Billetter og fulle fly

bamseh

Air Traffic Controller
Medlem
Dette spørsmålet går til flyselskap/handling-ansatte..:
Hvor sent i innsjekkingsprosessen kan man bli fortalt at "det er ikke plass til deg"?

Scenario:
Fly med 150 seter, og det er solgt 155 billetter til flygingen. De fleste (alle?) selskapene selger vel flere seter enn det de fysisk har plass til i flyet..

For et nærliggende eksempel, ta f.eks. SAS.
(1) Hvis jeg sjekker inn på nett, 22 timer før, og reserverer et sete. Kan jeg risikere at setet mitt er "gitt" bort når jeg ankommer flyplassen 30 minutter før avgang?

(2) Hva hvis jeg sjekker inn på flyplassen 1 time før, og tusler til gate? Kan setet mitt likevel være borte innen boarding?

(3) Prioriterer selskapet fleksbilletter foran economy, og/eller EuroBonus (ymse nivå) før almuen?

(4) Er det sånn at bare 120 economy kan få sjekke inn og velge sete, hvis det er solgt 30 full-fleks til den samme flighten, sånn at 5 economy ikke får sete før man har boardet alle (mulige) fleksibillettholdere?

(5) Jeg har igrunn innbilt meg at innsjekkede passasjerer (med sete) alltid vil få plass foran folk som møter opp i gate uten reservert sete og uansett type billett (og gjerne et høyt aktet EB-medlem også) - men er det sånn?

Nysgjerrig..

Last edited:
Min erfaring som passasjer på overbookete SAS-fly i Norden, er at når det er fullt, så kommer det opp venteliste i stedet for å velge fleks/happy. Da må man i så fall kjøpe en full-fleks billett, og stå på venteliste om det blir et ledig sete.

Når det gjelder reell overbooking (kan skje ved noe så enkelt som at EBG har krav på plass 24t før avgang i Norge, selv om flyet er fullt), så prøver de vel da først å kjøpe folk ut av setet sitt, før de begynner å tvinge folk til å stå igjen. Da kommer statuskort og billettklasser til sin rett. De første som blir kastet av i så fall er vel da reisende uten status, med de billigste billettene, og som i tillegg reiser alene. Deretter oppover til de flotteste statuskortene med full-fleks billett.

Litt ymse, etter hvem du flyr med, hvor 'flinkt' datasystemet er og hvor flinke agentene er til å håndtere det.

For et nærliggende eksempel, ta f.eks. SAS.
(1) Hvis jeg sjekker inn på nett, 22 timer før, og reserverer et sete. Kan jeg risikere at setet mitt er "gitt" bort når jeg ankommer flyplassen 30 minutter før avgang?

Nærliggende for meg også, siden jeg har noen år på baken i SAS.

Nei. Setene røres ikke før flighten stenges helt for innsjekk - ca 15-20 mins før STD (ETD). I ekstreme tilfeller vil man flytte folk manuelt, men i praksis ikke uten å ha en plan. (les: oppgradering eller andre fristelser). Når flighten stenges blir seter hvor pax ikke er sjekket inn frigjort for venteliste og eventuelle endringer. Imidlertid så jeg fredag at man nå er forsiktige med å ta disse før de er sikre på at 'eierne' ikke er i gateområdet da man jo nå kan gå rett til gate og ikke vil at de som står i boardingkø skal miste setet sitt. Da skaper man mer arbeid for seg selv, og det har man ikke tid til.

(2) Hva hvis jeg sjekker inn på flyplassen 1 time før, og tusler til gate? Kan setet mitt likevel være borte innen boarding?

Se forrige

(3) Prioriterer selskapet fleksbilletter foran economy, og/eller EuroBonus (ymse nivå) før almuen?

Se under 5.

(4) Er det sånn at bare 120 economy kan få sjekke inn og velge sete, hvis det er solgt 30 full-fleks til den samme flighten, sånn at 5 economy ikke får sete før man har boardet alle (mulige) fleksibillettholdere?

Det er kun mulig å gi ut et sete en gang, så du svarer selv på den.

(5) Jeg har igrunn innbilt meg at innsjekkede passasjerer (med sete) alltid vil få plass foran folk som møter opp i gate uten reservert sete og uansett type billett (og gjerne et høyt aktet EB-medlem også) - men er det sånn?

Status og 'special needs' går alltid først. Deretter er det prisen som bestemmer om man skal følge prioriteringslista. Instruksen er imidlertid at ingen skal tvinges til å stå igjen, så derfor vil man alltid be om frivillige når man er i en situasjon hvor man innser at man faktisk har for mange. Dette løses med større eller mindre grad av eleganse, men som passasjer vil du ikke merke at flighten din har vært overbooket. Noen dollarsedler eller vouchere sørger for det.

EU- og FAA-regler gjør at dette håndteres relativt likt, men med varierende grad av armer og bein. SAS er etter min mening svært gode på dette området. Det kan jeg si etter å ha stått på begge sider av gateskranken mange mange ganger. Imidlertid er det nokså skremmende for de som ikke er rutinerte, og ikke alle holder hodet kaldt, så da dukker det opp historier fra da det ikke gikk som det skulle .. ;)

Vanlig at man prøver å fange opp frivillige ved innsjekk når man har en overbooking. Typisk vil dette fungere på så måte at billettkontoret ser på sluttdestinasjonen til pax og prøver å finne pax som kan omrutes med minimalt av "fuzz" for alle parter. Så legges det inn en kommentar eller sperre i innsjekkssystemet, så at pax sendes til billettkontoret der dem blir spurt om dem kan tenke seg omruting mot følgende kompensasjon. Dem kalles gjerne for "vol off" - voluntary offload. Ofte løser man situasjonen på den måten, og alle er happy, og ingen andre merker noe til det.

Men det er ikke alltid det lar seg gjøre, og da kan det være sånn at flyet sjekkes inn helt til det er fullt, og dem som ikke har rukket å sjekke inn kommer på standby, og i verste fall så blir det involuntary på dem. Så det å sjekke inn tidlig kan definitivt ha noe for seg om det er viktig at man reiser som booket.

Men så har vi den andre siden også. Jeg har hatt flere personer som har fått tilbud om rerouting og kompensasjon dersom flyet ble fullt, og blitt veldig skuffet når det har vært så pass mange noshows at dem fikk plass på flyet likevel. Mange av dem har nok allerede spendert kompensasjonen i fantasien. ;-) "Beklager, men vi har plass til deg likevel."

Det var en liten quick and dirty-innsikt i hvordan dette kan fungere. Ikke en uttømmende manual, men en liten titt.

Jeg ramla oppi en slik situasjon for noen år siden, vi var en gruppe med intet mindre enn 60 stykker som skulle til Amsterdam med SAS fra OSL..

Vi var vel ti stykker fra det firmaet jeg jobbet i og de resterende var potensielle kunder.

Med så mange i samme gruppe, som skal avgårde øker jo sjansen for overbooking.. Og vips sto vi der med at to av mine kunder ble nektet boarding.. Det holdt på å bli en litt kinkig situasjon, da han ene av kundene tendenserte til å være litt snarsint.

Løsningen ble at jeg ga bort plassen min til vedkommende og ble igjen sammen med siste mann og spanderte øl på han på firmaets regning.. Etter en neve vouchere og matbonger, måtte vi trokle oss ut av OSL og sjekke inn hos KLM igjen. SAS måtte betale nesten 2 K i taxi for oss, slik at vi tok igjen gruppa vår som allerede hadde tatt buss fra AMS, når vi kom flagrende et par timer senere.

Vi to som ble igjen var egentlig veldig så fornøyd med tingenes tilstand, vi planla hva voucherene skulle brukes på og hadde det helt ok. Men jeg stusset litt på at det ble tatt av to stykker fra en såpass stor gruppe. Om jeg ikke husker helt feil, så ble det tatt av fire stykker til fra denne flighten. Om disse gikk av frivillig eller ikke vites ikke.

Det ble nok litt kluss for SAS på den aktuelle flighten, da en såpass stor gruppe hadde 100% oppmøte.. Så det løste seg ganske så bra for oss, SAS måtte betale endel penger for Taxi og en gratis NYC tur til meg, men slik er det når man overbooker.

Såvidt jeg fikk med meg, ble det ikke tatt noen av flighten, men de aktuelle passasjerene ble stoppet ved gate.

Generelt sett så er overbooking er rutinesak. Frivillige har man i stort sett alle tilfellene, og de som står igjen er som regel fornøyd med betaling og service.

Heisann,

Var på et fly i går som skulle gå fra CPH til BHX som var overbooket. Meldte meg som frivillig, ettersom jeg uansett kom til å rekke mitt møte senere på dagen. Alltid greit med en reisesjekk.

Jeg ble da booket om via FRA til BHX. Skuffelsen kom når jeg fikk nytt boardingkort etter at ombordstigningen på flyet var gjort, og jeg da hadde gått fra SAS Plus på direkteflyet til økonomi på den nye strekningen.
Noen som har opplevd det samme før? Bør jeg klage? Jeg var temmelig sikker på at jeg skulle få C klasse på LH, selv om jeg vet at SAS Plus i utgangspunktet er Premium økonomi. Og spesielt da når jeg melder meg frivillig. Det var litt surt. Og særlig når FRA-BHX allerede var full og jeg fikk midtsete.

/Thor

Hei thorhansen!

Er nok avhengig av billettklassen du hadde på billetten. var denne i C eller andre Businessklasser ville du nok fått Businesseter.

Var den i Y eller B (eller andre lavere Plus-klasser) ender du nok bak forhenget. Neste gang bør du vel spørre først?

Men kan være verdt en klage..

Kim

Dette styres av bookingklassen på original billett og tilgjengeligheten til partneren på aktuell routing. Dette blir likt ulikt siden det var en IRR situasjon, men se hva jeg skrev i en annen tråd hvordan SAS codeshare mappes over til LH operating innen Europa.

SAS marketing klasse (SAS code-share og LH operating) C, D, J, Z, Y og S mappes til Lufthansa business class, mens SAS marketing klasse B, P og A mappes til Lufthansa economy.

Heisann,

Var på et fly i går som skulle gå fra CPH til BHX som var overbooket. Meldte meg som frivillig, ettersom jeg uansett kom til å rekke mitt møte senere på dagen. Alltid greit med en reisesjekk.

Jeg ble da booket om via FRA til BHX. Skuffelsen kom når jeg fikk nytt boardingkort etter at ombordstigningen på flyet var gjort, og jeg da hadde gått fra SAS Plus på direkteflyet til økonomi på den nye strekningen.
Noen som har opplevd det samme før? Bør jeg klage? Jeg var temmelig sikker på at jeg skulle få C klasse på LH, selv om jeg vet at SAS Plus i utgangspunktet er Premium økonomi. Og spesielt da når jeg melder meg frivillig. Det var litt surt. Og særlig når FRA-BHX allerede var full og jeg fikk midtsete.

/Thor

Har skjedd meg også hvor jeg fikk Eco med WF kontra Plus med SK. Send en klage til SAS, så får du vouchers som kompensasjon.

Back