BGO - glipp i security førte til evakuering (flere episoder)

Re: Flesland evakuert?

Sist var det vel en laptop som var fin første gang gjennom røntgen, men ikke da de tok den en gang til.

Possibly. Mange av de tidligere evakueringene har vel vært pga.brannalarm? Samt noen hendelser der folk har sluppet forbi sikkerhetskontrollen ukontrollert?

Mistenkelig gjenstand er klarert. Folk er på vei inn i terminalen igjen nå.

Jeg var med på evakuering en gang en kinesisk dame hadde klart å komme seg inn gjennom utgangslusene før trappene i den gamle terminalen. God stemning :up:

Var vel også snakk om en som hadde fyrt igang brannalarmen for å rekke flyet :headbang

Uansett er det godt å se at det ikke tas noen sjanser. Kjipt å oppleve det, men better safe than sorry.

Jeg var med på evakuering en gang en kinesisk dame hadde klart å komme seg inn gjennom utgangslusene før trappene i den gamle terminalen. God stemning :up:

Var vel også snakk om en som hadde fyrt igang brannalarmen for å rekke flyet :headbang

Uansett er det godt å se at det ikke tas noen sjanser. Kjipt å oppleve det, men better safe than sorry.

Herlig!

*textfiller*

Re: BGO - glipp i security førte til evakuering (flere episoder)

Typisk Securitas. Krisemaksimering er Securitas ,varemerke'.De burde ha tilkalt eieren før de startet evakuering av hele terminalen.
I Tyskland på Tegel i Berlin, stoppet de hele sikkerhetskontrollen pga min håndbagasje som var merkelig, og politiet ble tilkalt, to stykker, men da jeg forklarte at det de så, var en Samsonite lås med låse-wire ved siden av en omformer for mbl-strøm. En slik som kan brukes over hele erden for å lade Ipad eller mbl. Ikke noe evakuering der. Det hele tok 5 minutter å oppklare.

Unødvendig evakuering etter min smak. Splinten må trekkes ut før en ekte granat blir armert. Behøver jo ikke å bli helt hysterisk pga en granat dukker opp på skjermen, og det i et område uten passasjerer.

Så var vi i gang igjen. Never change a winning team.

Alle passasjerer fikk beskjed om å forlate flyplassen ved 21.20-tiden mandag kveld.

– Det har vært en hendelse i sikkerhetskontrollen. En gjenstand som skulle vært stoppet, ble sluppet gjennom. Det har ført til at alle må gjennom sikkerhetskontrollen en gang til, sier Cathrine Fuglesang Framholt, kommunikasjonsansvarlig ved Bergen Lufthavn.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/JPjE7/Alle-passasjerer-sendt-ut-av-flyplassen-pa-Flesland

De evakuerte sågar folk som stod ved bagasjebåndet (usikker sone) iflg. artikkelen.

Flesland må ha norgesrekord på dette, eller er det bare det at mange andre tilfeller ikke kommer i media?

De evakuerte sågar folk som stod ved bagasjebåndet (usikker sone) iflg. artikkelen.

Flesland må ha norgesrekord på dette, eller er det bare det at mange andre tilfeller ikke kommer i media?

De er nødt til å ha rekord her. Det skjer jo oftere her enn på omtrent alle andre norske flyplasser til sammen. Hvis vi begynner å spole oss bakover i denne tråden, så skjer det ikke langt unna 1 gang i måneden, og det er OFTE!

De er nødt til å ha rekord her. Det skjer jo oftere her enn på omtrent alle andre norske flyplasser til sammen. Hvis vi begynner å spole oss bakover i denne tråden, så skjer det ikke langt unna 1 gang i måneden, og det er OFTE!
Det er jo nesten så man burde vurdere doble sluser hvis man tenker på sikkerheten (litt paranoid). Hvor mye slipper gjennom der egentlig?

Tja, man målte TSA til å finne ca 15% av ulovlige gjenstander testpersoner tar med seg, så jeg tviler på at det er stort annerledes andre steder. Syvdoble sluser kanskje? :D

Havnet ute på airside til ett fly med lukket dør i går...

Skulle fly med WF570, en rute (de fra BGO til MOL/KSU) som jeg relativt ofte har opplevd såkalte "tekniske" kanselleringer på.

Noe som ofte løser seg greit da det er nok plass på den som går til MOL eller KSU til alle passasjerene fra begge flightene. Sikkert tilfeldig. Nå har de jo også slått flere av disse rutene sammen har jeg inntrykk av, noe som sikkert er lurt.

Men tilbake til saken. Etter noe virrvarr som startet med teknisk da, fikk vi beskjed på skjermen om å bytte gate fra Gate 16 (helt i enden av nye terminal) bort til Gate 32 (helt i andre enden av gammel terminal) Hvor LN-WDK sto klar som standin. Når vi så kom dit satt hele gjengen seg ned å ventet. Så forsvinner info fra Gate 32, og vi blir oppmerksomme på at det står Gate 16 igjen.
Ok, hele gjengen tilbake til gate 16.

Der står forresten en fyr innenfor gjerdene til Gate 15 og 16 og skravler i telefon. På en eller annen måte har han forvillet seg inn dit. Bak han igjen er jo dørene åpne ned til "airside" som det sikkert heter på flyplass språket.
Ingen av de ansatte ser ut til å bry seg nevneverdig om dette. Før en annen ansatt kommer å gir relativt klar beskjed om at denne fyren skulle komme seg ut derifra.

Så blir det boarding. Med beskjed om av vi må ta trappen helt ned og ut til flyet. Når vi så kommer ned og ut er vi plutselig ute på plassen ved siden av en WF maskin med lukkede dører. En fyr med gul vest ute på plassen slår noe oppgitt ut med armene og det samme gjør forøvrig lite dannede meg. Ser så at det står en buss der (bak en ny åpen dør). Så enkel retorikk sier oss at man får tasse opp den siste trappen og ned den andre.

Der får vi da Buss bort til gate 32 og LN-WDK :)

Buss sjåføren ber oss vente litt på PA da "vi har en handikappet ombord som skal gå ut først"
5 sekunder senere åpner han så alle dørene, og sauene stormer seff ut :)
40 stykk blir stående der ute å trykke bak denne handikappede, som egentlig bare er en gammel mann.

Ingen av delene er vel egentlig så spesielle eller "farlige". Men det jeg stusser på er alle de gangene jeg opplever merkverdigheter på BGO.
Det er så ofte at det nesten forventes, og jeg syns også holdningene til flere av de ansatte virker å være totalt fraværende. Noen av dragene i gate ville knekt entusiasmen til hvilken som helst straff fange uten kvinnelig nærhet de siste årtier med ett blikk.
Og en av de handling gutta, en noe korpulent og middelaldrende kar virker å hate Dash flyene til Widerøe, for makan til smelling og dunking ved stuing har jeg aldri hørt. Er muligens også midtøsten champion i pælming av bagasje.
Det er også den flyplassen som har rotet mest med bagasje for min del. Transit på BGO fører tidvis til ny garderobe for min del.

Anyhow, jeg tror ikke lenger på at alt bare er tilfeldig. Ordet systemsvikt dukker opp i huet mitt når jeg tenker på BGO.
Men for all del, det fungerer jo. Flyplassen er fin, logistikken til og fra er grei osv.

Hvordan er drt egentlig mulig å snike seg inn på klarert omriåde?

Står i artikkelen. Vedkommende gikk feil vei i en enveissluse. Vil mann inn, kommer man inn.

Først møter man en dør som ikke går opp når man nærmer seg. Så leser man skiltet som sier klart og tydelig at man ikke kan gå inn.
Så venter man til noen går riktig vei. Og man sniker seg inn i «tunellen» i full fart, og aktiverer da en høy alarm som selv døve hører. Så fortsetter man, veldig viten om at dette ikke er lov. Men jeg «skal jo bare»...

Skulle jo tro at det ville lønnet seg å ha en menneskelig vakt. Koster mye i forsinkelser sånne hendelser.

Skulle jo tro at det ville lønnet seg å ha en menneskelig vakt. Koster mye i forsinkelser sånne hendelser.

Kommer vel an på hvem som tar hvilken kostnad. Er vel flyselskapene som taper mer enn flyplassen på slikt surr

Back