Blue1 sin flåte

Re: Blue1 sin flåte

Boeing 717 -200 55059 5023 OH-BLG Blue1 ferried 07feb15 HEL-CHR for paint, for Volotea Airlines ex SE-REN

Ser ut som BLG er sendt CHR for Voloteafarger
 
Re: Blue1 sin flåte

Och -BLH står här i EFHK/HEL i full Volotea c/s i väntan på sin Spanska eller Ireland reg.
-BLM eller -BLI nästa!

På plats is HEL finns också:

EI-EXJ på "hard gear"; Stored
EC-LPM C-Check
EI-FBL C-Check

Så välkommen till 717 heaven in HEL.
 
Re: Blue1 sin flåte

Når er egentlig planen at siste 717 forlater Blue1 og når skal første erstatter (737-600?) være på plass?
 
Re: Blue1 sin flåte

I løpet av året har det blitt skrevet, at siste MD-95 (B717) skal
være ute av Blue1-flåten - og alle gjenværende maskiner er
erstattet med minigriser, B736.

Her er en liten sak jeg har skrevet på et annet forum om dette:



Ny fremtid til SAS-eide: "Blue1" i Finland, nye fly m.m. (og farvel til MD-95/B717):

IMG_3780.jpg

Over: ett av selskapets flotte MD-95/B717 maskiner i en svært lekker livery, bildet
tok jeg i Helsingfors, pr. Aug. 2014.

Finske: Blue1 i SAS-gruppen har allerede gått gjennom store forandringer i 2014,
og fler skal det bli. Finske Blue1 fikk kniven på strupen, og det hele kunne endt
med at selskapet ble historie, men nå blir selskapet knyttet enda sterkere til SAS.
Fra før har selskapets flåte på ni stk. MD-95 (B717)-maskiner blitt redusert til fem
stk, dette førte også til en drastisk reduksjon i kapasitet med nesten en halvering.

Nye avtaler er på plass med de ansatte, og selskapet skal nå produsere enda mer;
til lavere kostnad enn tidligere; og selskapets resterende fem stk. MD-95 / Boeing 717
maskiner skal fases ut av flåten i løpet av året, og erstattes med SAS B737-600 som
kommer fra Oslo og St.holm-basen. Blue1 vil beholde sitt nåværende navn, men vil fly
i fulle SAS-farger på de fem stk. B736-maskiner som skal inn i flåten; og da har siste
MD-95 / B717 forlatt selskapet for godt dessverre.

Dette er nok en bra strategisk valg av SAS, og gjør at SAS sitt datterselskap i Finland;
vil på mange måter bli motstykket til SAS/Cimber/Red:One i Danmark.

På et "entusiast"-nivå, er det selvsagt svært synd - at både Blue1 som nåværende selskap
mer eller mindre forsvinner, ikke minst grunnet de meget behagelige MD-95 (B717) flytypen.

Her er link til en trip-rapport, hvor jeg fløy to stk. legs med denne MD-95, mellom
Stockholm og Helsingfors i 2014:


Aug.2014: "Del2 - m/ Blue1 & MD-95 (B717-200) &Suite@Radisson":
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=127694




Les mer om selve saken bl.a. her:

Flygtorget: "Nya flygplan säkrar framtiden för Blue1":
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/A...ail&utm_term=0_822a74708b-b935238387-22881105

MD95_info01.jpg

Over: MD-95 var som en ombygget "MD-87" klassiker, dog langt mer moderne og med
full glass-cockpit; disse flyene forsvinner nå mest trolig til Spania eller USA.
 
Last edited:
Re: Blue1 sin flåte

Fly i fulle SAS farger? betyr det at de maler om B717 tel SAS farger?
 
Re: Blue1 sin flåte

Alle 737-600 skal mest sannsynlig overføres til Blue1, eventuelt andre datterselskaper.
 
Re: Blue1 sin flåte

Alle 737-600 skal mest sannsynlig overføres til Blue1, eventuelt andre datterselskaper.

Skal de sette bort ruter til Blue1 også da? Kystruten i Norge er jo som kjent operert nær 100% med B736, og om alle disse blir overført, så må det jo sendes ruter over sammen med flyene.
 
Re: Blue1 sin flåte

Alle 737-600 skal mest sannsynlig overføres til Blue1, eventuelt andre datterselskaper.

Skal de sette bort ruter til Blue1 også da? Kystruten i Norge er jo som kjent operert nær 100% med B736, og om alle disse blir overført, så må det jo sendes ruter over sammen med flyene.

Foreløpig har de jo sagt 5, ikke alle

Dog har jeg hørt noen "pilotrykter" om 5 både i OSL og ARN
 
Re: Blue1 sin flåte

Hvis alle 736 overføres til Blue1, kan vel SAS gå all Airbus? Blue1 kan fly 736 til de ikke går mer og så kjøpe C series, som da vil være kvitt barnesykdommer.
 
Re: Blue1 sin flåte

Alle 737-600 skal mest sannsynlig overføres til Blue1, eventuelt andre datterselskaper.

Skal de sette bort ruter til Blue1 også da? Kystruten i Norge er jo som kjent operert nær 100% med B736, og om alle disse blir overført, så må det jo sendes ruter over sammen med flyene.

Foreløpig har de jo sagt 5, ikke alle

Dog har jeg hørt noen "pilotrykter" om 5 både i OSL og ARN

Hvis alle 736 overføres til Blue1, kan vel SAS gå all Airbus? Blue1 kan fly 736 til de ikke går mer og så kjøpe C series, som da vil være kvitt barnesykdommer.

Vi får se hva som skjer, men SAS vurderer å overføre alle fly med mindre enn 150 seter til datterselskaper - riktignok på sikt. Når SAS sier at de skal overføre fem 737-600 til Blue1 så er jo det som erstattere for 717. Ingen grunn til at de ikke skal overføre flere ettersom Blue1 skal fortsette å fly for SAS på hele rutenettet. SAS' mål er jo å ha én flytype på kort- og mellomdistanse i 2020, så hvis de skal forfølge det, må de kvitte seg med de andre flytypene eller overføre dem til andre selskaper.

Jeg ser for meg en modell der SAS kun flyr Airbus A320neo (pluss langdistanse), men har 2-3 datterselskaper som spesialiserer seg på en flytype hver.

Uansett - 737-600 skal vel gradvis fases ut av flåten, så Blue1 vil kanskje ende opp med et "restelager" som de flyr inntil de får levert en egen flytype som de kan spesialisere seg på.
 
Last edited:
Re: Blue1 sin flåte

Det er bare 'standardtekst' for SK codeshare.

1.CPH BGO - COMMERCIAL DUPLICATE - OPERATED BY
SCANDINAVIAN AL - BLUE1
2.CPH BGO - AIRCRAFT OWNER SCANDINAVIAN AIRLINES
 
Re: Blue1 sin flåte

Fikk akkurat vite at Delta skal ta en del av disse, samt noen ex-Turkmenistan. Vedkommende var ikke sikker på antallet.
 
Re: Blue1 sin flåte

Får se vad deras Tech audition säger....intresse är stort. ..kan hända några går Sydöver....
 
Re: Blue1 sin flåte

OH-BLG är nå omregistrerat till EC-MEZ. Maskinen levereras snart sydöver.
OH-BLH är också levererad till Volotea men står fortfarande i HEL. Väntar på ny reg.
OH-BLM är nå inne på C-check för Delivery till Volotea.

Har icke koll på vilka andra maskiner som är i HEL.
 
Back
Top