BMI åpner LHR-SVG og LHR-BGO

Re: BMI åpner LHR-SVG og LHR-BGO

SAS kan mycket väl droppa sina linjer till London från SVG/BGO istället satsa på att nyttja slot tiderna till öka på fler avgångar till LHR från ARN/CPH/OSL/HEL/GOT istället.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om SAS codeshare dyker upp på BMIs flighter till BLO/SVG från LHR.

Tja, SAS sin SVG-LHR rute skal være en av de mest profitabel rutene i SAS systemet. På denne ruten har man i dag codeshare med BMI.

SK4629 SVG-LHR codeshare BD3809
SK4630 LHR-SVG codeshare BD3802
SK4627 SVG-LHR codeshare BD3807
SK4628 LHR-SVG codeshare BD3808

Rutene flys også i codeshare med Air Canada og South African Airways, så kan godt tenkes at det kommer et samarbeid mellom SK og BD på BMI ruten også.

Det finns säkert ganska många som flyger DY till LGW idag och sedan på en separat biljett flyger flyger vidare ut i vida världen med BA, VS, EK, EY etc från både LHR & LGW.

Vad gäller DY VS BMI så gäller det hur BMI väljer att marknadsföra linjen.
Väljer BMI att framförallt riktiga in sig på resenärer som ska till London kan DY få det tufft. Särskillt tufft kan det bli om BMI erbjuder väldigt attraktiva priser.
SAS kan mycket väl droppa sina linjer till London från SVG/BGO istället satsa på att nyttja slot tiderna till öka på fler avgångar till LHR från ARN/CPH/OSL/HEL/GOT istället.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om SAS codeshare dyker upp på BMIs flighter till BLO/SVG från LHR.

Kremt.... Hvis du hadde sett hvor langt gardina går bak på SVG-LHR så tror jeg du hadde svelget dine ord ;)

Det er ikke så ofte en har gleden av å huske noe om fly og luftfart som LN-KOG ikke husker. :)

Men British Midland fløy til BGO en kort periode. Fløy ikke med den selv, men jeg husker jeg var med å hente en onkel som kom med den maskinen en gang. Prøver å huske når det kan ha vært. Det var i forbindelse med feiring av en rund dag. Mon tro om det kan ha vært i 1994. Er rimelig sikker på at det var en DC9-31 som ble benyttet.

BMI fløy ikke en kort periode til Flesland fra LHR.
De fløy i årevis med DC9-10 og -30 før 737-300 og -500 overtok. Av og til også med -400.
Dette gjorde de fra første del på nittitallet til rundt 2003 mener jeg å huske.
De var daglig på BGO og jeg har plenty med bildedokumentasjon for dette gjennom flere år jeg dagpendlet opp dit.

:colgate::old

Var det i 1994 hadde jeg beveget meg vekk fra Fleslands forsteder og etter asyl på Røros havnet i siviliserte strøk.

Når det er sagt, så har Bergen og Stavanger alltid hatt gode forbindelser over Nordsjøen. Air UK, Dan-Air, British Airways (tok over Dan-Air i 1992), Braathens SAFE, SAS, Widerøe, Norwegian, Loganair (i BA og flyBe-drakt) - og så er det sikkert noen jeg har glemt.. :colgate:

PANAM ,Air Botnia(for SAS) og Air Anglia(forløper til Air UK) fra Bergen.

Hvordan kan du si at det ikke blir en utfordring for SAS, som flyr mellom 2 og 4 ganger pr.uke, avhengig av tid på året.

Formulerte meg kanskje litt uklart - prøver meg på en utdyping:

Med 2-4 avganger i uken er Bergen-London en helt marginal operasjon for SAS. Det er ikke en rute det er et stort poeng å forsvare i konkurranse med bmi, ei heller en rute som vil være et stort "tap" å miste. Dermed vil det ikke være en spesielt stor utfordring for dem at bmi starter, slik jeg ser det. Det er et bedre opplegg for alle om de inngår joint venture eller code-share med bmi. Kanskje har SAS ventet på nettopp dette - en mulighet for å legge ned på Gatwick og heller samarbeide med en alliansepartner om et bedre tilbud fra Vestlandet til London?

Slik jeg ser det er bmi først og fremst en utfordring for Norwegian. Norwegian har et godt rutetilbud og høy markedsandel - og sammenliknet med SAS har de mye mer å forsvare når det kommer til Bergen-London.

Enig?

Last edited:

Hvorfor i all verden skulle SAS droppe SVG-LHR, alle gangene jeg har flydd t/r SVG-LHR har det ikke vært mange ledige plasser for å si det sånn..

Ville det ikke være greit å beholde en rute som er av de mest lønnsomme, selv om det ikke er den største ruten?

Formulerte meg kanskje litt uklart - prøver meg på en utdyping:

Med 2-4 avganger i uken er Bergen-London en helt marginal operasjon for SAS. Det er ikke en rute det er et stort poeng å forsvare i konkurranse med bmi, ei heller en rute som vil være et stort "tap" å miste. Dermed vil det ikke være en spesielt stor utfordring for dem at bmi starter, slik jeg ser det. Det er et bedre opplegg for alle om de inngår joint venture eller code-share med bmi. Kanskje har SAS ventet på nettopp dette - en mulighet for å legge ned på Gatwick og heller samarbeide med en alliansepartner om et bedre tilbud fra Vestlandet til London?

Slik jeg ser det er bmi først og fremst en utfordring for Norwegian. Norwegian har et godt rutetilbud og høy markedsandel - og sammenliknet med SAS har de mye mer å forsvare når det kommer til Bergen-London.

Enig?
Jammen, da er vi jo helt enig, og ikke uenig, da! :)

SAS sitt tap på passasjerer med destinasjon London er muligens ikke det største "problemet", men det kan jo tenkes at dette melker av transfermarkedet til SAS (via CPH). Nå vet jeg imidlertid ikke hvor attraktivt rutetilbud *A har ut fra LHR som korresponderer med ruten fra SVG og BGO, men om det lekker nok passasjerer ut den veien så smerter nok det mer enn tapet av direktepassasjerer. At SK har code share med BD er nok et nokså imperfekt subsitutt til å frakte passasjerene selv (sett fra et lønnsomhetsperspektiv).

Last edited:

BMI fløy ikke en kort periode til Flesland fra LHR.
De fløy i årevis med DC9-10 og -30 før 737-300 og -500 overtok. Av og til også med -400.
Dette gjorde de fra første del på nittitallet til rundt 2003 mener jeg å huske.
De var daglig på BGO og jeg har plenty med bildedokumentasjon for dette gjennom flere år jeg dagpendlet opp dit.

er helt enig i deg, husker også de fløy med Fokker 100 på ruten.. har også bilder . ruten ble kuttet ut nok sikkert pga BMI omla hele rutenettet i UK.

BMI bruker terminal 1. -er dt lett å komme til terminal 3 fra 1 ? kan man feks spasere mellom de to terminalene ?

BMI bruker terminal 1. -er dt lett å komme til terminal 3 fra 1 ? kan man feks spasere mellom de to terminalene ?

Det går shuttlebusser airside, eller man kan gå landside

Ser at bmi priser Business Class-billetter mellom Stavanger og London ned i 1839 kr. Economy er nede i 394 kr.

I Economy blir det vel BOB, som hos SAS.

Ellers ikke veldig imponerende nettverk videre i verden fra bmis egne nettsider, men rutene dukker vel opp som interline og code-share med andre selskaper.

Detta va inte direkt väntat, men väldigt kul och se! Intressant satsning, kan SK ha något med denna lansering och göra? Förmodar att det blir codeshare iaf!

Er det dette som kalles outsourcing? Sammenlignet med SAS så ligger BOB-prisene 20% lavere hos BMI, men prisene ser ut til å ligge litt høyere enn hos SAS på Economy.

Nei TOS
Min kommentar om SK er ikke ment som mobbing. Det må være mulig å komme med kommentarer som omhandler SK om man mener disse er rettmessige, og mitt poeng er at en rute fra SVG og BGO til LHR, med mulighet til mating inn i *alliansens nettverk fra LHR og ut i Europa og i verden forøvrig, vil kunne ramme en del av Europa- og IC-trafikk som i dag kanaliseres via f.eks. CPH med SK (men selvsagt også de som i dag reiser via FRA eller AMS o.l.). Jeg ville syntes det var oppsiktsvekkende om SK syntes dette var en positiv utvikling, men det kan godt tenkes at jeg tar feil. Det er mao. ikke utelukkende tap på direkterutene fra SVG og BGO til London som er problemet, men også tapt feeder inntekter videre ut i SK sitt nettverk.

At DY vil merke dette er nok også sant, men jeg kjenner ikke til hvor stor andel av de reisende fra BGO og SVG som er transfer pax og hvor mange som har London som destinasjon/utgangspunkt. De som reiser med London som transfersted er i utgangspunktet ikke så aktuelle for DY, men ville i noen grad kunne valgt SK via CPH i stedet for BMI via LHR.

Det var vel denne jeg tenkte på

Ouch, dette må svi for SAS. Nå kan vi vel snart vinke farvel til SKs rute BGO-LGW. Det blir hvertfall enda en måte å komme seg ut i verden på fra Vestlandet nå. Gratulerer!

Hva slags materiell vil bli brukt på rutene?

Typisk østlendingere og svensker og whatever å tro at SAS kun tjener penger fra "storbyene" i Skandinavia (som tross alt er så små i europeisk sammenheng, unnskyld men vi som bor utenfor "storbyene" er ikke dumme, som nordmann kjenner jeg London mye bedre enn Oslo og veldig, veldig mange andre deler samme erfaring som meg). Jeg reiser ofte SVG-LHR og har lagt merke til at SAS bruker stadig større fly og at stadig flere (ikke minst forretningsreisende, Stavanger er vel fortsatt HQ til Nordens største selskap.. Knapt noen bryr seg lenger om Nokia eller Ericsson.. :) Ønsker bmi velkommen til Vestlandet, men er tross mitt innlegg noe skeptisk.

Med de tidene tror jeg det ikke er noen hverken hos KL, SK eller DY som sover dårlig med det første. Men det kan jo bli justeringer og det er jo et bra tilbud for de som trenger de tidene, spesielt til London.

Back