Bjørn Kjos om 2009

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Bjørn Kjos om 2009

http://e24.no/boers-og-finans/article2833352.ece

- Neste år blir veldig spennende for oss, vi er i en god flyt. Med finanskrisen tror jeg vi vil se at folk ferierer mindre i fjerntliggende strøk, og desto mer i Europa. Trenden er allerede i gang. Det passer vårt rutenett utmerket, sier Kjos til E24.

Kan være troende til å si meg enig med Kjoser'n i dette.

Norwegian flyr med unntak for Sharm el-Sheik og Dubai kun på Europa. Fra i våres har selskapet konsentrert seg ytterligerere om Skandianvia og storbyene.

Hva med Kanariøyene? Pr. definisjon er vel dette Spania, da øyene er Spansk terrotorium?


Kjos mener flyselskap som flyr langruter er de som primært vil slite og slå seg sammen neste år.

- Det er fryktelig dyrt å fly langt med tomme seter. Og det er ingen tvil om at det går dårlig i USA og Østen. Her vil vi nok se mange omrokkeringer, sier Kjos.

http://e24.no/boers-og-finans/article2833352.ece
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Kan være troende til å si meg enig med Kjoser'n i dette.

Det er vel LITT naivt å tro at det KUN er IC reisingen hvermannsen sparer inn på...? Hvis det går noe i nærheten av slik det er spådd med arbeidsledigheten så er det vel en del som kutter ut langweekenden i Krakow og de to ekstra årlige turene til Alicante også...? Det er jo her den eksplosive veksten har vært i oppgangstidene, ikke på IC, så det virker litt merkelig om Kjosen tror at de skal være helt skjermet når nedgangstidene kommer...?

K
 
Last edited:
Re: Bjørn Kjos om 2009

Jeg tror det mest bekymringsfulle er minskingen i forretningsreisetrafikken .. Cathay Pacific har allerede rapportert om 25% mindre etterspørsel av Premiumseter, og det er fortrinnsvis dette som vil svi ... jeg har vondt for å tro at CX er det eneste selskapet med slike tall ..
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

han kan sakene sine han Kjos ;) og norwegian slipper vel unna den buisness effekta da de ikke er så tungt inne i det markedet :)
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

...og norwegian slipper vel unna den buisness effekta da de ikke er så tungt inne i det markedet :)
Tror nok at det vil merkes, at folk reiser mindre, i DY også. Det er ikke bare selskaper som har mindre peng å rutte med...
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

han kan sakene sine han Kjos ;) og norwegian slipper vel unna den buisness effekta da de ikke er så tungt inne i det markedet :)

Går det dårlig i forretningsmarkedet, går et dårlig i privatmarkedet også. Tror ikke man skal vente annet enn røde tall fra DY heller den nærmeste tiden. Men det de gjør nå er å posisjonere seg til neste oppgangsbølge og sette seg istand til å melke den maksimalt.
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

han kan sakene sine han Kjos ;) og norwegian slipper vel unna den buisness effekta da de ikke er så tungt inne i det markedet :)

Vel, jeg er fullstendig uenig!

Det som nå skjer er at business kundene reiser på economy, og at svært mange leisure kunder som tok "unormalt" mange utenlandsturer kutter ned på disse. Dette slår IKKE MINST hardt ut for flyselskap som Norwegian.

Hvis Kjos innbiller seg noe annet, og fortsetter å øke kapasiteten så blir det etter min mening skummelt røde tall på driften fremover....!
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Går det dårlig i forretningsmarkedet, går et dårlig i privatmarkedet også. Tror ikke man skal vente annet enn røde tall fra DY heller den nærmeste tiden. Men det de gjør nå er å posisjonere seg til neste oppgangsbølge og sette seg istand til å melke den maksimalt.

Ikke lett å holde tritt med en MOW som sitter i Atlanta, hvor det er tidlig på kvelden... Her i Gnore begynner det å bli sent på julenatta....!

Men det er nå litt kjekt med selskap fra andre siden av dammen på denne tiden av døgnet da...!

K
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Hehe .. i like måte ... noen ganger føler man at man poster ut i løse lufta, selv om det er forbausende mange innom paa natta innimellom ...
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Siden Kjos neppe har en glasskule eller bruker callNorwegian til å ringe spåkoner - så handler vel dette seg mest om "håp" for 2009...
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Med andre ord tilpasse tankene sine til det som passer Norewegian bra! :colgate:

BF:cool2
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

han kan sakene sine han Kjos ;) og norwegian slipper vel unna den buisness effekta da de ikke er så tungt inne i det markedet :)

Som flere andre er dette ikke korrekt - snarere tvert i mot. DY er veldig tungt inne i forretningstrafikkmarkedet.
OSL-SVG, OSL-BGO og OSL-TRD er virkelig "bread n butter" for DY. Tett bak følger OSL-TOS, OSL-STO og OSL-CPH.
Nå som forretningsmarkedet stuper (Enkelte større norske bedrifter har index mellom 20 og 35 i Nov, og det er å betrakte som dramatisk), så rammer dette DY der det gjør mest vondt.

Det spiller ingen rolle om du er billigst så lenge kundene ikke kjøper!

1q 09 vil nok fremdeles bli ganske mørkt med markrotall som skuffer markedet, og næringslivet vil fortsette å holde igjen på pengene.
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Nå som forretningsmarkedet stuper (Enkelte større norske bedrifter har index mellom 20 og 35 i Nov, og det er å betrakte som dramatisk), så rammer dette DY der det gjør mest vondt.

Selv når alle sklir på isen, er det noen som slår seg minst....

Tallene for de siste tre månedene taler etter min mening for seg selv!

Det er en som taper mer enn den andre....
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Men når du faller er det også greit at man er godt polstret... Men ligger du der på isen er det jo også en fordel om man ikke er alt for gammel/sliten til å komme deg på bena igjen. med andre ord begge har vel sine utfordringer.
 
Last edited:
Re: Bjørn Kjos om 2009

Men når du faller er det også greit at man er godt polstret... Men ligger du der på isen er det jo også en fordel om man ikke er alt for gammel/sliten til å komme deg på bena igjen. med andre ord begge har vel sine utfordringer.

Men hvor lett er det å komme seg på beina igjen dersom man brekker begge beina i fallet;)
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Som flere andre er dette ikke korrekt - snarere tvert i mot. DY er veldig tungt inne i forretningstrafikkmarkedet.
OSL-SVG, OSL-BGO og OSL-TRD er virkelig "bread n butter" for DY. Tett bak følger OSL-TOS, OSL-STO og OSL-CPH.

Delvis riktig, på Oslo-Bergen, Oslo-Stavanger og Oslo-Trondhiem har SAS og Norwegian nesten like mange avganger; SAS har tre-fire flere rundturer mer på hverdager og har gjort store kutt denne høsten, særlig på kveldsavganger. Når det gjelder Oslo-Tromsø, Oslo-Stockholm og Oslo-København, ligger Norwegian langt etter SAS. Norwegian har vel bare fire-fem avganger på hverdager her - og det er omtrent ti færre enn SAS...
 
Re: Bjørn Kjos om 2009

Gud så dypt og mystisk hjørne dere to var i da:-)

Ja nå, kanskje spesielt siden jeg akkurat har kommet hjem fra masse lutefisk med tilhørende øl/akkar på Bryggeloftet (BGO), så må jeg innrømme at jeg har litt problem med å henge meg på temaet...

Har Bjørn Kjos brekt begge beina...? Når skjedde dette...?

K
 
Back
Top