthansa, men som Boeing lenge forsøkte bli kvitt. Denne ble jo listet som en ordre før sommeren

https://check-in.dk/egypten-faar-lufthansa-boeing-747-8-som-regeringsfly/

En Boeing 747-8, der skulle være leveret til Lufthansa for 10 år siden, har langt om længe fået en ejer. Jumbojetten skal fremover agere VIP-fly for den egyptiske regering.

Spesielt er det kanskje vingene, disse er vel bygget paa samme maate som 777-2/300 en meget plass krevende produksjon - som Boeing nok oensker plassen.

Back