BMI Regional og SVG-EVE-TOS ruten

Her innlegg i Stavanger Aftenblad av Eivind Roald , SAS , i sakens anledning 15.april i år.
 

Attachments

Det interessante nå er jo om TOS-SVG fortsetter, eller om SAS igjen ser seg mest tjent med at folket flyr via OSL.
 
Det interessante nå er jo om TOS-SVG fortsetter, eller om SAS igjen ser seg mest tjent med at folket flyr via OSL.

Det er det kundene som bestemmer.
Dersom loadfaktoren gir inntjening vil jeg tro ruten fortsetter.
Alt for mange ikkebrukere "skriker" på nye ruter uten forpliktelser.
Det tror jeg er et norsk særfenomen.
 
Garantert at SAS gir seg.
Spørsmålet er vel hvor lenge BMI gidder tape penger i Norge. Tror ikke gir klingende mynt i kassa både på Kvernberget og Gardermoen.
Men gir SAS andre selskap muligheten til å få fotfeste i Norge? Vært kjekt å sett pax belegg på Oslo - Aberdeen for SAS. Og om den beholdes om BMI gir opp hele Norge.

Historien gjentar seg gang på gang.
Coastair, DAT, og nå BMI. Feks, wf flytter sin avg frem til 15 min før BMI fra Kvernberget til Stavanger. Aldri vært så billig å fly til Stavanger med wf.
Etter meg bekjent klaget vel ikke krohnair på EB, dem var vel bare uheldig med flykjøp

Jeg er enig med han som at, det er dyrt å være fattig. Litt sånn tror jeg flyselskaper som satser i Norge opplever det. Enkelt for SAS opprette nye ruter, for så presse ut nye selskaper.

Skal bli spennende å se om SAS beholder ruta til Tromsø, og evnt billig billettene fortsetter på Kvernberget. Samt SAS sin rute på Aberdeen beholdes.
 
Garantert at SAS gir seg.
Spørsmålet er vel hvor lenge BMI gidder tape penger i Norge. Tror ikke gir klingende mynt i kassa både på Kvernberget og Gardermoen.
Men gir SAS andre selskap muligheten til å få fotfeste i Norge? Vært kjekt å sett pax belegg på Oslo - Aberdeen for SAS. Og om den beholdes om BMI gir opp hele Norge.

Historien gjentar seg gang på gang.
Coastair, DAT, og nå BMI. Feks, wf flytter sin avg frem til 15 min før BMI fra Kvernberget til Stavanger. Aldri vært så billig å fly til Stavanger med wf.
Etter meg bekjent klaget vel ikke krohnair på EB, dem var vel bare uheldig med flykjøp

Jeg er enig med han som at, det er dyrt å være fattig. Litt sånn tror jeg flyselskaper som satser i Norge opplever det. Enkelt for SAS opprette nye ruter, for så presse ut nye selskaper.

Skal bli spennende å se om SAS beholder ruta til Tromsø, og evnt billig billettene fortsetter på Kvernberget. Samt SAS sin rute på Aberdeen beholdes.

Om SAS "gir seg" er det fordi markedet ikke benytter seg av ruten slik at den gir inntjening.
SAS gir seg ikke fordi bmi slutter å fly den samme ruten.
 
Kan du fortelle, hvor finner SAS marked der ingen andre kan? Og hvordan forklarer du at ei rute med litt over 1000 pax på 1 mnd trenger en ny aktør 15 min før. Flys ofte med ei 700 eller 800 maskin.

Ikke problem å drive butikk når Norge, Sverige og Danmark redder selskapet gang på gang.

Har alltid reist med SAS og vært fornøyd, men når man ser den systematisk utpressingen av nye selskap dem driver på med. Blir man bare provosert.
 
Garantert at SAS gir seg.
Spørsmålet er vel hvor lenge BMI gidder tape penger i Norge. Tror ikke gir klingende mynt i kassa både på Kvernberget og Gardermoen.
Men gir SAS andre selskap muligheten til å få fotfeste i Norge? Vært kjekt å sett pax belegg på Oslo - Aberdeen for SAS. Og om den beholdes om BMI gir opp hele Norge.

Historien gjentar seg gang på gang.
Coastair, DAT, og nå BMI. Feks, wf flytter sin avg frem til 15 min før BMI fra Kvernberget til Stavanger. Aldri vært så billig å fly til Stavanger med wf.
Etter meg bekjent klaget vel ikke krohnair på EB, dem var vel bare uheldig med flykjøp

Jeg er enig med han som at, det er dyrt å være fattig. Litt sånn tror jeg flyselskaper som satser i Norge opplever det. Enkelt for SAS opprette nye ruter, for så presse ut nye selskaper.

Skal bli spennende å se om SAS beholder ruta til Tromsø, og evnt billig billettene fortsetter på Kvernberget. Samt SAS sin rute på Aberdeen beholdes.

Aldri vært så billig? Jahaja? Nå flyr jeg særs ofte med Widerøe og SAS fra Kristiansund til Bergen og Stavanger. Sist en tur retur retur bestilt i god tid (i forrigårs og går) 5-6 tusen takk....

Og SAS har vel ikke noen Aberdeen rute. Widerøe har på kommersielt grunnlag fra Bergen og Stavanger.

Leverer BMI riktigere tider for meg så flyr jeg selvfølgelig med dem. De billig billettene til WF er jo stort sett på tidspunkt som mildt sagt er på katastrofale tidspunkt i forbindelse med jobb.
 
Og SAS har vel ikke noen Aberdeen rute. Widerøe har på kommersielt grunnlag fra Bergen og Stavanger.

SAS flyr SVG-ABZ og har "alltid" gjort det. 2x daglig på hverdager, morgen og kveld, mens WF utfyller og flyr selv 3x daglig med SAS codeshare

Itillegg startet de OSL-ABZ i våres
 
Jeg hadde selv 22 tur retur kr.sund -Stavanger. Se på en wf billett ksu - SVG, rundt 1000 - 1200 kr. Finner ingen så billige billetter med wf fra Ksu.
SAS har vel rute fra Oslo sk4611 til Aberdeen. Og 2 stk 737 avg fra Stavanger.

Uansett, er det trist at BMI legger ned. Jeg forstår det, umulig å konkurrere med et statsselskap. Dette gjelder innen flere virksomheter innen persontrafikk.
 
Kan du fortelle, hvor finner SAS marked der ingen andre kan? Og hvordan forklarer du at ei rute med litt over 1000 pax på 1 mnd trenger en ny aktør 15 min før. Flys ofte med ei 700 eller 800 maskin.

Ikke problem å drive butikk når Norge, Sverige og Danmark redder selskapet gang på gang.

Har alltid reist med SAS og vært fornøyd, men når man ser den systematisk utpressingen av nye selskap dem driver på med. Blir man bare provosert.

De finner sikkert marked, eller har et håp om å bygge opp et marked, f.eks SVG-TOS-SVG. Akkurat som KL/BA ( eks ) fant at der var marked for å starte opp AMS/LHR-SVG V.V. Så kan man da spørre om de "presser" SK.
Det som tilslutt styrer er om markedet vil.
Er det SK som har "tvunget" DY til å ta grep i forbindelse med TRD-N.N satsingen? Hvorfor starter WF, som nå er et selvstendig selskap opp flygninger TRD-TOS direkte?
Forøvrig så prøvde vel City Star seg på ABZ-SVG-KSU mens bonuspoeng var forbudt og WF ikke ante at de kom til å fly der engang, og alle har jo fått med seg hvordan det gikk.
 
SAS flyr SVG-ABZ og har "alltid" gjort det. 2x daglig på hverdager, morgen og kveld, mens WF utfyller og flyr selv 3x daglig med SAS codeshare

Itillegg startet de OSL-ABZ i våres

Blanda litt drops her ser jeg :lol: Tenkte fra Kristiansund som utgangspunkt og så ble det litt surr.

Jeg hadde selv 22 tur retur kr.sund -Stavanger. Se på en wf billett ksu - SVG, rundt 1000 - 1200 kr. Finner ingen så billige billetter med wf fra Ksu.
SAS har vel rute fra Oslo sk4611 til Aberdeen. Og 2 stk 737 avg fra Stavanger.

Uansett, er det trist at BMI legger ned. Jeg forstår det, umulig å konkurrere med et statsselskap. Dette gjelder innen flere virksomheter innen persontrafikk.

Jeg må stort sett ut med over 3000 bare for Kristiansund -> Stavanger. Er jo en selvfølge å være framme så tidlig som mulig 09.10 altså. Utover det er jeg ikke helt sikker på hva du mener.
Tror BMI glatt kunne konkurrere med SAS/Widerøe om tidene hadde vært litt smartere. Er en del av oss som reiser fra Kristiansund til Stavanger for møter og denslags. Er selvfølgelig å foretrekke å fly tidlig om morgenen slik at du får maks utnyttelse av dagen i Stavanger, og ha muligheten til å komme deg hjem ca i 16/17 tiden.
 
Last edited:
For det første så er det er helt annet pax grunnlag på disse rutene.
At SAS finner mere pax enn BMI, det tviler jeg ikke på. Men hvor mye?

City Star var vel et annet selskap enn BMI med tanke på flyflåte etc.

På kvernberget har ikke WF gjort noe annet enn å flytte flyavgangen 1 time fram, samt holde prisene nede. Det er helt greit. Der kommer BMI og gir wf konkurranse.
Men opprettelse av nye ruter for å direkte presse ut, det provoserer.
 
Har alltid reist med SAS og vært fornøyd, men når man ser den systematisk utpressingen av nye selskap dem driver på med. Blir man bare provosert.

Om SAS driver systematisk "utpressing" er jeg ikke enig i.
Det kalles konkuranse.
Les innlegg over fra SAS i SA.

Konkuranse er helt OK etter min oppfatning. Så er det nå en gang slik at det er markedet, oss kunder , som bestemmer hvordan tilbudet skal være.
Jeg har skrevet før og skriver igjen; de som ber om nye ruter for å betjene visse markeder får pinadø kjøpe billetter også for det de ber om.
 
Konkurranse er ok, men oppretting av nye ruter på samme destinasjon. Rart at både Aberdeen og Tromsø kom såpass raskt. Men får håpe jeg tar feil.
Hvem har mulighet mot et statseid selskap?

Selvfølgelig har BMI ansvar selv. Pris, rutetid og markedsføring.
Mere spent hva som skjer med dem andre rutene dem har i Norge.
 
At SAS kan finne på å åpne en konkurrerende rute TOS-SVG for å kverke en brysom nykommer - seff! Og nedlegge den når kvelningen er gjort - Seff! Det kalles kapitalisme. Men nettopp det at de åpner TOS-SVG, ikke EVE-SVG tyder på at de har bredere vurderinger bak.
 
At SAS kan finne på å åpne en konkurrerende rute TOS-SVG for å kverke en brysom nykommer - seff! Og nedlegge den når kvelningen er gjort - Seff! Det kalles kapitalisme. Men nettopp det at de åpner TOS-SVG, ikke EVE-SVG tyder på at de har bredere vurderinger bak.

Hvem er Seff?
 
Back
Top