• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Betale i annen valuta ombord hos SAS

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Når man blar gjennom BoB-katalogen til SAS står gjerne prisen listet ca. slik:

DKK 100
NOK 120
SEK 120

Man trenger ikke å være økonom for å se at prisen i NOK er den høyeste av de tre, især med dagens valutakurser. Er det mulig med å belaste f.eks. et norsk kort i DKK dersom kunden ber om det? Man sparer tross alt en god slump, faktisk ca. 17% i eksempelet med dagens kurs, på å betale i DKK. Hva med utenlandske (ikkeskandinaviske) kort?

Med den sterke krona om dagen, lønner det seg nesten alltid å betale i utenlandsk valuta. SEK er også 13 % "billigere" enn NOK. Kan man ikke betale med kort er det jo bare å bringe med cash.

Jeg ville betale i svenske kroner på en SAS flight fra CPH - OSL, men det gikk ikke, - de svenske prisene gjelder bare på flighter ut fra Sverige. Jeg tror en liten flaske vin koster NOK 60, men kun SEK 50, omregnet blir det ca NOK 17 i gevinst om man hadde fått betale den svenske prisen.

Jeg ville betale i svenske kroner på en SAS flight fra CPH - OSL, men det gikk ikke, - de svenske prisene gjelder bare på flighter ut fra Sverige. Jeg tror en liten flaske vin koster NOK 60, men kun SEK 50, omregnet blir det ca NOK 17 i gevinst om man hadde fått betale den svenske prisen.

Men det må da være mulig å betale i danske til CPH? Og tilsvarende i svenske til/fra ARN?

Typisk i f.eks klesbutikker er det på plaggene prislapper som har priser i mange valutaer,kan man da kreve å betale f.eks i EURO i Norge? Her er det vel logisk å betale i NOK og det er det vel på fly også.

Typisk i f.eks klesbutikker er det på plaggene prislapper som har priser i mange valutaer,kan man da kreve å betale f.eks i EURO i Norge? Her er det vel logisk å betale i NOK og det er det vel på fly også.

Står det priser i flere valutaer, velger man den med best kurs om ikke NOK er best. Når det kun står lokal pris lønner det seg som regel også å velge lokal valuta da kursen mot egen/annen som regel er elendig.

Uten at jeg vet, så vil jeg tippe at vist det er den norske delen av SAS som operer ruta så skal det betales i NOK, den danske delen i DKK, og den svenske delen i SEK.

Tviler på at de har så avanserte terminaler ombord at du kan velge valuta.

Nu er det vel ikke noget nyt at man for at mindste administrationsomkostninger bruger afrunde kurser i sådanne prislister.

Håndtering af valuta, vekselpenge osv er uhyggeligt dyrt - og derfor opfordres der også til betaling med kreditkort.

Om man kan betale i anden valuta med kreditkort tror jeg ikke - muligvis kan man vælge at betale i den valuta som tilhører det land hvor kortet er hjemmehørende. Men præcist hvordan terminalerne fungerer ved jeg ikke. Det er uanset småpenge, så det har jeg aldrig gidet at undersøge eller spørge om.

Der er som sådan ikke noget diskriminerende i det - udover at nogle gange kommer den ene valuta bedst ud og andre gange den anden. At man arbejder med afrunde priser som f.eks. 100 DKK, 120NOK og 120SEK handler mere om at minimere det antal mønter man får ind samt antal vekselpenge. Havde tingene kostet 100 DKK, 101 NOK og 92 SEK, så ville man få et unødvendigt antal mønter i kassen, som det ville koste mere at håndtere end de er værd.

Desuden trykker man jo ikke nye prislister hver gang kursen ændrer sig. Hvis de nuværende kurser holder i et stykke tid fremover, så vil man sikkert også se priserne blive justeret.

For ikke så lang tid siden, så var det forholdvist alt for dyrt at betale med DKK ift. SEK og nu er det så modsat. Mon ikke tingene udjævner sig over tid.

Og så står det jo heldigvis stadig alle frit at undlade at købe noget, hvis man finder det for dyrt ;)

Nu er det vel ikke noget nyt at man for at mindste administrationsomkostninger bruger afrunde kurser i sådanne prislister.

Håndtering af valuta, vekselpenge osv er uhyggeligt dyrt - og derfor opfordres der også til betaling med kreditkort.

Om man kan betale i anden valuta med kreditkort tror jeg ikke - muligvis kan man vælge at betale i den valuta som tilhører det land hvor kortet er hjemmehørende. Men præcist hvordan terminalerne fungerer ved jeg ikke. Det er uanset småpenge, så det har jeg aldrig gidet at undersøge eller spørge om.

Der er som sådan ikke noget diskriminerende i det - udover at nogle gange kommer den ene valuta bedst ud og andre gange den anden. At man arbejder med afrunde priser som f.eks. 100 DKK, 120NOK og 120SEK handler mere om at minimere det antal mønter man får ind samt antal vekselpenge. Havde tingene kostet 100 DKK, 101 NOK og 92 SEK, så ville man få et unødvendigt antal mønter i kassen, som det ville koste mere at håndtere end de er værd.

På siste tur så var de gjennom med minitaxtreevogna: Flaske sprit kostet det samme i NOK og DKK, men sigaretter kostet 280NOK og 240DKK (eller omvendt)

Og snart blir det jo også forskjellig "billettpris" i Norden, når man må legge på 2.2% gebyr i Norge, men ikke i Sverige.

Priser i SAS Cloud Shop

Sad og kikkede i SAS Cloud Shop Cafe kataloget og undrede mig lidt over priserne på de forskellige varer. Priserne er opgivet i henholdsvis danske,norske og svenske kroner, og de bliver selvfølgelig lidt forskellige på grund af vekselkurserne.

F.ex koster en øl: 30dkr,40 norske og 40 svenske.
en vin: 50 danske, 60 norske og 60 svenske
osv, osv.

Men eftersom danske og norske kroner så at sige veksles i forholdet 1:1 er det vel en noget skæv prissætning ?

SAS Cloud Shop Cafe:
http://viewer.zmags.com/publication/c0b2adeb#/c0b2adeb/1

Re: Priser i SAS Cloud Shop

Sad og kikkede i SAS Cloud Shop Cafe kataloget og undrede mig lidt over priserne på de forskellige varer. Priserne er opgivet i henholdsvis danske,norske og svenske kroner, og de bliver selvfølgelig lidt forskellige på grund af vekselkurserne.

F.ex koster en øl: 30dkr,40 norske og 40 svenske.
en vin: 50 danske, 60 norske og 60 svenske
osv, osv.

Men eftersom danske og norske kroner så at sige veksles i forholdet 1:1 er det vel en noget skæv prissætning ?

SAS Cloud Shop Cafe:
http://viewer.zmags.com/publication/c0b2adeb#/c0b2adeb/1

Priserne fastsættes ud fra priser i lokalmarkederne. Bla derfor er de norske priser de heftigste. Men kontantbetaling på et fly er ufleksibelt, tidskrævende og gammeldags og jeg håber, det snart bliver muligt med cashless cabins.

Back