Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Det ble jo også laget en oppgradeing av Boeing 727. Den fikk navnet 757 .. ;)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Er B757 en kraftig oppgradering av B727??

Det visste ikke jeg! Hvordan kan man evt se likheten uten at navnet er Boeing?
Ser ingen likheter mellom Boeing 727 og Boeing 757 bortsett fra navnet Boeing :)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Kriblefine bilder! Særig med de dramatiske, grålige, sommerskyene som bakteppe.

Skrev loadsheets på mange 727'er på FBU da jeg var barn. Memories...

Den feite "fuel-to-noice-converter" kjerra kunne selvsagt ikke ta av fra FBU med halvfull last engang, hvis det var over 26 grader. Flight cancelled...

Selskaper som fløy regulært med 727 i Norge (FBU) var: Lufthansa, Pan Am, TWA, Dan Air... andre?

Takk for titt, fine bilder!
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Det ble jo også laget en oppgradeing av Boeing 727. Den fikk navnet 757 .. ;)

Er det sant? Ante jeg ikke... Takk for info!


Hva/hvordan? De er jo ulike på nær alle parametre?

Blir fortsatt mo i knærne når jeg ser (rester) av begge typer. ^_^
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Det ble jo også laget en oppgradeing av Boeing 727. Den fikk navnet 757 .. ;)
"Oppgradering" er vel en underdrivelse... men har like fullt en kime av sannhet. Boeing foreslo først en forlenget og oppgradert 727-300 men fikk lite respons, man brukte så skrogseksjonen fra 727 (både øvre og nedre "lobe"), satte to nye motorer under en helt ny vinge, designet en ny nese, forlot etter hvert T-halen, og tok mye teknologi fra 767 som da var under utvikling. Voila! 757, princess of the air!
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

hehe .. tenkte det ville bli kommentarer, men det er som Stone sier. Man begynte å leke med en tomotors variant, og så bare ballet det seg på .. ;)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

hehe .. tenkte det ville bli kommentarer, men det er som Stone sier. Man begynte å leke med en tomotors variant, og så bare ballet det seg på .. ;)

Samme greia skjedde med Cessna 172. Vips! - en 747-400.

Uansett, 727 og (fille-) kusine 757 er smekre fly.
Drakk fuel i usømmelige mengder, men jeg liker nå engang sånne damer... :D
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Men så fikk de også felles cockpit i 757 og 767 med mulighet for felles rating, lenge før Airbus...
Selskaper som fløy regulært med 727 i Norge (FBU) var: Lufthansa, Pan Am, TWA, Dan Air... andre?
Sterling... Icelandair... og svenske Transair i tidligere tider.
 
Last edited:
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Jeg selv skulle virkelig ønske å få fly B727 som pax en gang før de forsvinner helt..

Greit man kan ta seg en tur med G-force one men det koster skjorta og mer til :)
Men virkelig noe kult! :D
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Men så fikk de også felles cockpit i 757 og 767 med mulighet for felles rating, lenge før Airbus...

Sterling... og svenske Transair i tidligere tider.

Ja! Det har du jommen rett i, selv om ikke på FBU.
Lurer; kanskje fløy også Sabena regulært med 727 til Norge?

Ah - kom på - Icelandair, selvsagt.
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Men så fikk de også felles cockpit i 757 og 767 med mulighet for felles rating, lenge før Airbus...

Sterling... og svenske Transair i tidligere tider.

Air France (under), JAT, Icelandair .. samt diverse fraktere ...

takeoff.jpg
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Air France (under), JAT, Icelandair .. samt diverse fraktere ...

AF - selvsagt. Glemte den. JAT, ja - men fløy de ruter? Spennende tider, kald krig og greier.
Takk til trådstarter fra TOS for 727 revisited!

Og MOW - lå du i skauen ved FBU og tok bildet med en brødrister? :D

Herlig bilde uansett - mest pga DC-9-41 i forgrunnen, selvsagt. Tipper februar 1983?

Edit: er det -21? Må kjøpe briller...
 
Last edited:
Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

JAT fløy for NSB Reisebyrås behandlingsreiser til Dubrovnik. En operasjon verdig en egen tråd ...

Jeg lå ikke i buskene, men satt på benken på 'pynten' hjemme på barndomshjemmet på Strand. Husker ikke datoen, men kan godt stemme ... og ja, det er en -41.
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Fantastisk bilde -MOW!

Minner om gamle dager, gamle bilder som vi ikke ser så altfor mye av mer dessverre :)
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Fantastisk bilde -MOW!
Minner om gamle dager, gamle bilder som vi ikke ser så altfor mye av mer dessverre :)

Så enig! Har MOW flere av samme kaliber er vi flere som blir glade!

MOW: Var der ikke også noen lignende "behandlingsreser" med Bulgarian fra FBU? Med Tu-154 (eller enda verre)?

Til tråden/om 727'ere i Norge - TWA fløy faktisk en kort stund med 727-100 FBU-LHR.

Dessuten Pan Am's daglige 727-200 til LHR gikk i perioder en ettermiddagssleng til TXL (Berlin), før de startet med HEL. Og så WAW, like før de gikk ad undas.
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

MOW: Var der ikke også noen lignende "behandlingsreser" med Bulgarian fra FBU? Med Tu-154 (eller enda verre)?

Det må isåfall ha vært før min tid .. (pre 1981). Har ikke sett Balkan på FBU annet enn når det var tåke på GEN, tror jeg.
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Vackra Boeing 727..vilken härlig 3 motorig jetliner!

727-200 & 737-800 har ju exakt samma kapacitet...189 pax.
Jag vill minnas att Sterling Airways flög ARN-LPA non-stop med 727-200...en av de längsta non-stop linjerna med 727!
Lufthansa torde ha varit Europas största 727 operatör...
 
Last edited:
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Tror også Turkish Airlines opererte 727-200 med en ukentlig rotasjon en periode på 80-tallet.

Beste hilsen Espen
 
Re: Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

JAT fløy for NSB Reisebyrås behandlingsreiser til Dubrovnik. En operasjon verdig en egen tråd ...

Jeg lå ikke i buskene, men satt på benken på 'pynten' hjemme på barndomshjemmet på Strand. Husker ikke datoen, men kan godt stemme ... og ja, det er en -41.

Husker en gang JAT kom med en 727 i full Air Afrique dekor m titler og logo. Maskinen var akkurat levert tilbake etter leasing til Air Afrique.

Espen
 
Boeing 727-251Super27 4K-8888 på TOS

Tror også Turkish Airlines opererte 727-200 med en ukentlig rotasjon en periode på 80-tallet.

Beste hilsen Espen

Stemmer, det burde jeg husket. Nektet å skrive under på loadsheet da de ville ha en 500 kilos fraktklomp i et lasterom uten surringsmuligheter ..
 
Back
Top