BMI åpner LHR-SVG og LHR-BGO

Re: BMI åpner LHR-SVG og LHR-BGO

Ser at rutetidene fra Bergen ikke er optimale for transfer.
Kanskje ikke optimale, men det er en begynnelse. Med den relativt store punkt-til-punkt trafikken som er til London, så skal det ikke mye ekstra gjennomgående trafikk til for å fylle disse flyene, og da kan kanskje en ekstra daglig avgang komme. Rutetidene fungerer vel, som andre også nevner, brukbart til Asiatiske avganger? Det er som sagt en god begynnelse.

Jeg kan ikke huske å ha sett at British Midland fløy på Bergen.

SAS fløy derimot en slynge BGO-SVG-LHR-BGO på vinterprogrammet 89/90. Det var SK517/518. Interessant nok fløy BA samme mønster med BA772/773.

Sommerruta 1989 gikk BGO-SVG-LGW-BGO som SK515/516. Jeg mener at den ikke ble videreført på vinterprogrammet.

Slot på LHR = KongenPå Haugen.

Ser at den vanlige SAS mobbingen kommer , men DY vil sikkert ikke merke at LH(..) kommer med LHR tilbud inn i *Alliansen i det hele , eller ?

Det kan nok hende at SK omprioriterer produksjonskapasiteten de nå bruker på LGW .

Jeg mener BMI fløy Bergen-London på tidlig 90-tall. Noen som husker mer eksakt?

Synes det er en flott nyhet, jeg, den gir jo gode forbindelser med alt som går fra LHR på kvelden, og det er jo en god del...

Nå har jeg skumlest denne tråden.... og må si at dette er strålende nyheter! ^_^

Slot på LHR = KongenPå Haugen.

Ser at den vanlige SAS mobbingen kommer , men DY vil sikkert ikke merke at LH(..) kommer med LHR tilbud inn i *Alliansen i det hele , eller ?

Det kan nok hende at SK omprioriterer produksjonskapasiteten de nå bruker på LGW .
DY vil nok sikkert merke noe de også, men de fyr som kjent mest punkt-til-punkt. I dag flyr SK og DY vinge til vinge BGO-LGW, og den konkurransen vinner definitivt ikke SAS. De gangene jeg har flydd DY på denne ruten har det vært ganske så bra belegg. I tillegg så har Norwegian et mye bedre innsjekkingsopplegg på LGW enn det SAS kan tilby, med et eget område kun til dem. SAS må vente til sine to tildelte luker åpner rundt to timer før avgang.

Denne nye avgangen betyr at Bergenserne nå har en morgenavgang, en midt på dagen og en kveldsavgang å velge mellom fra London. Med andre ord passser denne nye avgangen perfekt.

Veldig gode nyheter for Vestlandet! Nettverket ut fra Heathrow er enormt og lokaltrafikken er også veldig stor.

For nettverket ut fra Heathrow, blir det ny konkurranse for Lufthansa, KLM og SAS, så lenge British Midland har gode avtaler om videreforbindelser med andre selskaper til de store destinasjonene. For lokaltrafikken, blir det i Bergen primært en utfordring for Norwegian, ikke SAS som en del her påstår, mens det i Stavanger nok blir tøffere for SAS. Alternativt kan man snu det opp ned: British Midland må gjøre en veldig god jobb for å klare å vinne markedsandeler fra Bergen og Stavanger.

Husker at British Midland fløy på Oslo med en daglig avgang på 1990-tallet. Hvor lenge opererte de den ruten?

Husker at British Midland fløy på Oslo med en daglig avgang på 1990-tallet. Hvor lenge opererte de den ruten?

Jeg fløy til LHR med BMI fra Fornebu i januar 98.

Når det gjelder SVG så har aldri BMI hatt noe fast trafikk der. Som noen nevner gikk SK515 fra BGO til SVG og så videre til LHR. På kvelden kom SK520 fra LHR til SVG, transittpax til BGO satt ombord mens bagasjen til SVG ble losset, før den fortsatte. Slik gikk den ruten i mange år, og jeg mener det først tok slutt når SAS flyttet SVG-ruten til Stansted, og det var vel i 2001.

Dette var en god nyhet! Jeg har lenge vært forundret at det ikke er noe godt tilbud til London fra Bergen. Og at det var BMI som skulle starte var en stor overraskelse for meg.

De kunne jo godt ha "tatt en KLM" og startet fra Sandefjord og Trondheim og Kristiansan også.

Jeg kan ikke huske å ha sett at British Midland fløy på Bergen.

Det er ikke så ofte en har gleden av å huske noe om fly og luftfart som LN-KOG ikke husker. :)

Men British Midland fløy til BGO en kort periode. Fløy ikke med den selv, men jeg husker jeg var med å hente en onkel som kom med den maskinen en gang. Prøver å huske når det kan ha vært. Det var i forbindelse med feiring av en rund dag. Mon tro om det kan ha vært i 1994. Er rimelig sikker på at det var en DC9-31 som ble benyttet.

Veldig gode nyheter for Vestlandet! Nettverket ut fra Heathrow er enormt og lokaltrafikken er også veldig stor.

For nettverket ut fra Heathrow, blir det ny konkurranse for Lufthansa, KLM og SAS, så lenge British Midland har gode avtaler om videreforbindelser med andre selskaper til de store destinasjonene. For lokaltrafikken, blir det i Bergen primært en utfordring for Norwegian, ikke SAS som en del her påstår, mens det i Stavanger nok blir tøffere for SAS. Alternativt kan man snu det opp ned: British Midland må gjøre en veldig god jobb for å klare å vinne markedsandeler fra Bergen og Stavanger.

Hvordan kan du si at det ikke blir en utfordring for SAS, som flyr mellom 2 og 4 ganger pr.uke, avhengig av tid på året. Jeg har flydd denne ruten ganske mange ganger, og har fortsatt til gode å se at det er særlig mer enn 3/4 fullt. Har også vært med på godt under halvfullt. Med så pass middelmådig interresse, og med så pass få avganger, så skulle en tro det var bedre for alle parter at de fikk codeshare med BMI.

Vel, Norwegian flyr to ganger daglig ...

Jeg var kanskje litt upresis.
Det er greit nok med to daglige avganger så lenge man kun skal til London.
Skal man videre ut i verden bør man reise med et nettverkselskap slik at man kan sjekke inn gjennomgående. Og på det området er det et dårlig tilbud fra Vestlandet.

Min kommentar om SK er ikke ment som mobbing. Det må være mulig å komme med kommentarer som omhandler SK om man mener disse er rettmessige, og mitt poeng er at en rute fra SVG og BGO til LHR, med mulighet til mating inn i *alliansens nettverk fra LHR og ut i Europa og i verden forøvrig, vil kunne ramme en del av Europa- og IC-trafikk som i dag kanaliseres via f.eks. CPH med SK (men selvsagt også de som i dag reiser via FRA eller AMS o.l.). Jeg ville syntes det var oppsiktsvekkende om SK syntes dette var en positiv utvikling, men det kan godt tenkes at jeg tar feil. Det er mao. ikke utelukkende tap på direkterutene fra SVG og BGO til London som er problemet, men også tapt feeder inntekter videre ut i SK sitt nettverk.

At DY vil merke dette er nok også sant, men jeg kjenner ikke til hvor stor andel av de reisende fra BGO og SVG som er transfer pax og hvor mange som har London som destinasjon/utgangspunkt. De som reiser med London som transfersted er i utgangspunktet ikke så aktuelle for DY, men ville i noen grad kunne valgt SK via CPH i stedet for BMI via LHR.

Det er ikke så ofte en har gleden av å huske noe om fly og luftfart som LN-KOG ikke husker. :)

Men British Midland fløy til BGO en kort periode. Fløy ikke med den selv, men jeg husker jeg var med å hente en onkel som kom med den maskinen en gang. Prøver å huske når det kan ha vært. Det var i forbindelse med feiring av en rund dag. Mon tro om det kan ha vært i 1994. Er rimelig sikker på at det var en DC9-31 som ble benyttet.

:colgate::old

Var det i 1994 hadde jeg beveget meg vekk fra Fleslands forsteder og etter asyl på Røros havnet i siviliserte strøk.

Når det er sagt, så har Bergen og Stavanger alltid hatt gode forbindelser over Nordsjøen. Air UK, Dan-Air, British Airways (tok over Dan-Air i 1992), Braathens SAFE, SAS, Widerøe, Norwegian, Loganair (i BA og flyBe-drakt) - og så er det sikkert noen jeg har glemt. Jeg har klart å få med meg alle disse unntatt Air UK mellom en eller begge av byene og Storbritannia. :colgate:

:colgate::old

Var det i 1994 hadde jeg beveget meg vekk fra Fleslands forsteder og etter asyl på Røros havnet i siviliserte strøk.

Når det er sagt, så har Bergen og Stavanger alltid hatt gode forbindelser over Nordsjøen. og så er det sikkert noen jeg har glemt.

Eastern Airways ?

Det finns säkert ganska många som flyger DY till LGW idag och sedan på en separat biljett flyger flyger vidare ut i vida världen med BA, VS, EK, EY etc från både LHR & LGW.

Vad gäller DY VS BMI så gäller det hur BMI väljer att marknadsföra linjen.
Väljer BMI att framförallt riktiga in sig på resenärer som ska till London kan DY få det tufft. Särskillt tufft kan det bli om BMI erbjuder väldigt attraktiva priser.
SAS kan mycket väl droppa sina linjer till London från SVG/BGO istället satsa på att nyttja slot tiderna till öka på fler avgångar till LHR från ARN/CPH/OSL/HEL/GOT istället.
Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om SAS codeshare dyker upp på BMIs flighter till BLO/SVG från LHR.

SAS kan mycket väl droppa sina linjer till London från SVG/BGO istället satsa på att nyttja slot tiderna till öka på fler avgångar till LHR från ARN/CPH/OSL/HEL/GOT istället.

Det skal du ikke si. Det var nettopp det SAS gjorde i 2001. SVG-LHR ble droppet, tror det var Göteborg som fikk den slot-tiden istedet, og SVG-ruten ble flyttet til Stansted. Det ble ramaskrik i næringslivet i Rogaland. Mange bedrifter var hyppige brukere av ruten og la igjen masse penger på C-klasse. Belegget til Stansted var ganske dårlig, da mange istedet valgte å fly via Oslo eller København for å komme til Heathrow. Husker ikke hvor lenge SAS fløy til Stansted, men mener at de ikke var mer enn et år før de flyttet Stavangerruten over til Heathrow igjen, etter stort press fra næringslivet.

Back