Re: Blue1 sin flåte
I løpet av året har det blitt skrevet, at siste MD-95 (B717) skal
være ute av Blue1-flåten - og alle gjenværende maskiner er
erstattet med minigriser, B736.
Her er en liten sak jeg har skrevet på et annet forum om dette:
Ny fremtid til SAS-eide: "Blue1" i Finland, nye fly m.m. (og farvel til MD-95/B717):
Over: ett av selskapets flotte MD-95/B717 maskiner i en svært lekker livery, bildet
tok jeg i Helsingfors, pr. Aug. 2014.
Finske: Blue1 i SAS-gruppen har allerede gått gjennom store forandringer i 2014,
og fler skal det bli. Finske Blue1 fikk kniven på strupen, og det hele kunne endt
med at selskapet ble historie, men nå blir selskapet knyttet enda sterkere til SAS.
Fra før har selskapets flåte på ni stk. MD-95 (B717)-maskiner blitt redusert til fem
stk, dette førte også til en drastisk reduksjon i kapasitet med nesten en halvering.
Nye avtaler er på plass med de ansatte, og selskapet skal nå produsere enda mer;
til lavere kostnad enn tidligere; og selskapets resterende fem stk. MD-95 / Boeing 717
maskiner skal fases ut av flåten i løpet av året, og erstattes med SAS B737-600 som
kommer fra Oslo og St.holm-basen. Blue1 vil beholde sitt nåværende navn, men vil fly
i fulle SAS-farger på de fem stk. B736-maskiner som skal inn i flåten; og da har siste
MD-95 / B717 forlatt selskapet for godt dessverre.
Dette er nok en bra strategisk valg av SAS, og gjør at SAS sitt datterselskap i Finland;
vil på mange måter bli motstykket til SAS/Cimber/Red:One i Danmark.
På et "entusiast"-nivå, er det selvsagt svært synd - at både Blue1 som nåværende selskap
mer eller mindre forsvinner, ikke minst grunnet de meget behagelige MD-95 (B717) flytypen.
Her er link til en trip-rapport, hvor jeg fløy to stk. legs med denne MD-95, mellom
Stockholm og Helsingfors i 2014:
Aug.2014: "Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radisson":
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=127694
Les mer om selve saken bl.a. her:
Flygtorget: "Nya flygplan säkrar framtiden för Blue1":
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/A...ail&utm_term=0_822a74708b-b935238387-22881105
Over: MD-95 var som en ombygget "MD-87" klassiker, dog langt mer moderne og med
full glass-cockpit; disse flyene forsvinner nå mest trolig til Spania eller USA.