• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bilder som legges ut her

TLS at OSL

Flyer
Medlem
Hei.

Jeg synes det er mange fine bilder her på forumet, men har et spørsmål vedr. bilder som er tatt inne i kabinen på fly:
Mange legger ut bilder hvor fremmede mennesker er med på bildene, og jeg går ut fra at alle er uvitende om at det legges ut bilder av dem her på forumet, uten at noen av dem er spurt. Er dette lov? Det kan jo hende at noen er ute på en "hemmelig" tur eller lignende (uten at ektefellen vet det) og ikke liker at de er med på bildene?

Hva sier forumet?

Er det slik, har heller ikke Dagbaldet gjort hjemmeleksa si tyder det på. Dagbladet var med på firste flighten til EI-LNA til LGW torsdag som var. Dem spurte ikke meg det var greit å bli tatt bilde av, selv om jeg ser jeg er med på bilde som er publisert på nett bl.a. Så heller ikke dem spurte andre der fremme i Premium-kabinen, selv om dem hoppet rundt som gale å knipsa i hytt å pine. Var bare å trekke til seg beina der, da dem kom hoppene over sete.

Last edited:
En inaugural flight er litt annerledes enn en vanlig flight, men dette er DY.

Jeg synes det er en uting med folk som knipser bilder i first. Uansett om de sladder bilder eller ei. Det samme gjelder for Lounger som er beregnet for first.
Noen hoteller har slike regler, dessverre finner man ikke det samme på fly.

Jeg synes det skal være en viss respekt for passasjerer som ikke onsker å bli tatt bilde av.

Forumet sin policy på dette, fra moderatorene sitt synspunkt, er at det er opp til hver enkelt å avgjøre og ikke noe vi tar ansvar for eller er noe som angår oss

En inaugural flight er litt annerledes enn en vanlig flight, men dette er DY.

Jeg synes det er en uting med folk som knipser bilder i first. Uansett om de sladder bilder eller ei. Det samme gjelder for Lounger som er beregnet for first.

Jeg synes det skal være en viss respekt for passasjerer som ikke onsker å bli tatt bilde av.

Hva i huleste er så spesielt med First? Den ser jeg virkelig ikke.

For presse så har vel de en "vær varsom plakat" som sier at de skal være forsiktig med hvordan de bruker bilder av utenforstående?

For oss andre dødelige så tipper jeg det kun handler om folkeskikk +/-. Tror (!) ikke du kan saksøke noen for at du ufrivillig blir med å et bryllupsreisebilde som postes på Face eller Flyprat. Litt avhengig av settingen liker jeg ikke selv å bli med som "flue på veggen" på et klinebilde. Hverken i F eller bak gardina. (Med mindre det er jeg som kliner)

Er vel stort sett snakk om vanlig folkeskikk, ja..
Det man i hvert fall IKKE skal gjøre er å legge ut bilder av noen som er mellom 0 og 18 år uten samtykke fra foresatte.

Åndsverkloven § 45c
Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når

a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,
d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.

Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans eller hennes dødsår.
Med andre ord - oversiktsbilde av en F-kabin med X antall personer med på bildet er uproblematisk. Å zoome inn på fyren i 2A og skrive "haha, se på idioten!" er verre.

Det man i hvert fall IKKE skal gjøre er å legge ut bilder av noen som er mellom 0 og 18 år uten samtykke fra foresatte.
I følge hvem/hva?

First eller ikke - er lov å ta bilder på offentlig område så mye man orker. Publiseringsreglene er presentert i posten ovenfor.

Det jeg regner med du mener, er at det å besøke first class i et fly uten å reise på first class for å ta bilder etc, kan være litt ufint, det kan jeg til dels si meg enig i. Dersom man tar et bilde mens man likevel går gjennom (så fremt dette er tillatt) mener jeg det er helt ok.

Selv synes jeg det er en uting at folk tar bilde av meg når jeg flyr økonomi, da får jo hvem som helst se hvor jeg vanligvis sitter ;)

På FIRST må de bare ta bilder, jeg poserer gledelig for både kjente og ukjente :up:

Hva i huleste er så spesielt med First? Den ser jeg virkelig ikke.
Ja, det kan du si i disse dager. Men jeg mener at man skal vise en viss skikk i first. Jeg tror også at mye av produktene har blitt utvasket pga mange bilder fra first. Prøv å søk på hoteller med fotoforbud, så vil du se at det ikke er veldig mye å oppdrive sammenlignet med andre hoteller.

First eller ikke - er lov å ta bilder på offentlig område så mye man orker. Publiseringsreglene er presentert i posten ovenfor.

Det jeg regner med du mener, er at det å besøke first class i et fly uten å reise på first class for å ta bilder etc, kan være litt ufint, det kan jeg til dels si meg enig i. Dersom man tar et bilde mens man likevel går gjennom (så fremt dette er tillatt) mener jeg det er helt ok.
Selvfølgelig er det opp til hver enkelt å velge hvor man skal ta bilder med loven i hånd. Det er ikke det jeg sikter til. Jeg mener heller ikke det du antyder. Her tenker jeg på en respekt over medpassasjerer som kanskje har betalt 10x mer enn de som gjerne har tatt bilde for nettopp å ha en privat reise.

Jeg reiser ikke first, men jeg kan tydelig se et slikt ønske fra de som reiser i betalt first.

Folkeskikk bør da gjelde i alle kabiner, så jeg stiller meg bak dem som ikke ser hvorfor det skulle være spesielt i First.
Såklart er det stor forskjell på å diskre ta et oversiktsbilde av kabinen og å dra frem et svært speilrefleks, bytte litt objektiver og rigge seg til med ekstern blitz, for å ta to ekstremer, men førstnevnte syns jeg er helt innenfor. Se f.eks. på alle TR her og på FT; de aller fleste har enkle, raske oversiktsbilder av kabinen hvor det ikke er tydelig fokusert på en enkeltperson, og det burde være helt greit. Dette vil jo gjelde i alle kabiner, så igjen bør ikke F være noe spesielt.

Back