Re: BGO den store utbyggingstråden
Avinor har egen infoside: https://avinor.no/konsern/flyplass/bergen/om-oss/asfaltering/
Avinor har egen infoside: https://avinor.no/konsern/flyplass/bergen/om-oss/asfaltering/
Men det må da koste for SK og DY å måtte ha maskiner stående på bakken i så mange timer. Og for WF må jo dette være mildt sagt ubeleilig.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Her har dem nok beredskapsplaner klare.Hva gjør de med ambulansetrafikken i denne perioden? Det er jo ikke et ubetydelig antall ambulansefly som går til og fra Flesland på kvelden og natten. Noe kan vel gå til andre sykehus, helikopter kan sikkert brukes i del tilfeller, men det må da gjøre det vanskelig for ambulansetjenesten når de stenger en måned. En eller annen gang for en tid tilbake synes jeg å lese at de i perioder under stengningen kan ta ned ambulansefly. Jeg finner ikke tilbake til den artikkelen, så jeg vet om det stemmer.
164 NM fra Bergen til Oslo (altså ikke Flesland til Gardermoen). Her snakker vi ca ned mot 1:15 i ren flytid for helikopter i null-vind forhold. (Motsvarende rundt 0:40 for fly Flesland Gardermoen, pluss transport). Jeg vil påstå at i alle tilfeller er helikopter raskere fra sykehus til sykehus.Er det noen som vet hvor lang tid det vil ta å fly helikopter fra Bergen til Oslo?.
Tenkte i tilfelle det ble krise og man måtte hasteflytte en pasient fra Haukeland til f.eks Rikshospitalet i Oslo.
Det der er jo helt håpløst, hvorfor i alle dager tar de av fra Kastrup uten garanti om at de får lande, snu og lette igjen fra BGO? Når man tar av 17:31 fra CPH vet man jo at man ikke har lettet fra BGO innen 19:00. Enormt unødvendig fuelkost. Ikke at jeg vet det helt sikkert, men jeg ser for meg det hadde vært billigere for SAS å innlosjere de 180 på CPH og sette opp en SK63xx-flight enn å finne hotell til dem i Haugesund og leie inn busser.SK2872 ble forsinket ut fra CPH i går og diverted dermed til HAU. Returen som SK2869 ble dermed kansellert.
BA skriver om fullstappet fly. Så da var der vel nærmere 180 pax som i følge artikkelen ble sittende fast på Karmøy. Og sikkert en god gjeng som ikke kom seg til CPH.
https://www.ba.no/sas-fly-fra-kobenhavn-skulle-til-bergen-landet-i-haugesund/s/5-8-3009057
Men hvor komplisert ville det vært å sjonglert med maskinene på CPH i går ettermiddag, slik at SK2872 hadde kommet seg avgårde på tid?
Det der er jo helt håpløst, hvorfor i alle dager tar de av fra Kastrup uten garanti om at de får lande, snu og lette igjen fra BGO? Når man tar av 17:31 fra CPH vet man jo at man ikke har lettet fra BGO innen 19:00. Enormt unødvendig fuelkost. Ikke at jeg vet det helt sikkert, men jeg ser for meg det hadde vært billigere for SAS å innlosjere de 180 på CPH og sette opp en SK63xx-flight enn å finne hotell til dem i Haugesund og leie inn busser.
Om buss stod klar på Karmøy er historien selvsagt en annen. Jeg har ikke BA-abonnement og forholdt meg kun til det AndreasN skrev om at paxen ble sittende fast der. Ikke ett svar som alltid gjelder for hva som er best å gjøre, men det jeg vet etter mange år i bransjen er at det slett ikke er alltid at flyselskap tar de beste økonomiske valgene, selv om en skulle tro det.Jeg tror nok den billigste var løsningen SAS fant var å busse PAX'en et par timer fra Helganes til Flesland. Hotell var det jo ikke behov for. Jeg ville definitivt foretrukket en busstur i det fine kveldsværet opp til Flesland enn en retur til CPH og hotellovernatting der nede.
Jeg ser ikke helt den store klagestormen for folket som skulle til BGO her.
BA said:BA får opplyst at enkelte passasjerer kom seg på en maxitaxi i retning Bergen omtrent klokken 2020.
Ser maskinen gikk videre til AAL i går kveld, med retur i dag tidlig. Vet ikke om den rundturen sto og falt på akkurat den maskinen. Men et alternaltiv kunne vel også vært å la maskinen stå kvelden og natten over på BGO med retur til CPH i dag tidlig.
Uansett så er det vel litt naivt å planlegge med så tight schedule når man vet rullebanen stenger. Da blir det fort flere tilfeller. Men hvor komplisert ville det vært å sjonglert med maskinene på CPH i går ettermiddag, slik at SK2872 hadde kommet seg avgårde på tid?