Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Vil ikke overaske meg om DY også benytter seg av muligheten til å bestille 20-30 MAX10 nå. Tipper vi ser en ordre offentligjøres på neste kvartalspresentasjon.

Ja, de har jo vært i tenkeboksen en stund nå, så sannsynligheten for at en beslutning snart foreligger øker jo.

Espen
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser denne har gått under radaren, som pullitzer vinner Dominic Gates tweetet om her hin dagen.

Det blir ikke noe unntak, så Boeing må implementere en løsning. Så da blir det litt mer forsinkelser.

https://twitter.com/ByERussell/status/1752301860474458463

Boeing will develop an “engineering solution” to the de-icing system on 737 Max 7s after pulling a requested exemption for a workaround, further delaying certification of the plane (and the Max 10), /
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing withdraws exemption request for 737 Max 7 amid door-plug failure scrutinyBy Jon Hemmerdinger30 January 2024Boeing 737 Max 7

Source: Boeing

Boeing has withdrawn a request with the Federal Aviation Administration for a temporary exemption from some certification rules for its 737 Max 7, bringing more uncertainty to the type’s certification timeline.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tror dessverre at Boeing må skjerpe sine rutiner i produksjonsfasen med påfølgende kvalitetskontroller, ellers vil de miste mange kunder.

Når de store kundene velger å kjøre audit, og stadige stikkprøver på kvalitet, så er det drepende for omdømmet i bransjen.

Uansett hva som er rotårsaken way back then, må de fikse det en gang for alle. De tåler ikke en smell til.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Leste et sted at Tim Clark og gjengen i EK nå har et eget team med ingeniører på fabrikken som fotfølger produksjonen av maskinenen deres fremover, for å sikre at kvaliteten blir så bra de ønsker. Dette var noe de hadde begynt med etter de hadde sett synkende kvalitet på leverte maskiner.

Dette blir vel sikkert noe flere av de største kundene deres kommer til å gjøre fremover da for å være sikre. Men igjen, Boeing må jo ta grep nå fremover om de skal overleve dette....
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Leste et sted at Tim Clark og gjengen i EK nå har et eget team med ingeniører på fabrikken som fotfølger produksjonen av maskinenen deres fremover, for å sikre at kvaliteten blir så bra de ønsker. Dette var noe de hadde begynt med etter de hadde sett synkende kvalitet på leverte maskiner.

Dette blir vel sikkert noe flere av de største kundene deres kommer til å gjøre fremover da for å være sikre. Men igjen, Boeing må jo ta grep nå fremover om de skal overleve dette....

Står alt sammen her.

50 fly med hull boret på feil plass, en tidligere ansatt som advarer og en storkunde som er lei av trøbbel.

Mandag ble det kjent at Boeing har funnet flere feilborede hull i flykroppen på en del av sine 737 Max-fly.


"Siste sjanse"
Søndag sa Emirates-president Tim Clark til Financial Times at han hadde sett en «tiltakende nedgang» i Boeings standarder. Han advarte samtidig om at selskapet nå har en «siste sjanse».

Emirates er en av Boeings største kunder, og har inne bestilling på 95 fly verdt 52 milliarder dollar. Nå sender de sine egne ingeniører for å observere produksjonen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/y6aKdg/boeing-i-hardt-vaer-fant-50-fly-med-feilborede-hull
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Fra FlightGlobal idag :

Boeing warns of 737 Max delivery delays after fresh fuselage issue found

By Alfred Chua5 February 2024737 Max and Leap engine-c-Boeing
Source: Boeing

Boeing has warned that near-term 737 Max deliveries are likely to be delayed, after it was alerted to a “nonconformance” in the fuselages of 50 undelivered jets.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kan man håpe på at hovedkontoret flyttes tilbake til Seattle og at ledelsen får flere fagfolk enn økonomer?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tror dessverre at Boeing må skjerpe sine rutiner i produksjonsfasen med påfølgende kvalitetskontroller, ellers vil de miste mange kunder.

Når de store kundene velger å kjøre audit, og stadige stikkprøver på kvalitet, så er det drepende for omdømmet i bransjen.

Uansett hva som er rotårsaken way back then, må de fikse det en gang for alle. De tåler ikke en smell til.

Tror vi enda en gang vil se "too little, too late". Og du hørte det her først: Vi kommer i nær framtid til å se en MAX delt i tre deler på bakken, med dødelig utfall. Utrolig nok er ikke alt av MAX-problemer vært nok til at de virkelig drastiske endringene skjer i Boeing. Men det kommer, bare å håpe venner eller familie ikke sitter på flyet når det skjer.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Denne har sikkert vært postet her før, men skremmende lesning;
https://knowledge.insead.edu/strategy/boeings-tragedy-fall-american-icon

Minner mye om Nokia, der også ikke teknologer kom inn og tok over driften, og det gikk heller ikke bra!

En spennende analyse. Minner om en kollega som alltid sa at nedturen til norsk skipsfart begynte da økonomene overtok styringen...

Da jeg begynte i oljeindustrien på slutten av 70 tallet, kom mange nordmenn tilbake fra Seattle fordi det åpnet seg et nytt arbeidsmarked i Norge.
I Mobil, der jeg jobbet, kom flere fra Boeing.
Det var ganske vanlig at ingeniører på forskjellige ledernivå dro med dseg sine "private konsulenter", og enten fikk de til slutt ansatt i selskapet, eller fikk dem leid inn gjennom et eller annet konsulentfirma.
Amerikanske mellomledere omgav seg gjerne med veltalende engelse konsulenter, kalt job shoppers - som driftet der hvor industrien hadde gode tider.

Flere av disse job shoppere/konsulentene hos Mobil ble gjenkjent fra at de hadde jobbet for Boeing i Seattle. Fra våre norske ex- Boeing kollegaer ble vi servert mange røverhistorier.
En historie jeg husker er at noen engelske konsulenter hadde fusket med tegningen til en cockpit. For å få plass til alle instrumentene på arbeidstegningen, hadde gruppen krympet alle instrumentene littegran. Da produksjonen startet viste det seg fysisk umulig å følge tegningen. Ny design måtte til og produksjonen av flyet ble forsinket.
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Tror vi enda en gang vil se "too little, too late". Og du hørte det her først: Vi kommer i nær framtid til å se en MAX delt i tre deler på bakken, med dødelig utfall. Utrolig nok er ikke alt av MAX-problemer vært nok til at de virkelig drastiske endringene skjer i Boeing. Men det kommer, bare å håpe venner eller familie ikke sitter på flyet når det skjer.

Kan du utdype?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kan du utdype?

Det var ren griseflaks på flere nivå at Alaska Airlines-ulykken ikke tok liv. Stadig flere tilfeller av dårlig håndverk og "quality escapes" kommer frem, og disse vil en dag snart føre til en ulykke med dødelig utfall. For det er ingen tegn på at noe drastisk har skjedd i Boeing.

Grep som å sparke ledelse, flytte hovedkvarter tilbake til Seattle, kjøpe tilbake Spirit AeroSystems, etc.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det var ren griseflaks på flere nivå at Alaska Airlines-ulykken ikke tok liv. Stadig flere tilfeller av dårlig håndverk og "quality escapes" kommer frem, og disse vil en dag snart føre til en ulykke med dødelig utfall. For det er ingen tegn på at noe drastisk har skjedd i Boeing.

Grep som å sparke ledelse, flytte hovedkvarter tilbake til Seattle, kjøpe tilbake Spirit AeroSystems, etc.

Men da kan det vel skje noe med en hvilken som helst Boeing flytype. Hvorfor er det begrenset til maxene?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Men da kan det vel skje noe med en hvilken som helst Boeing flytype. Hvorfor er det begrenset til maxene?
Hvis man bare titter på i fjord så er det flere kvalitetsproblemer som har stoppet 787-linjen i Charleston i flere uker, for ikke å snakke om US Air Force sine problemer med KC-46 (som er basert på 767) så burde det nok ikke bare vært begrenset til MAX...
Men denne tråden er om 737 MAX.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvis man bare titter på i fjord så er det flere kvalitetsproblemer som har stoppet 787-linjen i Charleston i flere uker, for ikke å snakke om US Air Force sine problemer med KC-46 (som er basert på 767) så burde det nok ikke bare vært begrenset til MAX...
Men denne tråden er om 737 MAX.

Boeings kvalitetsproblemer er velkjente. Men Alpha's "Vi kommer i nær framtid til å se en MAX delt i tre deler på bakken"-kommentar og "Og du hørte det her først" fikk meg til å lure på om han satt med inside information som ikke var allment kjent. Men forstår at kommentaren var mer generell og nærmere "Jeg er skeptisk til det som skjer i Boeing og derfor skjer det nok en ny flystyrt snart".
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Vil ikke overaske meg om DY også benytter seg av muligheten til å bestille 20-30 MAX10 nå. Tipper vi ser en ordre offentligjøres på neste kvartalspresentasjon.

Hvorfor skulle de ville forsøke å sikre seg flere av en "flyvende katastrofe"?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvorfor skulle de ville forsøke å sikre seg flere av en "flyvende katastrofe"?

Av nøyaktig samme grunn som at Max eksisterer i første omgang: Økonomi. De får dem jækla billig, spesielt akkurat nå.

Husk også på at det er nesten ingen passasjerer som vet og/eller bryr seg om hva de flyr med.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Sakset fra FlightGlobal i dag :

Boeing withdraws exemption request for 737 Max 7 amid door-plug failure scrutinyBy Jon Hemmerdinger30 January 2024Boeing 737 Max 7

Source: Boeing

Boeing has withdrawn a request with the Federal Aviation Administration for a temporary exemption from some certification rules for its 737 Max 7, bringing more uncertainty to the type’s certification timeline.

En av bakgrunnene til at Boeing har bedt om en slik «temporary exemption» er at det er stor mangel på inspektører og fagkunnskap hos FAA. Både meget store budsjett innskrenkninger og lønnings konkuranse fra Flyselskapene (som tilbyr de samme ingeniørene 2-3 ganger lønnen de har hos FAA) har skapt store forsinkelser i utviklingen og sertifisering av nye modeller.

Det sagt tror jeg det ikke er tiden for unntak, ta den tiden det tar og gjør det riktig.

Leste et sted at Tim Clark og gjengen i EK nå har et eget team med ingeniører på fabrikken som fotfølger produksjonen av maskinenen deres fremover, for å sikre at kvaliteten blir så bra de ønsker. Dette var noe de hadde begynt med etter de hadde sett synkende kvalitet på leverte maskiner.

Dette blir vel sikkert noe flere av de største kundene deres kommer til å gjøre fremover da for å være sikre. Men igjen, Boeing må jo ta grep nå fremover om de skal overleve dette....

Dette er jo en utvidelse av dagens ordning, oppe på Everett er det 2 etasjer med kontorer for flyselskapenes ingeniører, normalt har det vært 2-3 ansatte fra hvert selskap, nå har Alaska sagt at de vil ha egne ansatte fra arbeidet med MAX kroppen starter i Wichita (Spirit) helt frem til leveranse godkjenningen.

Med 777 produksjonen som jeg har fått følge veldig nære så lenge Air France hadde maskiner i bestilling var Michelle og hans team ombord i maskinen på produksjonslinjen fra det første passasjer setet ble montert.

Fra FlightGlobal idag :

Boeing warns of 737 Max delivery delays after fresh fuselage issue found

By Alfred Chua5 February 2024737 Max and Leap engine-c-Boeing
Source: Boeing

Boeing has warned that near-term 737 Max deliveries are likely to be delayed, after it was alerted to a “nonconformance” in the fuselages of 50 undelivered jets.

En skal huske på at disse 50 fuselages ble produsert i Wichita før AS 1292 og når disse ankom Renton var de nye inspeksjonene på plass sammen med at en helt klart ser en helt annen kommunikasjon og åpenhet fra Boeing side, i hovedsak til kundene, men informasjon drypper nok videre fra Flyselskapene´s side også :p

Noen få av oss her inne har jo tråkket på gulvet langs en av Produksjons Linjene på Renton og fra 737 kroppen kommer inn i hallen så er den i konstant bevegelse til maskinen står på egne hjul og trekkes ut i friluft ved Lake Washington.

Når det er såpass mange mangler fra Spirit skaper det et uheldig arbeidspress og her har Boeings ledelse totalt feilet når de forsøkte å øke produksjons tempoet uten og sørge for nok ressurser (Arbeidskraft)

Tror vi enda en gang vil se "too little, too late". Og du hørte det her først: Vi kommer i nær framtid til å se en MAX delt i tre deler på bakken, med dødelig utfall. Utrolig nok er ikke alt av MAX-problemer vært nok til at de virkelig drastiske endringene skjer i Boeing. Men det kommer, bare å håpe venner eller familie ikke sitter på flyet når det skjer.

Større åpenhet og kommunikasjon om problemene og hvordan en jobber for å endre rutiner og sørge for topp kvalitet. Det skjer faktisk drastiske endringer hos Boeing (min kone er en meget liten del av noen av endringene som leverandør til Boeing).

Veldig mye av disse endringene tar tid å få på plass, det ansettes utrolig mange, både i ledelse og på gulvet. Det er jo også flere logistikk linjer, vi vet jo at kroppene kommer Wichita - Spirit og inntil denne uken ankom det kropper som var bygget før AS 1292.

Ser vi på de deler av logistikken som fungerer utmerket f.eks. MAX Wingene med shots, flaps etc. er det ingen problemer, disse blir bygget her i Seattle av Boeing.

Det var ren griseflaks på flere nivå at Alaska Airlines-ulykken ikke tok liv. Stadig flere tilfeller av dårlig håndverk og "quality escapes" kommer frem, og disse vil en dag snart føre til en ulykke med dødelig utfall. For det er ingen tegn på at noe drastisk har skjedd i Boeing.

Grep som å sparke ledelse, flytte hovedkvarter tilbake til Seattle, kjøpe tilbake Spirit AeroSystems, etc.

Som nevnt over så er det helt forventet og naturlig at mer dårlig håndverk og «quality escapes» avdekkes, fordi det er langt langt større åpenhet rundt problemene fra Boeings side, men også fordi en ennå har komponenter (som flykroppen) som er produsert før de siste endringene.

Av andre drastiske endringer, så ble ledelsen i Spirit sparket og den nye CEO er en fra Boeings ledelse. En har også utvidet kontrollen fra flyselskapene, både Alaska og United har nå egne ansatte som følger maskinene hele veien fra de blir produsert i Wichita, gjennom produksjonen på Renton og test/sertfiseringen på Boeing Field.

Jeg tror at det første som må skje er å få plass en nytt Styre som kan ta tøffe avgjørelser, dages styre er altfor mye gutteklubben kjekk og grei. Om topp ledelsen sitter i Washington DC eller Seattle tror jeg betyr mindre, hoved delen av Boeing Ledelsen sitter her i Seattle allerede.
 
Back
Top