Bilder från 90-talet + Fornebu 1999

HansJ

ScanFlyer Silver
Bilder från 90-talet + Fornebu 1999

Fotokavalkaden fortsätter med några favoriter från 90-talet:

757.jpg

Sterlings misslyckade satsning på 757 blev inte långvarig, men jag lyckades se en av dem i Göteborg i oktober 1992.

snoopy.jpg

Premiair flög flitigt med DC-10 under 90-talet och på Landvetter kunde man komma riktigt nära förr i tiden...

sednd.jpg

SE-DND, f d Linjeflyg, i Göteborg 1994. SAS flög nästan uteslutande med 737-500 mellan Stockholm och Göteborg vid den här tiden.

swr81.jpg

I mitten av 90-talet hyrde SAS in världens äldsta MD-80or från Swissair. De kändes igen på den gamla stjärtkonen. I februari 1997 var det lite crosswind på Landvetter bana 21.

lnbrk.jpg

Jag besökte ofta Fornebu under flygplatsens sista år och lärde bl a känna LN-MOW tack vare detta. LN-BRK under push från inrikes ca 1996-97.

sedic.jpg

Vacker MD-87 taxar in efter landning 24 på FBU, oktober 1997

767.jpg

De första sekunderna av SK903:s tur till Newark, oktober 1997

fbucrv.jpg

Restaurant Caravelle på Fornebu i augusti 1999, mindre än ett år efter nedläggningen.

fburamp.jpg

Rampen ligger öde.

fbukr.jpg

LN-MOW:s gamla arbetsplats är tom...

fbupir.jpg

Allt var fortfarande intakt och bevakades av Securitas

fburwy.jpg

Det snackades om att öppna flygplatsen för GA-trafik.

fbutwr.jpg

...men det blev inget och idag är nästan allt borta. :(

Re: Bilder från 90-talet + Fornebu 1999

Takk for fin billedreportasje! Utrolig hvor mye som har endret seg iløpet av 8 år, både når det gjelder flypark, flydekor og FBU.

Takk for at du vekker til live gamle og gode minner, både fra Sverige og Norge!

Espen hilser:)

Det eneste som var igjen .... :cry:

Og slik var utsikten fra vinduet:

FBU_busy.jpg

.

.. og slik saa det ut foer nedleggelsen ...

n554781035_339107_5862.jpg

.

Fåååååååååååååååååååårneeeeeeeeeeeeeeeeebuuuuuuuuuuuuu, Fåååååååååååååååårneeeeeeeeeeeeeeeeebuuuuuuuuu - kanskje like greit at LN-MOW ikke ble sanger :cool::drunk::colgate:

Fåååååååååååååååååååårneeeeeeeeeeeeeeeeebuuuuuuuuuuuuu, Fåååååååååååååååårneeeeeeeeeeeeeeeeebuuuuuuuuu -

Siste dag paa FBU - med Nissa over anlegget hver halvtime:
.

last_003.jpg

.

Nei, naa maa jeg jobbe litt ... kan'ke bare mimre ... sorry for at jeg kuppet traaden, Hans ..:cool:

.

Det var denne jeg husket og tenkte på. Det var en annerledes dag - og det er snart 10 år siden. Og noen kilo siden :(

Nei, naa maa jeg jobbe litt ... kan'ke bare mimre ... sorry for at jeg kuppet traaden, Hans ..:cool:.

Inte jobba, fler bilder! Jag sitter på Arlanda i kolmörker och regn, vill inte skriva dokument med malfunctions till MD-80... :lol:

Sorry - men sitter paa pub i Alpharetta og ser Rosenborg bli knust av Chelsea ....

Back