• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Blue1 717, Fases ut? (rykte)

Fokker-50

Litt overalt
Hei da jeg satt i SAS Loungen i dag tidelig hørte jeg to meget flyintriserte menn diskutere om Blue1 717 skulle fases ut iløp av neste år. Den ene mente de skulle det, og den andre mente at de ikke skulle fases ut på en god stund.
Hadde jeg vist noe hadde jeg blitt med i diskusjonen..

Men hva er egentlig riktig,er det tilfelle at de skal fases ut om ikke alt for lenge?
 
Skal de ut må jo Blue1 bestille noe annet, og det har de vel ikke gjort så vidt jeg vet.
 
Blue 1 er jo blitt en del av SAS nå. Blue 1 navnet skal helt vekk. Muligens SAS ønsker å sette inn Boeing 737 eller Airbus på "basen" i Helsinki?
 
Blue 1 er jo blitt en del av SAS nå. Blue 1 navnet skal helt vekk. Muligens SAS ønsker å sette inn Boeing 737 eller Airbus på "basen" i Helsinki?

Kanskje derfor de ikke har malt om liveryet fra Blue1 til SAS på 717 ene? At siden de "skal" byttes ut som de sa?
 
Time will show! Men tenker nok at filosofien med fast flytype på de forskjellige basene fortsetter. Boeing 717 er et flott og komfortabelt fly å reise med og personlig håper jeg at SAS beholder de en god stund til.
 
Har i det siste reist endel med Blue1 og deres 717, har lagt merke til at før hver avgang kommer det en bil og parkerer ved vingen og tekniker går ut på vingene og sjekker de mot innfesting til flyskroget, er det oppdaget noe svakhet eller tilfeller av sprekker på 717 som gjør at dette er rutine? eller er det tilfeldig at de avgangene jeg har vert med på så har de hatt slik inspeksjon?
 
Skal det? Trodde Blue1 skulle videreføres som et produksjonsselskap for SAS. Nå fungerer det jo både som produksjonsselskap og wetlease-aktør.[/ QUOTE]

Tanken var vel det, men ingenting har jo skjedd med profilen til Blue1.

"Når Blue1 og SAS sine flyginger slås sammen under SAS varemerke blir tilbudet tydeligere, og det blir enda enklere enn før å bestille reiser, siden Internett-salget styres til én og samme nettside."

http://www.sas.no/Alt-om-reisen/For-reisen/SAS-styrker-posisjon-i-Finland/

Edit: tolket dette som om alle fly skulle males om, men virker vel som om det bare er snakk om flynummer som blir SK. Eller?
 
Har i det siste reist endel med Blue1 og deres 717, har lagt merke til at før hver avgang kommer det en bil og parkerer ved vingen og tekniker går ut på vingene og sjekker de mot innfesting til flyskroget, er det oppdaget noe svakhet eller tilfeller av sprekker på 717 som gjør at dette er rutine? eller er det tilfeldig at de avgangene jeg har vert med på så har de hatt slik inspeksjon?

Høres ut som de sjekker vingen for is
 
Nei tror nok ikke de sjekket for IS, de gjorde dette i September også 10-15+ da, ser ut som de er nøye med og sjekke mot flykroppen men kan jo være tilfeldig.
 
Høres fortsatt ut som sjekk for is. Har selv hatt is på vingene i pluss 12 på bakken. Lang flytur i kald luft og derfor underkjølte vinger og kald fuel. Fuktighet i lufta på bakken og du har raskt is på vingene. Viktig å sjekke inn mot kroppen på maskiner som MD80/B717/F70/100 pga. motorenes plassering. Se Gottröra.
 
Nei tror nok ikke de sjekket for IS, de gjorde dette i September også 10-15+ da, ser ut som de er nøye med og sjekke mot flykroppen men kan jo være tilfeldig.

Det är troligen is det tittas efter.
Samma procedur var på MD80 fram tills de togs ur trafik 26e oktober.
 
Nei tror nok ikke de sjekket for IS, de gjorde dette i September også 10-15+ da, ser ut som de er nøye med og sjekke mot flykroppen men kan jo være tilfeldig.

Det ER is vi sjekker for. Is kan dannes på oversiden av vingen, selv med 10-15+. Om flyet kommer inn til landing i regn/tåke, med mye fuel, så vil fuktighet i luften sette seg på vingene som clear ice. Fuelen har ofte en temp på -50 grader. Veldig viktig, som noen så før her, på flytyper med motorene bak vingene.
 
Blue1 skal gå fra 9 til 5 fly, hva skjer med de 4 andre flya. Selges de helt ut av SAS Group?

Må være midt i blinken for DL om de vil utvide 717-flåten sin, de har 24 leaset allerede...virker som de liker godt brukte fly som de kan få tak i for riktig pris og om de matcher det materiellet de allerede har. Noen andre flyselskap som kan være interessert?
 
Burde vel neppe være an overraskelse at både Blue1, finske crew og rakettene forsvinner.
Sistnevnte logisk å fase ut med tanke på de finansielle utfordringene SAS har sunket ned i.
 
Back
Top