BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Men det må da koste for SK og DY å måtte ha maskiner stående på bakken i så mange timer. Og for WF må jo dette være mildt sagt ubeleilig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, det koster, men ikke så sikker på at det blir SÅ ille. Ja, det blir litt færre seter, men DB på de setene de selger går også opp. Om SK har bindende begrensning på crew i år også kan det være helt greit for dem, blir nok bra fyllingsgrad på BGO-ruter i den perioden. Klart WF er den store "taperen" her.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Hva gjør de med ambulansetrafikken i denne perioden? Det er jo ikke et ubetydelig antall ambulansefly som går til og fra Flesland på kvelden og natten. Noe kan vel gå til andre sykehus, helikopter kan sikkert brukes i del tilfeller, men det må da gjøre det vanskelig for ambulansetjenesten når de stenger en måned. En eller annen gang for en tid tilbake synes jeg å lese at de i perioder under stengningen kan ta ned ambulansefly. Jeg finner ikke tilbake til den artikkelen, så jeg vet om det stemmer.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Såvidt jeg forstår vil det være ca 1200m tilgjengelig til 'nødbruk' til enhver tid ..
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Hva gjør de med ambulansetrafikken i denne perioden? Det er jo ikke et ubetydelig antall ambulansefly som går til og fra Flesland på kvelden og natten. Noe kan vel gå til andre sykehus, helikopter kan sikkert brukes i del tilfeller, men det må da gjøre det vanskelig for ambulansetjenesten når de stenger en måned. En eller annen gang for en tid tilbake synes jeg å lese at de i perioder under stengningen kan ta ned ambulansefly. Jeg finner ikke tilbake til den artikkelen, så jeg vet om det stemmer.
Her har dem nok beredskapsplaner klare.
Jeg vil tro at de fleste ambulanseflygningen til Haukeland foregår med helikopter i dag og det er kun sykehustransfer (fra andre sykehus i Sør Norge) som forgår med ambulansefly.
Her vil man planlegge at disse foregår utenom når Flesland er stengt for reasfaltering.
Hvis det er kritisk for en pasient på en annet sykehus vil dem nok bli flydd til et av Oslo sykehusene vil jeg tro.

Hovedgrunnen til at dem i dag fraktes til Haukeland er vel for å sørge for at man har samme akuttilbud (for beredskapen og kunnskapens skyld) flere steder enn Oslo samt for å ikke oversvømme Oslo sykehusene.
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Er det noen som vet hvor lang tid det vil ta å fly helikopter fra Bergen til Oslo?.
Tenkte i tilfelle det ble krise og man måtte hasteflytte en pasient fra Haukeland til f.eks Rikshospitalet i Oslo.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det skjer jevnlig at det må flyttes pasient raskt fra Haukeland til Riksen. Det gjelder i allefall de som skal transplanteres og barn som må hjerteopereres akutt. Før tok de hjertebarna på Haukeland, men nå er det samlet på Riksen. Det er sikkert en del andre ting også. Dersom en pasient dør i Bergen og de kan bruke organene, så blir de tatt ut på Haukeland. Da kommer eget team fra Riksen med ambulansefly eller privatfly. De henter det skal og haster tilbake til Riksen. Haukeland har også landsfunksjon for brannnskadde, så når det er pasienter med alvorlige brannskader blir de alltid sendt til Haukeland.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Hva med Stord? Er vel ikke utenkelig at pasienter kan flys dit og bli plukket opp av Heli der? Men igjen dette med ambulansetrafikken er nok et tema man har tenkt på.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Er det noen som vet hvor lang tid det vil ta å fly helikopter fra Bergen til Oslo?.
Tenkte i tilfelle det ble krise og man måtte hasteflytte en pasient fra Haukeland til f.eks Rikshospitalet i Oslo.
164 NM fra Bergen til Oslo (altså ikke Flesland til Gardermoen). Her snakker vi ca ned mot 1:15 i ren flytid for helikopter i null-vind forhold. (Motsvarende rundt 0:40 for fly Flesland Gardermoen, pluss transport). Jeg vil påstå at i alle tilfeller er helikopter raskere fra sykehus til sykehus.
Ii forhold til ambulansefly er det vel heller alt det andre rundt som er utfordringen; "tap av helikopter beredskap" i 3-4 timer i Bergensområdet, (evt at man henter SAR Queen fra Sola), mye dårligere plass i ambulansehelikopter vs fly ( de kan vel ta 1 passasjer i tillegg til crew+pasient).

De største utfordringene blir vel å få f.eks. brannskadde inn til Haukeland fra f.eks. Trondheim og nordover, og eventuelt få flere pax (ift donor) frem og tilbake akkurat i det tidsrommet.
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Alt dette er jo planlagt so da kan man også planlegge fordet. Man skal jo ikke glemme at det ofte det kan være store uplanlagte utfordringer (havtåke, snøvær m.v.) som gjør Flesland (og andre flypalsser) ubrukelig. Så dette går nok helt greit.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Før Flesland fikk Cat II i 2019 var det ikke helt uvanlig med ganske lange stengeperioder på grunn av tåke. Type en hel dag eller mer.

Dessuten er man jo uansett sårbar med en rullebane, så det finnes garantert beredskapsplaner.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

SK2872 ble forsinket ut fra CPH i går og diverted dermed til HAU. Returen som SK2869 ble dermed kansellert.

BA skriver om fullstappet fly. Så da var der vel nærmere 180 pax som i følge artikkelen ble sittende fast på Karmøy. Og sikkert en god gjeng som ikke kom seg til CPH.

https://www.ba.no/sas-fly-fra-kobenhavn-skulle-til-bergen-landet-i-haugesund/s/5-8-3009057
Det der er jo helt håpløst, hvorfor i alle dager tar de av fra Kastrup uten garanti om at de får lande, snu og lette igjen fra BGO? Når man tar av 17:31 fra CPH vet man jo at man ikke har lettet fra BGO innen 19:00. Enormt unødvendig fuelkost. Ikke at jeg vet det helt sikkert, men jeg ser for meg det hadde vært billigere for SAS å innlosjere de 180 på CPH og sette opp en SK63xx-flight enn å finne hotell til dem i Haugesund og leie inn busser.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ser maskinen gikk videre til AAL i går kveld, med retur i dag tidlig. Vet ikke om den rundturen sto og falt på akkurat den maskinen. Men et alternaltiv kunne vel også vært å la maskinen stå kvelden og natten over på BGO med retur til CPH i dag tidlig.

Uansett så er det vel litt naivt å planlegge med så tight schedule når man vet rullebanen stenger. Da blir det fort flere tilfeller. Men hvor komplisert ville det vært å sjonglert med maskinene på CPH i går ettermiddag, slik at SK2872 hadde kommet seg avgårde på tid?
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Men hvor komplisert ville det vært å sjonglert med maskinene på CPH i går ettermiddag, slik at SK2872 hadde kommet seg avgårde på tid?

De har fremskyndet avgangen fra CPH fra 17:25 normalt til 16:45 nå, de kunne antagelig ikke skyve den noe mer for å ikke ødelegge bølgestrukturen fullstendig. Et problem når det kommer til å sjonglere ressurser er at man ofte ikke vet at det blir et problem før et par timer før. Ser at de hadde trangt med ressurser flymessig i går, de hadde nok unngått det hvis de kunne, men for BGOs vedkommende fikk vi altså tydelig demonstrert at det ikke gis ved dørene tidsmessig. 19:00 muss sein!
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Yes, 1645 fra CPH skal vel være bra det, så lenge maskinen ikke kommer sent inn, som SE-ROM gjorde i går. Så at det der ikke kom til å la seg gjøre i går, med SE-ROM, må man vel ha innsett en del timer før rullebanen stengte.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Det der er jo helt håpløst, hvorfor i alle dager tar de av fra Kastrup uten garanti om at de får lande, snu og lette igjen fra BGO? Når man tar av 17:31 fra CPH vet man jo at man ikke har lettet fra BGO innen 19:00. Enormt unødvendig fuelkost. Ikke at jeg vet det helt sikkert, men jeg ser for meg det hadde vært billigere for SAS å innlosjere de 180 på CPH og sette opp en SK63xx-flight enn å finne hotell til dem i Haugesund og leie inn busser.

Jeg tror nok den billigste var løsningen SAS fant var å busse PAX'en et par timer fra Helganes til Flesland. Hotell var det jo ikke behov for. Jeg ville definitivt foretrukket en busstur i det fine kveldsværet opp til Flesland enn en retur til CPH og hotellovernatting der nede.
Jeg ser ikke helt den store klagestormen for folket som skulle til BGO her.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Jeg tror nok den billigste var løsningen SAS fant var å busse PAX'en et par timer fra Helganes til Flesland. Hotell var det jo ikke behov for. Jeg ville definitivt foretrukket en busstur i det fine kveldsværet opp til Flesland enn en retur til CPH og hotellovernatting der nede.
Jeg ser ikke helt den store klagestormen for folket som skulle til BGO her.
Om buss stod klar på Karmøy er historien selvsagt en annen. Jeg har ikke BA-abonnement og forholdt meg kun til det AndreasN skrev om at paxen ble sittende fast der. Ikke ett svar som alltid gjelder for hva som er best å gjøre, men det jeg vet etter mange år i bransjen er at det slett ikke er alltid at flyselskap tar de beste økonomiske valgene, selv om en skulle tro det.
 
Re: BGO den store utbyggingstråden

Siste oppdatering fra BA var denne.

BA said:
BA får opplyst at enkelte passasjerer kom seg på en maxitaxi i retning Bergen omtrent klokken 2020.

Så når alle kom seg til Bergen forblir et spørsmål. Det ble nok fort mandag for flere. Så dette virker ikke veldig bra planlagt fra SAS sin side, for kritikken går på mangel på informasjon.
 
Last edited:
Re: BGO den store utbyggingstråden

Ser maskinen gikk videre til AAL i går kveld, med retur i dag tidlig. Vet ikke om den rundturen sto og falt på akkurat den maskinen. Men et alternaltiv kunne vel også vært å la maskinen stå kvelden og natten over på BGO med retur til CPH i dag tidlig.

Uansett så er det vel litt naivt å planlegge med så tight schedule når man vet rullebanen stenger. Da blir det fort flere tilfeller. Men hvor komplisert ville det vært å sjonglert med maskinene på CPH i går ettermiddag, slik at SK2872 hadde kommet seg avgårde på tid?

Noen av dere burde jo søke SAS og tilby tjenestene deres siden dere har løsninger på alt !
 
Back
Top