• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bilder fra en flyplass i nord *del 1*

LCH78

www.lch78.net
Medlem
Her kommer noen bilder tatt ved Vadsø Lufthavn i den siste tiden :) Mange grønne fly men håper dere liker dem likevel :)

Vi starter med et bæbu-fly (også kjent som Ambulansefly fra Lufttransport):
forum1.jpg


Og så har vi kommet til Rotordelen. Dette Helikopteret drev med linjeinspeksjon av strømlinjene til Varanger Kraft:
forum2.jpg


forum3.jpg


forum4.jpg


forum5.jpg


forum6.jpg


forum7.jpg


Så var vi kommet over i den grønne avdelingen:
forum8.jpg


forum9.jpg


forum10.jpg


forum11.jpg


forum12.jpg


forum13.jpg


forum14.jpg
 
Om den tjener samme formål som i seilfly, så er ulltråden til for å se hvordan flyet/helikopteret går igjennom luften. Flyr man koordinert vil ulltråden stå rett bakover, og slik kan man fly koordinert enkelt uten å måtte se inn i cockpit, men kun ved å se på ulltråden rett foran øynene på han/hun som flyr.

og bildene var pene som alltid
 
Om den tjener samme formål som i seilfly, så er ulltråden til for å se hvordan flyet/helikopteret går igjennom luften. Flyr man koordinert vil ulltråden stå rett bakover, og slik kan man fly koordinert enkelt uten å måtte se inn i cockpit, men kun ved å se på ulltråden rett foran øynene på han/hun som flyr.

og bildene var pene som alltid

Jepp...., f. eks. sjekke om man flyr en koordinert sving, altså om maskinen skid'er eller slip'er (om den går "ut" av svingen eller "ramler" inn mot sentrum av den svingen(sirkelen) man flyr....
Ulltråden funker da på samme måte som kule-og-svingeviseren (turn-and-bank indicator) man har på instrumentbrettet, så slipper man som 'seilfly' sier å flytte blikket inn bare for det.

Jeg mistenker derimot at ulltråden har en annen betydning (en tilleggsbetydning) når det dreier seg om helikopter. Aner ikke hva, jeg føler bare at det popper opp et eller annet fra et meget begrenset minne..

Flotte bilder, kommentert på naboforumet....;)
 
Last edited:
Kjempebra bilder! Widerøe-bildene er så bra at du sikkert kan få solgt dem til selskapet :)
 
Back
Top