Betal med EuroBonus-poeng om bord hos SAS

Om man opplever disse prisene som enten høye eller lave (rettferdige/urettferdige) avhenger jo av hvor mye poeng man disponerer og hvordan omsetningen på EuroBonus-kontoen er. Har man veldig få poeng på konto merkes et kjøp om bord veldig godt. Jeg har tjent rundt 180.000 EuroBonus-poeng så langt i år og synes det kan være helt greit å bruke 1500 poeng om bord på et måltid, selv om det selvsagt finnes bedre måter å bruke poengene.

Skal bli spennende å se, men får håpe at SAS ikke dummer seg helt ut. CloudShop-menyen er jo noe nesten alle passasjerer leser i - og oppdager de at det koster 500 poeng for en kaffe (som for øvrig snart skal bli gratis), samtidig som de tjener 150 poeng på flyvningen, er det et hån mot passasjerene.

Da fikk vi på sett og vis bekreftet dette. Rett og slett latterlig fra SAS og EB.

Someone said:
Både og, men med tanke på hvor mye poeng man drar inn på andre ting så er det ikke så ille

Nei, jeg synes på ingen måte at man kan rettferdiggjøre elendig poengopptjening på flyreiser ved å kompansere for god opptjening ved kjøp av blekkpatroner.

EB er et bonusprogram for frequent flyers, eller i alle fall for reisende med fly, hvor man i det minste skal forsøke å belønne de som reiser ofte, og da hhv. er lojale mot SK. Det er derfor forholdsvis ironisk at det i fly-biten i EB er tilnærmet stillstand i utviklingen. Jeg vet vertfall at de som reiser mye ved mitt kontor ikke kommer til å sette stor pris på at det nå er mulig å sikre seg en kaffekopp for 500 poeng, når man senere ser at man fikk 150 poeng for flyturen...

Hvorfor fokuseres det på alt annet enn opptjening på flyreiser hos EuroBonus?

Someone said:
Skjønner heller ikke hvorfor mange av dere klager/sutrer sånn. Synes man det koster for mange poeng er det jo bare å betale som idag.....

Jeg synes det må være greit å rette konstruktiv kritikk når det er på det rene at opptjeningen på flyturer (som i alle tilfeller må utgjøre hoveddelen av programmet) tidvis er elendig, samt at verdien på poengene nå viser seg å være svært lav.

Last edited:
EB er et bonusprogram for frequent flyers, eller i alle fall for reisende med fly, hvor man i det minste skal forsøke å belønne de som er lojale og reiser ofte, og da hhv. med SK. Det er derfor forholdsvis ironisk at det i fly-biten i EB er tilnærmet stillstand i utviklingen. Jeg vet vertfall at de som reiser mye ved mitt kontor ikke kommer til å sette stor pris på at det nå er mulig å sikre seg en kaffekopp for 500 poeng, når man senere ser at man fikk 150 poeng for flyturen...

Jeg synes det må være greit å rette konstruktiv kritikk når det er på det rene at opptjeningen på flyturer (som i alle tilfeller må utgjøre hoveddelen av programmet) tidvis er elendig, samt at verdien på poengene nå viser seg å være svært lav.

Det er jeg enig i, men føler ikke at det nødvendigvis har noe med prisene i Cloud Shop menyen. Jeg argumenterer selv sterkt for at opptjeningen på flyreiser er alt for dårlig, men føler det blir nesten helt irrelevant hva man må betale for en bolle i forhold til dette

Det er jeg enig i, men føler ikke at det nødvendigvis har noe med prisene i Cloud Shop menyen. Jeg argumenterer selv sterkt for at opptjeningen på flyreiser er alt for dårlig, men føler det blir nesten helt irrelevant hva man må betale for en bolle i forhold til dette

Jeg har tenkt akkurat det samme, størstedelen av EB poeng jeg får på en reise kommer fra AmEx, ikke fra SAS. Har man AmEx kort er EB et relativt OK bonusprogram, men for min del har det nesten ingenting med flyreiser å gjøre lengere, bortsett fra at jeg tar uttak som flyreiser eller upgrades, som lojalitetsprogram er det null verdt med 25% opptjening, 25% reisene går til Aegean når de gir poeng, der er i alle fall status oppnåelig selv med 25% opptjening.

Kjenner en bølge av likegyldighet skylle over meg. "Alle" visste at prisen for å betale noe med poeng ville bli høy, fordi EB og medlemmene har to vidt forskjellige måter å regne ut verdien av et poeng på. Er bare å fortsette å betale med kontanter, ev. fly med LH - da får man alkoholen gratis ;)

Om man opplever disse prisene som enten høye eller lave (rettferdige/urettferdige) avhenger jo av hvor mye poeng man disponerer og hvordan omsetningen på EuroBonus-kontoen er. Har man veldig få poeng på konto merkes et kjøp om bord veldig godt. Jeg har tjent rundt 180.000 EuroBonus-poeng så langt i år og synes det kan være helt greit å bruke 1500 poeng om bord på et måltid, selv om det selvsagt finnes bedre måter å bruke poengene.

Eller så kan det være man har 1000 poeng på konto som forsvinner hvis man ikke bruker dem til noe ila. to dager, da kan man jo evt. spandere kaffe på naboen på vei til CPH ;)

Ja, ja, jeg hadde planlagt å hoppe av EB for flere år siden, men her renner det inn poeng på alt mulig bortsett fra flyging. Og jeg elsker det...:colgate:

I dag Dagens Næringsliv 500..

Så jeg/vi fortsetter med det. Fordeler poengene rettferdig med fruen slik at vi til enhver tid har omtrent det samme for uttak , helst hotell. Best avkastning dersom de har det rette hotellet på rett plass...

Forever EB Blue med mye poeng... Statusen er hos CO/UA....

Har nevnt det før på forumet , gamle joken på "S" på sideroret på Sterling ( i syttiåra ) : Det står for "Samvirkelaget".. Jo jo SK starter på "S".. Forslaget for K'en ??:lol:

Flyr kun SK t/r LHR med videreforbindelse SQ ( kanskje UA i framtiden ), da vi ikke har annet valg, og får CO/UA poeng... 737 hver vei på OnePass/MileagePlus..

Men får SK flere kunder som kjøper flybilletter hos dem... ???:spin

Noe som heter "helt på jordet " ??? Stå på SK, we love you again...:up:

Regner med at poengprisene står oppført i denne menyen og håper også at gratis kaffe/te begynner da. Ingen grunn til å vente!

Ingen gratis kaffe/te enda, litt snodig de ikke tok begge endringene samtidig dersom det da kommer gratis kaffe/te. SAS-datter Blue1 derimot har gratis kaffe/te oppdaget jeg i dag.

Ingen gratis kaffe/te enda, litt snodig de ikke tok begge endringene samtidig dersom det da kommer gratis kaffe/te. SAS-datter Blue1 derimot har gratis kaffe/te oppdaget jeg i dag.

Mener de sa fra årsskiftet på høytaleren på SAS-flighten min fra Amsterdam forrige helg.

Brukte 1000 poeng som nærmet seg expiration til å kjøpe to poser cashewnøtter på flyet i forrige uke. Fikk først beskjed om at jeg måtte ha EB-kort for å få til dette, og at SAS Amex-kortet ikke var nok. Etter å ha forklart at jeg ikke lenger har noe EB-kort, kun Amex-kortet, dro hun det motvillig gjennom betalingsterminalen. Funket fint, gitt. (Men jeg måtte signere på at jeg innesto for 40 kr dersom det ikke var nok poeng på kontoen.)

Har noen poeng som forfaller 31. mai og en flight i fjøs 26. mai, tenkte derfor å kjøpe noe ombord for poengene som forfaller. Noen som vet hvor lang tid det tar fra flighten til poengene blir trukket fra kontoen?

Frykter at dette tar en stund og at poengene mine rekker å forfalle, slik at det er neste års poeng som blir trukket.

Har noen poeng som forfaller 31. mai og en flight i fjøs 26. mai, tenkte derfor å kjøpe noe ombord for poengene som forfaller. Noen som vet hvor lang tid det tar fra flighten til poengene blir trukket fra kontoen?

Frykter at dette tar en stund og at poengene mine rekker å forfalle, slik at det er neste års poeng som blir trukket.

Du får krysse fingrene... Jeg gjorde et kjøp 16. desember, poengene ble trukket 21. desember. Men da var det en helg i mellom de to datoene.

Jeg har et spørsmål angående kjøp om bord.
Jeg har kun et EB basic kort ikke kredittkort med 1000 poeng som forfaller snart
og dem har jeg tenkt å kjøpe noe ombord bare en sandwich eller lignende bare for å bruke dem til noe
men går det an å bruke kun EB kortet som ikke har kredittkort del når jeg har et visa kort i bakhånda ?

Jeg har et spørsmål angående kjøp om bord.
Jeg har kun et EB basic kort ikke kredittkort med 1000 poeng som forfaller snart
og dem har jeg tenkt å kjøpe noe ombord bare en sandwich eller lignende bare for å bruke dem til noe
men går det an å bruke kun EB kortet som ikke har kredittkort del når jeg har et visa kort i bakhånda ?

Det skal gå fint!

Back