Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det hadde vært interessant å sammenlikne disse tallene opp mot tallene for andre flytyper, f.eks B737-800, A320 og A320NEO. Men informasjon om antallet rapporter fra de andre flytypene fremgår dessverre ikke av artikkelen.

Espen

Originalartikkelen kan leses her.
https://www.abc.net.au/news/2022-06...ergencies-as-us-set-to-launch-probe/101175214

Hvor mye av dette som er unikt for MAX kan jeg ikke uttale meg om, men artikkelen virker mer opptatt av å sverte enn å forklare. Det eneste forsøk på sammenligning kommer fra Boeing.

A Boeing spokeswoman told the ABC, "none of the reports indicate a trend".

"In fact, the in-service reliability of the 737 MAX is consistent with other commercial airplane models," the spokeswoman said.

"Since November 2020, the 737 MAX has flown more than 1.5 million flight hours in more than 580,000 revenue flights. The overwhelming majority of these flights have been conducted without any incident."
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hvor mye av dette som er unikt for MAX kan jeg ikke uttale meg om, men artikkelen virker mer opptatt av å sverte enn å forklare. Det eneste forsøk på sammenligning kommer fra Boeing.

Jeg fikk samme inntrykket som deg, og jeg synes det er svak journalistikk å ikke oppgi de tilsvarende tallene for andre flytyper. "Ja vel og hva så" tenkte jeg da jeg leste innholdet, og uten at jeg har noen preferanser for den ene eller andre flytypen.

Espen
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg var på klapp i cockpit i 3 timer for en uke siden. MAX9 Alaska. Det ble gjort IOE(Initial Operating Experience). Treningen var helt normal, tror det var slutten av treningen. Vi prata mye, både personlig og fly, men ingenting om MAX problemer. Jeg var ute av cockpit i galley i noen minutter. Veldig stille og lite vibrasjon. Varmt i galley i motsetning med Airbus som blir veldig kald i forward galley.
Flyet er veldig effektivt mht fuel.
Har vært i cockpit og bak på MAX8 et par ganger, både United og Southwest. Har vært null prat om problemer. Tror ikke det er noe de som flyr de til daglig er bekymret for. Jeg har ikke lest artikkelen.
Personlig så liker jeg ikke, og er glad jeg ikke flyr, -800 og lengre rør. Ved max landing weight så er VREF opp mot 160k. Som er helt greit fra Seattle til Houston. Men realiteten er at i ORD så får du stort sett 27R ved landing. LGA og DCA har kun korte baner, ingen av disse over 7000 fot. Var 32 grader i NY i går. Alle disse plasser bruker og lande med tailwind, selv når det er vått. Og de kan helt sikkert stoppe, på papiret. Men store restriksjoner i pitch pga lengde og ikke økt høyde, og i bank pga motorer og Scimitar. Så marginene blir veldig små med økt press på de som flyr.
Jeg har 737 type rating, fløy opp på -800. Var overrasket da over VREf.
Et kanon fly opp til en viss lengde, men -8/900 er i min mening strekt for langt.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Interessante tall for -800. Men -800 er kun 9%, eller 3 meter, lenger enn -400 og har 37% større vingeflate. Dog med 7,7 tonn høyere MTOM.
Vet du om det var omtrent samme VREF på -400, eller var den litt snillere/enklere på korte baner?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

-400 er ganske lang, men det er nok et vekt problem. Tror de forandret litt på vingen og den er ganske imponerende effektiv på climb og cruise. Har ikke fulgt med alle forandringene, men på en 320/321 så kan du cruise 2000’ høyere på samme vekt med resulterende økning i rekkevidde. Stor forskjell på trans cons. Det er og en bedre ride med sharklets på 321, føles mer som et større fly, som 767. Sikkert samme på 737.
Mye prat uten og svare på spørsmålet, kanskje jeg har politiske talenter…
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser en hel del +/- 3 år gamle MAX'er er blitt levert den siste tiden fra Boeing. Betyr dette at lageret av uleverte maskiner nå begynner å reduseres? Dette ser ut til å være en miks av maskiner levert til nye operatører og maskiner levert til opprinnelig planlagte operatører.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser en hel del +/- 3 år gamle MAX'er er blitt levert den siste tiden fra Boeing. Betyr dette at lageret av uleverte maskiner nå begynner å reduseres? Dette ser ut til å være en miks av maskiner levert til nye operatører og maskiner levert til opprinnelig planlagte operatører.

Det reduseres men er fortsatt mange igjen. Og kan vel også spørres om alle vil bli levert?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kan ikke gjøre edit av min post ovenfor som ikke rimer helt som dem er skrevet. Det er pga sharklets du kan fly 2.000’ høyere med resulterende mindre forbruk. Vet ikke hvordan jeg klarte og utelate det, men beklager.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Iflg Jon Ostrower og Aircurrent vil Delta på Farnborough annonsere en ordre på 130 MAX 10 med levering fra 2025 …
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Iflg Jon Ostrower og Aircurrent vil Delta på Farnborough annonsere en ordre på 130 MAX 10 med levering fra 2025 …


Denne var det vel rykter om i fjor også. Ser også det både nevnes 100 og 130 stykker
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg ser Southwest har begynt å hente inn flere av de MAX som er lagret rundt om. Kan vel da kanskje anta at de har fått en god del på disse, og kommer til å støvsuge mye av det som står rundt om da?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Jeg ser Southwest har begynt å hente inn flere av de MAX som er lagret rundt om. Kan vel da kanskje anta at de har fått en god del på disse, og kommer til å støvsuge mye av det som står rundt om da?

Utenom Southwest sine MAXer er det fortsatt et betydelig antall som står lagret. Disse kan deles i 2 kategorier ; de selskapene som venter på at maskinene skal klargjøres og leveres av Boeing og de som er kansellert av bestiller. Selskapene som har kansellert MAXer har betalt inn forskudd i henhold til sine kjøpekontrakter i flere "instalments" og det tar tid å avslutte kjøpekontraktene juridisk og økonomisk. Derfor vil det ta litt tid før kansellerte MAXer kommer ut på markedet og er tilgjengelig for andre selskaper.
Her jobber Boeing sin "delivery" organisasjon i høygir.
 
Back
Top