Boeing 737MAX - statustråd

Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Ser ut som Boeing, etter samråd med de få kundene på modellen er enige om og gjøre noen endringer på 737-7MAX, og isteden lage det som litt spøkefullt blitt kalt 737-7,5MAX.
Kort sagt vil 737-7MAX strekkes så den får plass til to ekstra seterader og vil kunne ta 148 passasjerer i Southwest sin konfigurasjon

Kilde: Jon Ostrower på Twitter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Ser ut som Boeing, etter samråd med de få kundene på modellen er enige om og gjøre noen endringer på 737-7MAX, og isteden lage det som litt spøkefullt blitt kalt 737-7,5MAX.
Kort sagt vil 737-7MAX strekkes så den får plass til to ekstra seterader og vil kunne ta 148 passasjerer i Southwest sin konfigurasjon

Kilde: Jon Ostrower på Twitter


Sent from my iPhone using Tapatalk

Snakker vi da nesten Boeing 737-400 størrelse?
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Den ene av testmaskinene skal nå være ferdig med oppdraget sitt og er fløyet tilbake til Renton for og bli rekonfigurert til Southwest standard

https://www.flickr.com/photos/122532455@N05/30935675546/


Ellers så står det nå 3 737-8Max maskiner hvert til Southwest og Lion Air på Renton og venter på motorer og sertifiseringen. Men dette er planlagt av Boeing da de den siste tiden har bygget ca 1 737-8Max maskin i måneden for og starte ramp-up

https://flic.kr/p/P3ZTve

https://flic.kr/p/PbNnw4

https://flic.kr/p/P1w4eG

https://flic.kr/p/P1vZtL

https://flic.kr/p/P1w4YC

https://flic.kr/p/P8EJMA
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

I følge en artikkel bak en betalingsmur hos Flightglobal spekuleres det i om faktisk Norwegian vil bli launch customer her
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

I følge et bilde fra Boeing har de nå startet montering av første 737-9max testmaskin

rPO6v_Cz0S_RqVQAAEwvf.jpg
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Jeg ser at Boeing forteller at maskinen vil brenne 4% mindre fuel enn A320NEO. Er dette sant eller er det den klassiske dersomatte.. Osv?'

Hva mener Airbus? (Bimborisk spørsmål)
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Jeg ser at Boeing forteller at maskinen vil brenne 4% mindre fuel enn A320NEO. Er dette sant eller er det den klassiske dersomatte.. Osv?'

Hva mener Airbus? (Bimborisk spørsmål)

Airbus mener sin maskin bruker minst. Så det kommer jo veldig an på hvile parameter man bruker og hvor mange seter man setter inn i sin egen maskin kontra konkurrentens.

Mens man kan jo la salgstallene tale for seg selv. For A32x-NEO serien har Airbus >60% markedsandel, mot Boeings 40%. :rolleyes:
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Mens man kan jo la salgstallene tale for seg selv. For A32x-NEO serien har Airbus >60% markedsandel, mot Boeings 40%. :rolleyes:
Ja, og ser man på A321neo versus 737 MAX 9 så tallene enda styggere ut for Boeing.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Originally Posted by Someone
Ser ut som Boeing, etter samråd med de få kundene på modellen er enige om og gjøre noen endringer på 737-7MAX, og isteden lage det som litt spøkefullt blitt kalt 737-7,5MAX.
Kort sagt vil 737-7MAX strekkes så den får plass til to ekstra seterader og vil kunne ta 148 passasjerer i Southwest sin konfigurasjon

Kilde: Jon Ostrower på Twitter


Sent from my iPhone using Tapatalk

Snakker vi da nesten Boeing 737-400 størrelse?

Fant svaret selv. Ikke den store forskjellen mellom 737-7MAX og 737-400.

Lengde på 737-400 er 36,4 meter
Lengde på 737-7MAX er 35,6 meter

Dette betyr at 737-7MAX bare er 0,8 meter kortere en 737-400 :fly

Kilder:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_MAX#Specifications
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Classic#Specifications
 
Last edited:
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

Da kommer det litt mer detaljer om MAX10 ....

https://airwaysmag.com/industry/analysis-boeing-clarifies-plans-stretched-737-max/

The MAX 10X, per Norris’ report, consists of a 66-inch fuselage stretch, much smaller than the 132-inch extension floated at the 2016 Farnborough Airshow. The increased length enables airlines to fit roughly 12 additional seats in a typical 2 class configuration, bringing the MAX 10X to 189 seats against 193 for a A321neo configured with similar specifications. At the high density end of the spectrum, the MAX 10X would still fall about 10 seats short of the A321neo’s theoretical maximum of 240 seats.
 
Re: Boeing 737-MAX formelt lansert

I følge et bilde fra Boeing har de nå startet montering av første 737-9max testmaskin

rPO6v_Cz0S_RqVQAAEwvf.jpg

Tok på den i dag.. Den nærme seg ferdig. De håller på å montere en del test utstyr. Glemte spørre når den er planlagt for test flyvning
 
Last edited:
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Denne luringen dukket nettopp opp i lobbyen her :)
 

Attachments

  • image (2).jpg
    image (2).jpg
    115.6 KB · Views: 969
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Når Norwegian nå har annonsert ruter mellom byer mellom New York og Boston, og byer i Skottland og på Irland. Så kan vel det gi en brukbar indikasjon på hva rekkevidden på en standard 737-8Max i første omgang vil være. Og tyder på at det kanskje ikke er like lett å bruke den transatlantisk fra f.eks Skandinavia?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Når Norwegian nå har annonsert ruter mellom byer mellom New York og Boston, og byer i Skottland og på Irland. Så kan vel det gi en brukbar indikasjon på hva rekkevidden på en standard 737-8Max i første omgang vil være. Og tyder på at det kanskje ikke er like lett å bruke den transatlantisk fra f.eks Skandinavia?

Er det ikke noen her inne som er overbevist om at den ikke kan brukes til TATL fra Skandinavia?
 
Re: Boeing 737MAX - statustråd

Skulle gå fint på de korteste rutene. Men dette er jo ekstremops uansett hvordan man snur og vender på det.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Back
Top