Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser at Norwegian sin EI-FYI, i skrivende stund, har tatt av fra Tenerife. Noen som vet om den fraktes hjem, eller om den skal på lagring slik som Icelandair sine?

Ser ut som den er på vei til Lleida...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeings MAX-krise blir verre og verre og kanskje kommer flytypen aldri på vingene igjen:
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/QoKeBP/boeings-max-krise-blir-verre-og-verre

Dette blir dyrt ja.
Det er vel produsert ca 700 av disse nå, hvorav snaut 400 er levert kunde og 300 er lagret.
Med en pris på 125 mill USD så får jeg dette til å bli omtrent 87 milliarder dollar og ikke 17 som det står i artikkelen... ?

Vil det gå an å bygge om disse til ordinære 737-maskiner ?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeings MAX-krise blir verre og verre og kanskje kommer flytypen aldri på vingene igjen:
https://www.aftenbladet.no/okonomi/i/QoKeBP/boeings-max-krise-blir-verre-og-verre

Dette blir dyrt ja.
Det er vel produsert ca 700 av disse nå, hvorav snaut 400 er levert kunde og 300 er lagret.
Med en pris på 125 mill USD så får jeg dette til å bli omtrent 87 milliarder dollar og ikke 17 som det står i artikkelen... ?

Vil det gå an å bygge om disse til ordinære 737-maskiner ?



Listepriser (som ingen betaler) sier lite om hva flyene koster. Det er forresten ingenting i artikkelen som setter spørsmålstegn om flyene kommer i luften igjen. Derimot om det er mulig så raskt Boeing håper

MAX kommer i luften, men det kan potensielt ta lang tid
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Den største faren er nok at det blir forstyrrelser i deleleveringen. Da kan liten tue velte stort lass. Men så lenge produksjonen fortsetter er det jo ‘bare’ Boeing som får lide ..
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

I følge Boeing Q3 presentasjon regner de ikke med å være tilbake på en produksjonstakt på 737 på 57 maskiner per måned før slutten av 2020. I dag ligger de på 42, etter de reduserte når MAX ble grounded
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Vil det gå an å bygge om disse til ordinære 737-maskiner ?

Neppe, vingen og motorfestene med modifikasjonene utført for å få plass til Leap motoren er nok irreversible.


Litt rart at FAA ikke hadde "god nok kompetanse" til å kunne grundig sertifisere en modifisert 737 (Max), når en 787 eller 777 egentlig er myyye mer kompleks.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Neppe, vingen og motorfestene med modifikasjonene utført for å få plass til Leap motoren er nok irreversible.


Litt rart at FAA ikke hadde "god nok kompetanse" til å kunne grundig sertifisere en modifisert 737 (Max), når en 787 eller 777 egentlig er myyye mer kompleks.

FAA har mistet altfor mye kompetanse de siste årene, altfor mange FAA inspektører har byttet jobb til bedre betalt i «industrien» samtidig som sterk lobby virksomhet har fratatt FAA mye av inspeksjonene - FAA ble faktisk aldri informert om MCAS V2.0 - MCAS Abel sterkt modifisert etter at FAA hadde godkjent v1.0. Og kjernen er kanskje at Max var såpass modifisert at den burde ha vært godkjent som et nytt fly - ikke en variant.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nå er det vel sånn at det har vist seg i ettertid at hverken ny 777 eller 787 er helt etter boken også. Boeing har nok kjørt litt hardt i svingene med slitte dekk på mange nye sertifiseringer kan det virke som. Kvalitetskontroll har dessverre også blitt overtatt av blårussen!
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nå er det vel sånn at det har vist seg i ettertid at hverken ny 777 eller 787 er helt etter boken også. Boeing har nok kjørt litt hardt i svingene med slitte dekk på mange nye sertifiseringer kan det virke som. Kvalitetskontroll har dessverre også blitt overtatt av blårussen!
Boeing er jo pill råttent. Problemene er langt utover fargen på russedressen til noen ansatte. For at dette skulle kunne skje er det svikt over hele linja, vi snakker hundrevis, om ikke tusenvis av ansatte som skjuler problemer eller "bare" putter hodet i sanden. Med tap av uskyldige passasjerers liv som resultat. Flesteparten kommer til å fortsette i selskapet også, så da blir spørsmålet, tør du å fly med neste "nye" Boeing maskin?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing er jo pill råttent. Problemene er langt utover fargen på russedressen til noen ansatte. For at dette skulle kunne skje er det svikt over hele linja, vi snakker hundrevis, om ikke tusenvis av ansatte som skjuler problemer eller "bare" putter hodet i sanden. Med tap av uskyldige passasjerers liv som resultat. Flesteparten kommer til å fortsette i selskapet også, så da blir spørsmålet, tør du å fly med neste "nye" Boeing maskin?
Hos absolutt alle selskaper som tilbyr et produkt som potensielt kan være skadelig for forbrukerne så vil det på alle nivåer i organisasjonen være overveininger mellom kost og kvalitet/risiko, og hos så godt som alle vil man kunne klare finne eksempler hvor man vil kunne si at de har prioritert profitt.

Dette er altså langt fra sort-hvitt hvor man har noen firmaer som alltid prioriterer profitt og andre firmaer som alltid prioriterer sikkerhet.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hos absolutt alle selskaper som tilbyr et produkt som potensielt kan være skadelig for forbrukerne så vil det på alle nivåer i organisasjonen være overveininger mellom kost og kvalitet/risiko, og hos så godt som alle vil man kunne klare finne eksempler hvor man vil kunne si at de har prioritert profitt.

Dette er altså langt fra sort-hvitt hvor man har noen firmaer som alltid prioriterer profitt og andre firmaer som alltid prioriterer sikkerhet.
På samme måte som det er langt fra sort/hvitt i alle selskaper. Problemet med Boeing er ikke at en grisk jævel har tøyset med noen papirer og endt med masse profitt. Her er jo "middels minus er bra nok" gjennomsyret i bedriftskulturen. Og middels minus har aldri vært greit i luftfarten.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Kabinansatte er skeptiske til å fly med 737-MAX når de settes i drift igjen

Boeing og de mange flyselskapene som etter hvert skal fly disse maskinene har en ikke ubetydelig omdømme-jobb å gjøre. MAX forbindes p.t. først og fremst med ulykke og elendighet. Det er bare sånn det er. Ryanairs Boeing B737-8200 er et komisk bevis på ståa.
 
Back
Top