Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737MAX - statustråd

Hva blir konsekvensene om Boeing går konkurs?

Boeing har det faktisk ikke så verst. Hele underskuddet fra Q2 – og vel så det – kommer av utsatt inntekt. Inntekt som nærmest garantert kommer tilbake igjen siden verden skriker etter fly og i dette duopolet har ikke Airbus økt sin produksjon som følge av MAX grounding. Hvis ikke markedet for fly klapper sammen, og det skjer sannsynligvis ikke, må Boeing trappe opp produksjonen rimelig umiddelbart etter at MAX'en kommer i lufta igjen (for den gjør det).

Det er mer synd på de flyselskapene som er utsatt for følgende av groundingen. Der er det ingen duopol så for eksempel Wizzair tar lett markedsandeler på dette.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing redesigner software’n, finner ny bug men håper å få sertifisering i oktober. En lang og grundig artikkel fra Seattle Times.

https://www.seattletimes.com/busine...re-redesign-of-737-max-flight-controls/?amp=1

In response to finding that new glitch, Boeing developed the plan to fundamentally change the software architecture of the MAX flight-control system and take input simultaneously from the two flight-control computers that are standard on the 737.

“This is a huge deal,” Peter Lemme, a former flight-controls engineer at Boeing and avionics expert, said about the change.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing redesigner software’n, finner ny bug men håper å få sertifisering i oktober. En lang og grundig artikkel fra Seattle Times.

https://www.seattletimes.com/busine...re-redesign-of-737-max-flight-controls/?amp=1

Grundig oppsummering og statusrapport i den artikkelen. Ser ut som systemet nå blir slik det burde vært fra starten av. Jeg er sikker på at Max nå blir gått over med lupe, spesielt av FAA, slik at det blir minst like sikkert som andre kommersielle fly.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Boeing er nå ute å testflyr en av 737-MAX 7 flyene, for første gang på lenge. I tillegg ser jeg 2 -MAX 8 holder på å ferges til Moses Lake for lagring

1312564734eb659f8582f0ed2512f07b.jpg
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Grundig oppsummering og statusrapport i den artikkelen. Ser ut som systemet nå blir slik det burde vært fra starten av. Jeg er sikker på at Max nå blir gått over med lupe, spesielt av FAA, slik at det blir minst like sikkert som andre kommersielle fly.

En utfordring med sertifiseringen er at FAA mangler kompetanse - noe som ikke helt har kommet frem er at kombinasjonen av betydelig mindre budsjetter til FAA, vanskeligheter med å konkurrere lønnsmessig med «industrien» og svært aktiv lobby virksomhet som har kneblet FAA (inspektørene har ikke lenger adgang til å bestemme hva de skal inspisere og hva f.eks. Boeing skal ha ansvaret for - gjør at man sitter igjen uten et solid FAA som i lengden alle vil være tjent med.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

BBC World tv kanal viste nettopp , Boeing,s killer planes,, interessant program i denne forbindelse, sendes igjen 18. august kl. 0230, 0930 og 2130.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Litt vanskelig å holde oversikt, ettersom han som driver siden jeg har brukt som referanse synes å ha gitt opp, men det ser ut som at det nå er ca 200 uleverte MAX'er i opplag. De ser ut til å være fordelt omtrent slik:

- Boeing Field: 50 (fullt)
- Kelly Field, Texas: ca 44 (trolig fullt)
- Everett: ca 30 (trolig fullt)
- Moses Lake: ca 80

Ser ut som det fortsatt sendes fly til Moses Lake, men de må kanskje vurdere ny lagerplass snart ...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

O'Leary planlegger sommerprogram med MAX8, og benytter samtidig anledningen til et sleivspark mot Norwegian.

- Vi planlegger nå for 30 levering i 2020. Det er synd med situasjonen, for vi burde kunne ha fylt deler av kapasiteten fra Thomas Cook eller for eksempel Norwegian Air Shuttle hvis de går konkurs i løpet av noen uker, sier han.

https://investor.dn.no/#!/Oversikt/Direkte/41214
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Nå heter det vel at det første som ryker i et slag er planen, men uansett planlegger Boeing å levere 70 MAX fly i måneden så snart det er erklært flygedyktig igjen. Dette er dog inkludert det som uansett produseres hver måned, så vil nok ta tid å eliminere alle de parkerte men ikke leverte flyene. Minst et år, såvidt jeg kan se. Og det er inkludert også andre land som f.eks Kina, går god for flyet

https://check-in.dk/boeing-vil-levere-70-max-fly-om-maaneden/

Lige så snart groundingen af Boeing 737 MAX ophører, vil Boeing levere op til 70 MAX-fly om måneden. Omkring 250 fly af denne type er produceret siden marts.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

I Australia er visst en del fly på vei til Alice Springs. Det er jo en mer langtidlagringplass...
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

I følge Planespotters er det 273 fly "på lager" nå. Gitt produksjonsrate på 42 per måned tar det da 10 måneder å tømme lageret, men det forutsetter jo at groundingen tok slutt i dag. Grovt sett kan man ta lengden på groundingen i antall måneder multiplisert med 1,5 for å finne hvor lang tid det tar å komme à jour.
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Denne står godt pakket inn i Warszawa.
 

Attachments

  • IMG_0213.jpg
    IMG_0213.jpg
    80.2 KB · Views: 772
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Ser at Norwegian sin EI-FYI, i skrivende stund, har tatt av fra Tenerife. Noen som vet om den fraktes hjem, eller om den skal på lagring slik som Icelandair sine?
 
Back
Top