Bilde av Værøy`s gamle flyplass

Topgunnar

Newcomer
Bilde av Værøy`s gamle flyplass

Dette bildet er tatt fra fjellet som ligger ca 650 m fra banen....
Treminalbygningen er som kjent omgjort til Pub og Galleri:cheers:

Attachments

• Oversikt VRY.jpg
    Oversikt VRY.jpg
    40 KB · Views: 292
Re: Bilde av Værøy`s gamle flyplass

Hvor lander helikopteret? Har de en ny heliport inne i "sentrum"?

Er all trafikk stoppet?

All komersiell trafikk er stoppet ja, men jeg benytter stripa med GA-fly, Cessna ol.
Med grunneiers tillatelse. det er definert som utmark ser du. Tillatelsen er gitt Til Bodø flyklubb som har utarbeidet strenge vindrestriksjoner.

Helikopteret lander på sydspissen av øya der det ble bygget en ny Heliport for omlag 6-7 år siden.. legger ved bilde

Attachments

• Tirs 4 juli 027.jpg
    Tirs 4 juli 027.jpg
    60 KB · Views: 278

Hvor mange pax tar helikopteret og hvor lang er flyturen inn til Bodø(?)om det er dit man flyr...

Siden åpningen har CHC-Helikopterservice fløyet med en S-61 med 19 seter. Men Lufttransport vant siste annbudsrunde og har gått til innkjøp av en Agusta-Bell 139 med 15 seter. (Kontraktfestet minimumsantall seter er 15) .

Som jeg har skrevet tidligere i dette forum så flyr British Intrenational for LT med en
S-61 inntil ABèn kommer fra Italia i slutten av denne mnd.

Det flys 2 turer pr dag mellom Bodø og Værøy

Jeg legger ut Bilder av Vidunderet når den ankommer bodø:up:

20-25 minutter lang flytur fra Bodø til Værøy.

Denne flyplassen var en av de forferdeligste blemme til det som den gang het LV, i dag Avinor. Plasseringen ble STERKT frarådet av bla WF som sendte 2 av sine mest erfarne kapteiner på "prøveinnflyging" lenge før flyplassen ble bygget. De kom begge tilbake til Bodø, svette og hvite i ansiktet etter en "eztrem conditions" flight. Husk at dette var gutter som var/er vant til noe av de verste værforhold man kunne fly Twotter i. Likevel bestmte LV at her skulle det bygges flyplass. Mine gamle kolleger i AFIS tjenesten, som jobbet på Værøy, kunne fortelle utrolige historier om hvordan Twotteren "danset" seg ut og inn av flyplassen. Vi vet jo alle hvordan det endte. En flyulykke måtte til før LV innså at de hadde tatt feil. 5 mennesker døde under WF sin ulykke på Værøy i april1990.:naughty:

Kven var det som på død og liv "pressa igjennom" en flyplass her ute? Var det lokalpolitikarane, lokalbefolkninga, LV eller staten? HAdde det ikkje vore betre å bygd flyplassen på andre sida av øya? ER ikkje ho rimeleg flat der?

Alternativet til plasseringen ver der den "nye" heliporten ligger i dag, men prislappen hadde da blitt 3 dobblet..
Den eksdisterende rullebanen ble lagd på et par dager bare, kun flyvesand gjorde at et ble meget billig å legge den der.. Det ble ikke brukt ett gram dynamit..
Jeg er fra Værøy og husker godt hvor opprørte alle folk var da det ble bestemt at den skulle legges der..
Folk fra øya er vel skjønt enige om at avgjørelsen ble tatt på bakgrunn av pris..

Jeg husker meget godt ulykkesdagen.. jeg var på flyplassen for å se på flyet da det dro.. husker at det bare forsvant inn i skyene, litt over en time senere var jeg på stedet der helikopterplassen er i dag da jeg så 2 Sea kingèr komme fra bodø, da først fikk vi høre hva som hadde skjedd.. :(

Når jeg nå bruker stripa er det med største respekt og ærbødighet..
Tenker ikke engang på å dra utover om vinden kommer fra sør.. selv om det så bare er 3-4kt..

Når det er sagt så er det en opplevelse å bare se den flyplassen, selv for meg som er der fra.. å lande der med viten om alt gjør det til en helt spesiell opplevelse..

Johan

Var det ikke noe med at sparekniven hadde fjernet vindmåleren på toppen av fjellet?

Den ga jo flygerne et hint om hva de hadde i vente etter takeoff og slik at de kunne innrette seg deretter.

:pissed

Originally posted by Topgunnar
Alternativet til plasseringen ver der den "nye" heliporten ligger i dag, men prislappen hadde da blitt 3 dobblet..
Den eksdisterende rullebanen ble lagd på et par dager bare, kun flyvesand gjorde at et ble meget billig å legge den der.. Det ble ikke brukt ett gram dynamit..
Jeg er fra Værøy og husker godt hvor opprørte alle folk var da det ble bestemt at den skulle legges der..
Folk fra øya er vel skjønt enige om at avgjørelsen ble tatt på bakgrunn av pris..

Jeg husker meget godt ulykkesdagen.. jeg var på flyplassen for å se på flyet da det dro.. husker at det bare forsvant inn i skyene, litt over en time senere var jeg på stedet der helikopterplassen er i dag da jeg så 2 Sea kingèr komme fra bodø, da først fikk vi høre hva som hadde skjedd.. :(

Når jeg nå bruker stripa er det med største respekt og ærbødighet..
Tenker ikke engang på å dra utover om vinden kommer fra sør.. selv om det så bare er 3-4kt..

Når det er sagt så er det en opplevelse å bare se den flyplassen, selv for meg som er der fra.. å lande der med viten om alt gjør det til en helt spesiell opplevelse..

Johan

Korleis hadde det då vorte sjåande ut dersom flyplassen hadde vorte lagt til den plassen helioprten er no? HAr du eit kart der dette er teikna inn?

Jeg har desverre ikke noe kart, men det innebar mye spregningsarbeide. planen var da å sprenge ned en ås og fylle den ut i havet, i det heletatt meget dyrt.. men når det er sagt så hadde neppe regulariteten på øya blitt så mye bedre av den grunn.. det er sakt at Værøy må ha 2 flyplasser, en på nordsiden og en på sør.. Mange skumle vinder rundt øya..
Tror nok at det eneste sikre alternativet er Helikopter. (noe alle egentlig visste fra før av).

Ang Vindmåler så er det nok rett det som ble skrevet litt over, sparekniven fjernet visstnok denne:naughty:

Back