BGO den store utbyggingstråden

Re: BGO den store utbyggingstråden

Stiller bare spørsmål jeg, som jeg presiserer er synsing? Det er ikke lov det da? Du skisserer en grei løsning for dem som skulle til BGO, gitt at SAS faktisk hadde hatt busser klare, noe de ikke hadde. Men hva med dem som skulle fra BGO til CPH?

Så får vi se da i ukene som kommer hvor mange tilfeller det blir av dette fra SK sin side, men også andre.

SAS gjør mye bra de, men gudene skal vite de gjør mye rart også.

Teori og praksis.
ikke så enkelt finne et busselskap som har busser nok til 180 passasjerer. eller sjåfører på så kort varsel.

men dette spillet i nøtteskal på ulempen med ha for tett skjema.
Standby flyet er kansje opptatt med annet problem eller vedlikehold kan skje mye uforutsigbart med en maskin og piloter.
at de feks ikke har et ekstra crew i standby der typerating på flåten til sas sier litt.

https://store.steampowered.com/app/1364210/City_Bus_Manager/

Last edited:

Noen greide kanskje å komme seg til Haugesund sentrum for å rekke Nor-way bussekspress kl. 2010...

INGEN busselskaper sitter med sjåfører klare til å ta en sånn tur på sparket, klart det tar tid å organisere dette

Teori og praksis.
ikke så enkelt finne et busselskap som har busser nok til 180 passasjerer. eller sjåfører på så kort varsel.https://store.steampowered.com/app/1364210/City_Bus_Manager/

Nei, det er forståelig. Men i dette konkrete tilfellet, så burde vel SAS innse at dette neppe lar seg gjennomføre allerede rundt kl 1400, når den aktuelle maskinen ikke kom seg avgårde til oppsatt tid på rundturen den skulle ha til AAL før den skulle til BGO.

Tilsynelatende har jo ikke passasjerene fått tilstrekkelig med informasjon, men snarere opplevd å bli overlatt til seg selv på HAU, i ren uvisshet. Hvordan dette løste seg til slutt for alle vet man jo heller ikke. Så har man da de som skulle motsatt vei, der mange nok skulle enda lenger enn CPH.

Det er ikke tanken å sitte bak et tastatur å fortelle verden hvordan ting skulle vært løst, men som det allerede er blitt nevnt noen ganger nå, så kunne man vel se denne komme i akkurat dette tilfellet. Da ble det åpne spørsmålet fra min side om dette ikke kunne blitt løst operasjonelt på en annen måte, det var tross alt snakk om en flight ut fra CPH.

Nei, det er forståelig. Men i dette konkrete tilfellet, så burde vel SAS innse at dette neppe lar seg gjennomføre allerede rundt kl 1400, når den aktuelle maskinen ikke kom seg avgårde til oppsatt tid på rundturen den skulle ha til AAL før den skulle til BGO.

Tilsynelatende har jo ikke passasjerene fått tilstrekkelig med informasjon, men snarere opplevd å bli overlatt til seg selv på HAU, i ren uvisshet. Hvordan dette løste seg til slutt for alle vet man jo heller ikke. Så har man da de som skulle motsatt vei, der mange nok skulle enda lenger enn CPH.

Det er ikke tanken å sitte bak et tastatur å fortelle verden hvordan ting skulle vært løst, men som det allerede er blitt nevnt noen ganger nå, så kunne man vel se denne komme i akkurat dette tilfellet. Da ble det åpne spørsmålet fra min side om dette ikke kunne blitt løst operasjonelt på en annen måte, det var tross alt snakk om en flight ut fra CPH.

Send en henvendelse til SAS og spør hvorfor de de ikke løste dette operasjonelt bedre på en annen måte en det du oppfatter !
SAS svarer vanligvis ikke på åpne spørsmål i dette Forumet.

Det er vel ingen som forventet et svar fra SAS? Men det må da være lov å diskutere operasjonelle ting på et flyforum? Eller er det ikke lov til å stille spørsmål ved SAS om du får bestemme?

Re: Spareplan i SAS administrasjonen

Kort oppsumert her. Hadde lagt skylda på flåtemiks og at det blir forsinkelser når fly byttes samme dag.

https://www.reddit.com/r/norge/comments/1kg44zw/reise_med_dyr_i_lasterom_med_sas_glem_det/
Jobber med groundhandling med fly og har blandt annet SAS, så kan gi en liten forklaring på hvorfor de er vanskelig med booking av dyr i lasterom. SAS flyr med flere ulike flytyper, der flere av de ikke har lov til å ha dyr lastet. Dette er grunnet størrelsen på lasterommet og tilgang på luft. SAS har en tendens til å bytte rundt hvilket fly som skal fly hvor, så endringer skjer ofte.

I går ble SK284, med avgangstid 1825 kansellert, ettersom at maskinen kom sent inn som SK277. Går tilbake over fjellet nå kl 0815 som SK6301.

I går ble SK284, med avgangstid 1825 kansellert, ettersom at maskinen kom sent inn som SK277. Går tilbake over fjellet nå kl 0815 som SK6301.
En i crewet var unfit to fly, så da måtte de vente på erstatning. Nådeløst på Flesland!

Odd Arne ute og sutrer i BA:

https://www.ba.no/rolf-fikk-hjemreisen-spolert-pa-flesland-darlig-planlegging/s/5-8-3027246

Det at han ikke fikk ta flyet han egentlig skulle ta, mener han skyldes dårlig planlegging av Avinor.

– Jeg tror ikke de ville fått lagt mange meter asfalt på de få minuttene det var snakk om.

Odd Arne Apold forteller at han mistet flyet fra Oslo til Bergen med ti minutter mandag kveld. Dette var det siste som gikk til Bergen før rullebanen stengte.

– Jeg visste ikke om stengingen av rullebanen. Men nå vet jeg det, sier han.

Tirsdag møtte han opp grytidlig på flyplassen for å være sikker på at han ikke måtte bli værende enda lenger.

Det nye flyet hans hadde avgang i 10-tiden. Allerede klokken 0715 sto han klar inne på Flesland.

Alltid noen. Mye å ta tak i

Litt mindre rigid i går, siste maskin fikk lande 1925.

Det var vel kanskje ikke det idelle været for arbeid på banen uansett. Bla var det en Embraer fra SK som ikke kom seg ned i det hele tatt.

OT, Condor var for noe dager siden kun sekunder sein inn til MUC, ca. 900m fra rullebanen og fikk ikke lande pga night curfew så måtte gå til Frankfurt Hahn, buss til Frankfurt og morrasflyet til München.
https://www.flightradar24.com/blog/...ondor-flight-misses-munich-curfew-by-seconds/
Det er jo helt absurd at dem ble nektet å lande et par sekunder etter curfewen og etter at dem da allerede hadde blitt handed over til Tower og flyplassen.

Under rullebanearbeidene på FBU i 1987(?) ble SR422 vinket av da de kom til Torvøya .. Nese opp, rett til GEN, pax av og tom retur til CPH for nattstopp.

Fikk en beklagelse etterpå, men det hjalp lite da ….

https://www.ba.no/vil-utvide-flesla...llioner-flere-turister-far-aren/s/5-8-3072083

De kommende årene er det planlagt investeringer for over 200 millioner kroner på Flesland. Planen er kort fortalt som følger:

Første etasje på utenlandsterminalen skal bygges om til en grensekontroll og publikumsareal for reisende utenfor Schengen. Dette området står i dag ubrukt store deler av året.
Dette frigjør et stort areal i andre etasje på utenlandsterminalen til butikker, serveringssteder og oppholdsareal for de reisende.

Dette innebærer at utenlandsterminalen får økt kapasitet og noen nye gater.
Det pågår også en egen utredning for å utvide kapasiteten ytterligere på utenlandsterminalen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Var det ikke dette de egentlig skulle gjøre for 8 år siden, men så gikk de tom for penger? Sist jeg kjek ut vinduene fra dassen på innendriksdelen av den gamle terminalen var avgangsterminalen ganske lik som på bildet her. Kan umulig ha vært planen at det bare skulle stå slik..

BA77534.jpg

Det kan nok stemme, uten at jeg nå husker tilbake i tid.

Men med unntak av å ha blitt brukt som testsenter under Covdid, så har vel hallen stått tom og ubrukt siden 2017.? Et fascinerende skue når man passerer utsikten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Blir det da snakk om å gjøre noe tilsvarende som på KEF, der man ha Non-Schengen gater og tilhørende vente område (med butikker og spisesteder) i 1. etasje og trapp/ heis opp til flybroen (ved hver gate) i 2 etasje?

Imo høres det ut til å være en god ide fordi da jeg var der i fjor og connected til utlandet var den delen mørk, trangt og overfylt og en gedigen nedtur fra den nye terminaldelen.

Så tenkte jeg at de har 2 andre ting de også burde se på i samme slengen:
- Bygge ny etasje i den store gamle hallen (som vist på bilde i post 296), da får man også utvidet Schengen området. Man kan f.eks legge til flere sitteplasser, spisesteder og lounge.
- Bygge en Domestic Transfer ala lik den på OSL. Jeg vil tro at det er en grei andel som transfer videre til innenriksfly på BGO.

Hva menes med "økt kapasitet og noen nye gater" her? Gitt alt det andre som skal bygges, og et budsjett på 200 MNOK totalt, så høres de ikke akkurat ut som flere broer. Da heller en og annen ny bussgate?

Hva menes med "økt kapasitet og noen nye gater" her? Gitt alt det andre som skal bygges, og et budsjett på 200 MNOK totalt, så høres de ikke akkurat ut som flere broer. Da heller en og annen ny bussgate?

Ikke plass til flere gater, må være mer fjernparkering. Ellers så fant jeg de gamle planene fra sist og da var det planlagt å bygge gulv over hele gamle innsjekkingsområdet slik at de fikk en 2. etasje der. Nå står jo hele området uutnyttet, så det er vel de planene de har hentet opp fra skuffen og blåst støv av.

Back