BGO - glipp i security førte til evakuering (flere episoder)

Re: Flesland evakueres

Sykt artig faktisk, fordi jeg hadde jobbet i sikkerhetskontrollen på BGO i sommer. Så en dag satt jeg å tenkte og diskuterte med kolegaene mine om det var mulig å gå inn gjennom utgangs slusene. Alle mente det ikke gikk ann, jeg var ikke fult så sikker. Men ja, nå fikk vi svaret :p
Det går jo aldeles utmerket så lenge man går inn mens andre går ut (og dermed holder dør/port-systemet åpent). Om nødvendig kan man jo gå "en sluse av gangen" i motsatt retning, etter hvert som ankomstpassasjerer går ut.

Systemet som er i bruk kan vel bare bli "idiotsikkert" om man plasserer et vaktmenneske ved den, evt gjør den om til en sklie/brannmannstang :-)

Re: BGO - glipp i security førte til evakuering (flere episoder)

Noen som vet hvorfor Flesland ble evakuert i ettermiddag ca. kl 1840?

Hva er det egentlig med BGO - noe må da være veldig galt i rutinene siden dette kan skje gang på gang!?

Re: Flesland evakuert

Dette skjer vel i snitt en gang hver andre måned på BGO. På alle andre flyplasser i Norge til sammen? En gang hvert andre år.

I mine 13 år på Torp har jeg bare vært med på en evakuering.
Da var det en person som klarte å komme seg tilbake til avgangshallen fordi han hadde glemt å handle taxfree. Han trosset da både skilt, dører som kun åpnes en vei, og kraftige alarmer som går når noe beveger seg i feil retning.
Taxfree er viktig!

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Her...iven-sin-i-avgangshallen---igjen-2635509.html

Flesland opprettholder ryktet sitt som landets (og en av verdens, i mine øyne) verste sikkerhetskontroller. At de er så udugelige på farlige gjenstander, var jeg faktisk ikke klar over. Fra før er det jo en kjent sak at høflighetsnivå, effektivitet og generelle rutiner er under en hver kritikk, men skremmende at sikkerheten faktisk er direkte truet.

Som vanlig viser de ansvarlige ingen forståelse, men velger heller å true varsleren med anmeldelse.

Avinor skal politi anmelde mannen??? Hva med å faktisk se det fra den positive siden at han viser dem hva han får igjennom security da.

Lavmål av Avinor rett og slett.

Avinor skal politi anmelde mannen??? Hva med å faktisk se det fra den positive siden at han viser dem hva han får igjennom security da.

Lavmål av Avinor rett og slett.

Uten at jeg kjenner saken, så burde jo denne kunden gitt beskjed litt høyere opp enn kontrollørene. Mulig at det er gjort, men hvis ikke er det ganske dårlig at man ikke gir beskjed om systematisk svikt i sikkerhetskontrollen.

Det er uansett en kjent sak at sikkerhetskontrollen er en farse for å gi opplevd sikkerhet, og jeg har selv glemt ganske mye rart i bagasjen min de siste årene som aldri har blitt oppdaget i BGO.

Om énveisslusen er et så sårbart punkt, da får man betale vekterselskapet til å sette en mann der til å passe på.

Om énveisslusen er et så sårbart punkt, da får man betale vekterselskapet til å sette en mann der til å passe på.

Det verste er at det i lange perioder nettopp har stått en mann der. Dette er samme personen som sjekker gyldig billett.

Nå er det lenge siden jeg vært på BGO, men sist jeg var der sto vedkommende ikke godt plassert for å utføre begge oppgaver. Men jeg har som sagt ikke mye å sammenligne med.

Det påfallende her er at det er kjøkkenkniven som får skylden for kaoset. I min bok er det - som vanlig - sikkerhetskontrollørene på BGO som gjør en dårlig jobb.

På tide at Lasse Solberg & co finner seg noe annet å gjøre?

På tide at Lasse Solberg & co finner seg noe annet å gjøre?

Absolutt! Det har vært altfor mange slike tilfeller på kort tid.

Reiser en del Bergen-Amsterdam/Frankfurt-Madrid, senest forrige helg. Utrolig hvordan tusenvis av passasjerer glir kjapt og effektivt gjennom kontrollene dere ute, mens vaktene bruker ufattelig lang tid på å sluse en håndfull passasjerer gjennom her i Bergen. Kunne ikke være mer enig med rogalendingen som sa til trønderen foran meg i den nesten stillestående køen fredag formiddag: Flesland er en skandale!

To tilfeller og året har enda ikke passert to mnd, kan bli mange tilfeller i løpet av 2012 da jo..,

Back