Blodpropper i lungene pga for mye flyvning

foffen

ScanFlyer Blue
Noen som kjenner noen/har selv hatt blodpropper i lungene pga "overdrevet mye" flyvning over kort tid??
Hadde selv et raid i sommer, ble 45.000 km på 3 ukers tid. Noe som resulterte i akutt innleggelse på sykehus i Stockholm med flere blodpropper i begge lungene.
Legene på sykehuset mente dette ikke var uvanlig selvom jeg kun er 35 år, noe jeg stiller meg litt tvilende til..... Da burde det vel være plenty folk på flyprat/airliners/flyertalk som har opplevd noe lignende... Kjenner du til andre slike tilfeller i disse miljøene???
 
Dette høres litt merkelig ut... 45.000km er jo ikke så mye lenger enn en 3 ukers ferie til New Zealand

Hva med Crew på long haul, de flyr jo mye lenger en dette.

Det kan kanskje være problemer med lungene som man ikke er klar over, som ble forverret av all denne flyvningen
 
Noen som kjenner noen/har selv hatt blodpropper i lungene pga "overdrevet mye" flyvning over kort tid??
Hadde selv et raid i sommer, ble 45.000 km på 3 ukers tid. Noe som resulterte i akutt innleggelse på sykehus i Stockholm med flere blodpropper i begge lungene.
Legene på sykehuset mente dette ikke var uvanlig selvom jeg kun er 35 år, noe jeg stiller meg litt tvilende til..... Da burde det vel være plenty folk på flyprat/airliners/flyertalk som har opplevd noe lignende... Kjenner du til andre slike tilfeller i disse miljøene???

Jeg flyr da flere titalls tusen km hver uke stort sett hele året igjennom, år etter år. Og har aldri hverken hatt problemet eller hørt om det.
 
Noen som kjenner noen/har selv hatt blodpropper i lungene pga "overdrevet mye" flyvning over kort tid??
Hadde selv et raid i sommer, ble 45.000 km på 3 ukers tid. Noe som resulterte i akutt innleggelse på sykehus i Stockholm med flere blodpropper i begge lungene.
Legene på sykehuset mente dette ikke var uvanlig selvom jeg kun er 35 år, noe jeg stiller meg litt tvilende til..... Da burde det vel være plenty folk på flyprat/airliners/flyertalk som har opplevd noe lignende... Kjenner du til andre slike tilfeller i disse miljøene???

Hei,

Sykdom har ofte flere årsaker. Vanligvis spiller både arv og miljø en rolle, også ved lungeemboli. Både genetiske årsaker og miljøfaktorer spiller en rolle for hvem som får blodpropp. Blant disse miljøfaktorene finnes langvarig immobilisering, inkluder flygning. Ofte er det en kombinasjon av flere faktorer med i spillet, og det vil være ganske høy terskel for å si et én faktor er den bakenforliggende årsaken til sykdom. Dette kan være vanskelig å avgjøre og si med sikkerhet, og jeg vil ikke konkludere med det, men det er en faktor som kan være med å bidra.

Her er en figur som viser risikoen ved flygning: http://www.uptodate.com/contents/im...e=see_link&search=flying+and+PE&utdPopup=true

Her kan du lese mer om lungeemboli og andre risikofaktorer: http://www.uptodate.com/contents/ov...&search=flying+and+PE&selectedTitle=3~150#H23

Lungeemboli og flygning: http://www.uptodate.com/contents/preflight-patient-assessment?source=see_link&anchor=H8#H8

Her er noen tips for å unngå blodpropp for de som er interessert:

Moving about every hour or two
Request bulkhead seating
Refraining from smoking
Avoidance of constrictive clothing
Flexing and extended the ankles and knees periodically; avoidance of leg crossing; frequent changes of position while seated
Adequate consumption of fluids to avoid dehydration
Avoidance of agents favoring immobility (eg, sedative drugs, alcoholic beverages)
Use of below-knee stockings
 
Ikke uvanlig, selv om det ikke er veldig vanlig, og det kan skje crew som alle andre. Kjenner selv til en pilot som fikk blodpropp etter en ferietur, og det var den lange flyturen (8-10 timer) som fikk skylden som den utløsende faktor.
 
Kjenner godt til fysiologien og årsaker bak blodpropper. Det som overrasket meg var at legene mente det kun hadde med flygningen å gjøre, og ikke var spesiellt interessert i å sjekke andre faktorer. Som AmexPlat skriver så er det mange ting som spiller inn så derfor jeg ville sjekke om dette var et kjent problem blant de flyglade..... Den eneste tingen som ble sjekket var om jeg hadde en spesiell gensykdom som gjorde at faren for blodpropper var større.
Det merkelige og er jo at jeg nå mens jeg går på Marevan (blodfortynnende medisin) ikke kan fly, men når marevanbehandlingen avsluttes (ca 6 mnd frem i tid) kan jeg ut å fly igjen... Er jo glad i å fly men blir jo da litt skeptisk til å ut å fly masse igjen da, risikoen må jo fortsatt være der for min del i allefall... Er jo ikke sikkert jeg er like "heldig" å få flere små propper neste gang, hvis jeg da får to store kan det være det siste jeg gjør.......
 
Back
Top