Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

I lange bananer. Delta bruker lite narrowbody på longhaul, så de har ikke samme behovet for å tyne rekkevidden. Til transcont og Hawaii trengs det rekkevidde rundt 4000km. Max10 og A321NEO har begge rundt 6. A321LR er steget opp.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Noen som har oversikt over hvor mange Max som er i bruk i Norge i dag? Hvor mange har hhv. Norwegian og Flyr i drift?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Norwegian har null i drift. 2 parkert i Sverige (på det svenske AOC'et) som snart skal i drift.

Flyr har en i drift pluss en som akkurat er levert. To til før utgangen av april.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Norwegian har null i drift. 2 parkert i Sverige (på det svenske AOC'et) som snart skal i drift.

Flyr har en i drift pluss en som akkurat er levert. To til før utgangen av april.

Nuvel, en liten korreksjon, det er ingen MAXpå ARN, men RTB og RTC i CPH
RTC debuterer CPH-BCN D83656 27MAR......RTB kommer snart.....
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Alaska har plukket opp 4-5 stk MAX 9 som var bygget for Sun Express Germany. Den første N964AS er på vei til malerbua i Oakland nå ..
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ref. andre av Boeing sine fiasko-prosjekter (les: Starliner) så har er jo Boeing flinke til å skylde på andre...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ref. andre av Boeing sine fiasko-prosjekter (les: Starliner) så har er….

Ehhh, LOCKHEED Starliner..? Tror ikke det finnes andre Starlinere. Tenker du på Dreamliner så er vel ikke den lengre noen «fiasko», skjønt den hadde en dårlig start, pluss motorproblemer i ettertid. Dog kan vel ikke Boeing klandres for motorene.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Etter at Max kom tilbake i trafikk, har det blitt rapportert noen issues som avvik som kunne blitt alvorlig?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Etter at Max kom tilbake i trafikk, har det blitt rapportert noen issues som avvik som kunne blitt alvorlig?

Her er det siste fra AVH:
 

Attachments

  • 13C62DEC-699F-411A-8B5C-B32EE3988409.jpg
    13C62DEC-699F-411A-8B5C-B32EE3988409.jpg
    187.7 KB · Views: 696
Re: Boeing 737MAX - statustråd

1 x rotated by itself. Denne er vel ikke så bra.
Flere ganger at en motor slo seg av av seg selv. I de fleste situasjoner går det vel greit med en motor, gjør det ikke?
Kan man starte de i lufta hvis de stopper forresten?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det er vel lite her som kan relateres til typen. Det var mer tøys da 787 ble introdusert.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

1 x rotated by itself. Denne er vel ikke så bra.
Flere ganger at en motor slo seg av av seg selv. I de fleste situasjoner går det vel greit med en motor, gjør det ikke?
Kan man starte de i lufta hvis de stopper forresten?
1. Den som roterte selv var feil lastet. Bagasjen som skulle vært foran var i bakre lasterom.
2. Ingen motor "slo seg av selv". De ble stoppet av crew av forskjellige årsaker.

Alltid best å lese litt i teksten... ;)

Og det er helt greit å fly på en motor, og det er helt greit med restart i lufta hvis motoren er i stand til det.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Her er det siste fra AVH:


Og dette sier vel ikke noe om Typen er bedre eller dårligere. Da må man sammenligne med de andre typene også, samt isolere det som feil på flyet og ikke feil på bruk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ryanairs Michael O'Leary er ikke fornøyd med Boeing og deres evne til å levere B737 'white tails.' Han langer skikkelig ut mot selskapet.
"At the moment we think Boeing management is running around like headless chickens, not able to sell aircraft, and then even the aircraft they deliver, they're not able to deliver them on time," said Michael O'Leary, CEO of Ryanair
cnn.com/ryanair-ceo-boeing-attack/index.html
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Det hadde vært interessant å sammenlikne disse tallene opp mot tallene for andre flytyper, f.eks B737-800, A320 og A320NEO. Men informasjon om antallet rapporter fra de andre flytypene fremgår dessverre ikke av artikkelen.

Espen
 
Back
Top