Boeing 747-8 - statustråd

Re: Status 747-8

Boeing har nå åpent sagt de vurderer avslutte produksjonen av 747

http://www.wsj.com/articles/boeing-swings-to-loss-but-results-still-top-views-1469622337



Sent from my iPhone using Tapatalk

Måske føler nogle dette indlæg lidt som stødende, men Jumbojeten er det bedste fly der nogensinde er produceret, hvis Boeing stopper produktionen vil det være et tilbageslag for luftfarten, dette er fordi at der på et tidspunkt inde for 5år, så meget som folk rejser, vil være brug for større fly atter engang, da slotsne i de største lufthavne er meget begrænset.

Nogle bør slå dem i nøden med en stegepande.
 
Re: Status 747-8

Måske føler nogle dette indlæg lidt som stødende, men Jumbojeten er det bedste fly der nogensinde er produceret, hvis Boeing stopper produktionen vil det være et tilbageslag for luftfarten, dette er fordi at der på et tidspunkt inde for 5år, så meget som folk rejser, vil være brug for større fly atter engang, da slotsne i de største lufthavne er meget begrænset.

Nogle bør slå dem i nøden med en stegepande.

Hvis de kunne strukket andre etg. med flere seter alá den en gang planlagte 747-500/600 :-) Men det er vel så at fly med fire motorer gir doble vedlikeholdskostnader på motorer, nær dobbelt innkjøpspris på motorer og økt drivstofforbruk, dessverre.
 
Re: Status 747-8

Måske føler nogle dette indlæg lidt som stødende, men Jumbojeten er det bedste fly der nogensinde er produceret, hvis Boeing stopper produktionen vil det være et tilbageslag for luftfarten, dette er fordi at der på et tidspunkt inde for 5år, så meget som folk rejser, vil være brug for større fly atter engang, da slotsne i de største lufthavne er meget begrænset.

Nogle bør slå dem i nøden med en stegepande.

Problemet til 747 er at Boeings egen 777-300 gjør samme nytten med 2 motorer.

Noen burde vel strengt tatt slått dem i nøtten for å ha kastet bort tid og ressurser på utvikling av en 747-8. Hadde vert langt mer nyttig for Boeing med en helt ny og felles 737/757 erstatter.
 
Re: Status 747-8

Men det er vel så at fly med fire motorer gir doble vedlikeholdskostnader på motorer, nær dobbelt innkjøpspris på motorer og økt drivstofforbruk, dessverre.

Ikke nødvendigvis. En stor motor har normalt langt høyere vedlikeholdskostnader enn en liten. Problemet med 747 er ikke antall motorer, men rett og slett at Boeing har et produkt som er nesten like stort og som er billigere i innkjøp og drift(når 777-9 kommer blir forskjellen enda mindre)
 
Re: Status 747-8

En B777-10 vil kunne erstatte mye av 747-markedet, og med to-motors økonomi.

Espen

I praksis så gjelder det 777-300ER, 777-9 og A350-1000 også. De er ikke veldig mye mindre enn 747, og med såpass mye lavere kostnader blir det bedre butikk, selv med en håndfull færre seter å selge
 
Re: Status 747-8

Qatar Cargo som tidligere i år bestilte 2 maskiner, begge opprinnelig bygget for en annen kunde, men aldri levert, har fått sin første maskin malt, så levering nærmer seg trolig

Fra twitter
O2aEt_DI13vadVoAAMnnw.jpg
 
Re: Status 747-8

Fortsatt produksjon av B-747-8i!! Daily Sabah Business skriver:

"Turkish Airlines (THY) is reported to have initiated talks with the U.S. aerospace company Boeing for the purchase of eight 747-8i, also known as the Super Jumbo Jet.

If the $3 billion purchase is finalized, the national flagship carrier will reduce the number of flights to one to destinations where the airliner flies more than once per day. For routes with three flights a day, the company will fly twice with the 747-8i and another flight will be with the Boeing 777-300ER. Moreover, the purchase will also lead to the rebirth of the four-engine 747 Jumbo, whose manufacture has been decreased."

https://www.dailysabah.com/business...s-negotiates-with-boeing-for-super-jumbo-jets

Helt STRÅLENDE om denne maskinen får leve videre!!! Jeg tar meg gjerne ned til IST for å få fly TK sin utgave av B747-8i. Det blir sikkert vel så bra komfort ombord som LH sin versjon..om ikke bedre!
Dette ser jeg frem til!
 
Re: Status 747-8

Fortsatt produksjon av B-747-8i!! Daily Sabah Business skriver:



"Turkish Airlines (THY) is reported to have initiated talks with the U.S. aerospace company Boeing for the purchase of eight 747-8i, also known as the Super Jumbo Jet.



If the $3 billion purchase is finalized, the national flagship carrier will reduce the number of flights to one to destinations where the airliner flies more than once per day. For routes with three flights a day, the company will fly twice with the 747-8i and another flight will be with the Boeing 777-300ER. Moreover, the purchase will also lead to the rebirth of the four-engine 747 Jumbo, whose manufacture has been decreased."



https://www.dailysabah.com/business...s-negotiates-with-boeing-for-super-jumbo-jets



Helt STRÅLENDE om denne maskinen får leve videre!!! Jeg tar meg gjerne ned til IST for å få fly TK sin utgave av B747-8i. Det blir sikkert vel så bra komfort ombord som LH sin versjon..om ikke bedre!

Dette ser jeg frem til!



Er det tredje eller fjerde gang, på ca like mange år det ryktes om Turkish og 747. Og ca like ofte Turkish og A380

Akkurat dette ryktet ville jeg tatt med en stor mengde salt, og det er langt fra "initiated talks" og en flybestilling [emoji6]
 
Re: Status 747-8

Er det tredje eller fjerde gang, på ca like mange år det ryktes om Turkish og 747. Og ca like ofte Turkish og A380

Akkurat dette ryktet ville jeg tatt med en stor mengde salt, og det er langt fra "initiated talks" og en flybestilling [emoji6]

At Jumboen måske overlever er FANDEME en glædelig nyhed idet at 747 er den bedste maskine der nogensinde har eksisteret!
 
Last edited:
Re: Status 747-8

Er det tredje eller fjerde gang, på ca like mange år det ryktes om Turkish og 747. Og ca like ofte Turkish og A380

Akkurat dette ryktet ville jeg tatt med en stor mengde salt, og det er langt fra "initiated talks" og en flybestilling [emoji6]



Tror de har snakket om dette i snart 10år ja, så ville også tatt dette med en klype salt.
Klart Boeing sikkert vil prøve å holde produksjonen i gang, om de ikke allerede opplever at de taper penger for hver kontakt..
 
Re: Status 747-8

Da har Qatar fått sin første av to maskiner de har bestilt. Sanksjonene mot landet har jo bidratt til økt behov for flyfrakt. Denne maskinen, LN1535, var opprinnelig bygget til Silk Way Cargo, men har stått lagret siden den ble ferdig i starten av 2017. Neste maskin er LN1437 en maskin som i flere år har stått usolgt hos Boeing, og blant annet vært malt i Seattle Seahawks fargene, og er 4,5 år gammel opprinnelig bygget til Atlas. Denne er vel også litt overvektig, og vel derfor Atlas ikke ville ha den

DKlppAvUQAARLAP.jpg
 
Re: Status 747-8

Da har Qatar fått sin første av to maskiner de har bestilt. Sanksjonene mot landet har jo bidratt til økt behov for flyfrakt. Denne maskinen, LN1535, var opprinnelig bygget til Silk Way Cargo, men har stått lagret siden den ble ferdig i starten av 2017. Neste maskin er LN1437 en maskin som i flere år har stått usolgt hos Boeing, og blant annet vært malt i Seattle Seahawks fargene, og er 4,5 år gammel opprinnelig bygget til Atlas. Denne er vel også litt overvektig, og vel derfor Atlas ikke ville ha den

DKlppAvUQAARLAP.jpg

Det kan vel ikkje vere gratis å trekke seg frå ei kjøpsavtale (må vel ha vore ganske firm når flyet blir både bygd og malt?) heller?
 
Re: Status 747-8

Det kan vel ikkje vere gratis å trekke seg frå ei kjøpsavtale (må vel ha vore ganske firm når flyet blir både bygd og malt?) heller?

Den til Atlas, så endte de med å ta en annen, da her klarte ikke Boeing levere flyet til avtalt spesifikasjon, hvilket ikke er uvanlig på tidlig modeller. Så her fikk Boeing smellen

Usikker med denne her som skulle til Silk Way, da Boeing selv har stokket endel om på endel maskiner, og mulig de da tar en annen, da jeg ikke tror de har kansellert. Uansett, så skjer det jo ofte endel på bakrommet, som ikke kommer ut ved slike anledninger
 
Re: Status 747-8

Passende med kjennetegn GB for Qatar i disse tider (A7-BGB).

Mercator kartprojeksjon og flyruter over Nordpolen ser rart ut.

21949816_1536883753017709_4169831150889557518_o.jpg
 
Last edited:
Re: Status 747-8

Da skal siste passasjermodell i ordre være levert, når Qatar Amiri flight har overtatt sin siste BBJ i ordre og sendt til BSL for å få VIP interiør.

Boeing 747 -8(BBJ) 37501 1495 A7-HHF Qatar Amiri Flight delivery 10dec17 PAE-BSL ex N974BA

Det står riktignok 3 -8i igjen på Everett, men av disse er den ene testmodellen som ingen til nå har villet ha, samt de to flyene som skal bli Air Force One, som juridisk er levert tomme fra Boeing Commercial Airplane, selv om jeg ikke tror USAF har tatt dem over ennå
 
Re: Boeing 747-8 - status

Boeing mottok i desember to ordre på totalt fire maskiner fra to ukjente kunder. En med 1 og en med 3 maskiner, samtlige fraktere
 
Back
Top