Bilder fra før GEN ble til OSL

VC-10

ScanFlyer Crusty
Medlem
Bilder fra før GEN ble til OSL

Jeg har scannet inn noen bilder fra gamle Gardermoen, som hovedsakelig fungerte som Oslo´s charterflyplass. Kvaliteten er så som så siden det er scannet fra papirbilder og kameraene varierer fra Kodak Instamatic til enklere speilreflekskamera (analogt) gjennom vindu. Men - selv om kvaliteten ikke er som vi forventer i dag, viser dette noe av hva man kunne ramle over på Gardermoen i "gamle dager":

BX_CV99_R-XL.jpg

Spantax var en hyppig gjest med CV 990. Flotte maskiner med mye lyd og svart røyk!

B707_PW_GEN016-XL.jpg

Pacific Western var innom på en charter i 1977 med en Boeing 707-100

PA_B707_R-XL.jpg

Pan Am Boeing 707-320 - de fløy sine ruteflyvninger fra FBU, så jeg regner med at dette var en charter

NB_CVL_R-XL.jpg

Sterling var en av de største charteroperatørene, Caravelle var lenge deres trofaste arbeidshest

NB_B727_R-XL.jpg

Etter hvert tok Boeing 727-200 over

NB_DC8_R-XL.jpg

En periode brukte de også DC8-63

SK_B747_R-XL.jpg

SAS fløy sine JFK-flyvninger fra GEN - først i flotte dragefarger

SK_B747_2_R-XL.jpg

...før Janne-fargene tok over

NW_B747_2_R-XL.jpg

Northwest Orient brukte også Boeing 747-200 på ruter over dammen

BU_B767310_R-XL.jpg

Braathen SAFE´s eventyr med Boeing 767-200 ble en kort historie, men kunne ofte ses på Gardermoen på charter-flighter

TWE_CVL_2-XL.jpg

Denne anonyme Caravelle´n fløy for Transwede, men hadde fargene til Bergen Aviation som var et charterselskap som selv aldri fikk fløyet en flight med sitt eneste fly

SU_IL86_R-XL.jpg

Den største overraskelsen jeg fikk på Gardermoen var å treffe på denne Il-86 fra Aeroflot - av mer kompetente medlemmer på dette forumet har jeg lært at besøket sannsynligvis skyldtes at den ordinære Tu-154 var byttet ut med denne maskinen som ikke kunne benytte FBU

B707_JU_GEN018-XL.jpg

JAT fløy en periode på -80 tallet sommercharter med Boeing 707-320 - jeg vil tro at dette var de siste B707 som regelmessig var innom

DK_MD80_R-XL.jpg

Scanair var også et vanlig syn på GEN - MD-80 i disse fargene var imidlertid en kortvarig affære

DK_A300_R-XL.jpg

...mens A300 var en god arbeidshest for selskapet i en årrekke

SH_B737_R-XL.jpg

Air Tolouse Boeing 737-200 på besøk fra Frankrike

ABR_B727304_R-XL.jpg

Denne Boeing 727-200F fra Hunting Air Cargo er knipset innenfra en Braathens-maskin som ble omdirigert fra FBU pga tåke. Om Hunting-maskinen også skulle vært på FBU vet jeg ingenting om

SP_B737_R-XL.jpg

Til slutt en Boeing 737-300 fra SATA i de gamle fargene

Håper at disse bildene vekker gode gamle minner for den eldre garde og at dere som ikke har opplevd denne tiden kan ha glede av å se noe av det spennende man kunne oppleve på det som i dag er Oslo´s hovedflyplass!
 
Last edited:
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

Råbra ! ja, Hunting'en skulle nok sannsynligvis også vært på FBU. Frakterne var normalt de første ankomstene og de første som fikk svi hvis det var morgentåke.
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

For noen bilder! Jeg hadde glemt at Sterling kalte flyene Sky jet, Skybus og Skyliner. Er det bare fantasi fra min side, eller het Corvetten Sky cab? :)
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

Dette var gøy å se. Jeg hadde førstegangstjeneste på Gardermoen, og under morgenoppstillingen var vi stakkars grønnkledde nødt til å se på de mange charterflyene som tok av mot sikkert hyggeligere steder. Northwest Orient sin 747 husker jeg spesielt. Noen år senere fikk jeg endelig reise selv med Caravellen til Sterling til Athen.
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

For noen bilder! Jeg hadde glemt at Sterling kalte flyene Sky jet, Skybus og Skyliner. Er det bare fantasi fra min side, eller het Corvetten Sky cab? :)

De kunne jo kalt Corvetten Sky Van men det navnet var vel opptatt... ;)

Fine bilder. Takk for at du delte. :up
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

Flotte bilder, Scanair sin A300 gir gode minner. Den andre flygningen I mitt liv, men min første utenlands. Og den turen gikk til Lanzarote da jeg var 14 år.
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

Herlige bilder :) :) :)
Du vet vel ikke datoer og årstall for bildene. Jeg har flydd Pan-Am-charter fra GEN i 1977 og JAT-charter fra GEN i 1985 , så hadde vært litt kult om du hadde datoer. Da har jeg kanskje flydd B707 da... :colgate: :colgate: :colgate:
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

Herlige bilder :) :) :)
Du vet vel ikke datoer og årstall for bildene. Jeg har flydd Pan-Am-charter fra GEN i 1977 og JAT-charter fra GEN i 1985 , så hadde vært litt kult om du hadde datoer. Da har jeg kanskje flydd B707 da... :colgate: :colgate: :colgate:

Skal se om jeg klarer å finne det ut :lol:
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

Veldig flott å se disse bildene :)
Hunting Cargo var nok en FBU-frakter ja, slik LN-MOW skriver. Fløy for TNT.

Takk spesielt for bildene fra 70-tallet, jeg husker jeg så PWA B707-120 flere ganger på FBU i det hvite skjemaet før chartertrafikken ble flyttet til GEN i 1972. Har nok tenkt at de sikkert kom noen gagner dit også, og her har vi beviset :)

Takk igjen for flotte bilder!
 
Re: Bilder fra før GEN ble til OSL

Takk for flotte og interessante bilder! Min første oversjøiske reise var med Northwest Orient fra GEN i 1987. Turen gikk til Los Angeles via Minneapolis/Saint Paul.
 
Back
Top