Best bak gardina

Stephen Clarke heter han TOS

Og til dere generalisert som generaliserer - ingen er like, det være seg franske eller engelske, kvinner eller menn, svart eller hvit .... men noen er likere enn andre. Alle har vi våre vanskelige dager og noen dager er det bare så ... og alt dette finnes i alle bransjer. Selv har jeg opplevd en rekke ganger å sette meg på et SAS-fly på Newark og allerede der vært halvveis hjemme, mens andre ganger har jeg lurt på om jeg har satt på feil fly rett etter pushback.

En ting jeg har lagt merke til: alderen på flyselskaper utgjør en vesentlig faktor for velbehaget til den reisende.
La meg prøve å forklare dette. Nye selskap har nye folk og disse folkene har fått sin drømmejobb i flybransjen - klart arbeidsglede smitter over på passasjerene. Da var det dette med gamle selskaper, og jeg sier bare to ord som forklarer det meste: "friskhet" og rutiner

Et godt eksempel på friskheten og spontaniteten i et relativt nytt selskap opplevde jeg bare for 20 dager siden. Jeg var i ferd med å gå om bord i en ATR i Dublin, foran meg i trappen var det ekstremt uhøffelig person som slettes ikke likte at flighten var rundt en time forsinket (værrelatert forsinkelse). Sine meninger hadde han fått luftet til gud og hvermannsen både blant passasjerer og de stakkars i gaten. En høffelige og smilende (og yndig) kvinnelig C/A som stod og tok i mot oss i flyet fikk seg en riktig verbal skyllebøtte av den uspiselige. Jeg fikk med meg dette opptrinnet, viste en oppgitt míne til C/Aen med en hilsen om at jeg hadde en bred skulder hvis hun trengte å gråte en skvett. Og sannelig takket Isabel ja til tilbudet, men bare for noen få sekunder. Det er vel unødvendig å si at den herværende fikk litt spesialbehandling underveis på den korte turen over til neste øy.

Som dere fra min kommentar ser har jeg utelukkende konsentrert meg om det mellommenneskelige og slettes ikke det materielle. For meg kan det være så mye plass og fjas det vil, så lenge jeg har hyggelige folk rundt meg, jeg har en god bok og en godt sete å sitte i er det nok for meg. Når det gjelder seter er det særs store variasjoner i bransjen, og det er ikke alltid at de absolutt nyeste trenger være tilpasset til mitt legeme (ref SAS' nye seter til grisene). Hadde seks flighter i løpet av tre dager for tre uker siden, og det setet som absolutt dårligst ut var SAS' nysete. Siden dette også var første leg, så holdt det nesten på å ødelegge resten av turen.

PS Og dette sier undertegnede som foreløpig har ingen IC-turer i lavere klasser enn business ;)
 
Last edited:
Tyder på at folk her inne har godt med inntekt da langt de fleste foretrekker Business Class ser jeg.....Economy blir på en måte sett ned på;)
 
Jeg har aldri reist biz. Hadde sikkert vært en morsom opplevelse å prøve det, men økonomien setter selvfølgelig sine begrensninger på hvor mye man kan bruke på dette.

Hilsen evig EconomyTraveller ;)
 
Tyder på at folk her inne har godt med inntekt da langt de fleste foretrekker Business Class ser jeg.....Economy blir på en måte sett ned på;)

neida! I dag står kontoen min i minus så har ikke råd til economy engang ;)
 
Tyder på at folk her inne har godt med inntekt da langt de fleste foretrekker Business Class ser jeg.....Economy blir på en måte sett ned på;)

Tvert i mot, jeg ser ned på dem som har et stort behov for å fortelle at de reiser businness av egne penger. :lol: Og jeg er ikke en gang sosialist.
 
Mine interkontinentale reiser har alle vært jobbrelatert, og der har jeg vært så heldig å få inn i avtalene med oppdragsgivere at slike flyturer skal være i minimum business class. Derimot over kortere strekninger har det blitt en del jobbturer også lengre bak.

Men hvis en ser på flyhobbyturene så hadde jeg en opptelling for et par dager siden og samtlige av disse 49 flyturene er på turistklasse (alle i Europa). I tillegg kommer en hel del turer som i utgangspunktet ikke var hobbyturer, men der jeg endte opp på klapp i cockpit - ikke verdens beste sete å sitte i, derimot er utsikten strålende.

Av øvrig informasjon til dette med hobbyturene:
- 33 flyplasser
- 24 flytyper
- 26 flyselskap (store europeiske selskaper som Lufthansa, KLM, BA, Air France, Alitalia, Iberia og TAP er IKKE blant disse)
 
skal kanskje til bangkok i januar, så dette var jo forsåvidt en fin tråd å snuble borti før man bestiller billetter.. Prismessig så holder nå KLM det sterkeste kortet, men vi får se.. China flyr fra ams til bkk, noen som har noen erfrainger med dem??
 
Nå var ikke dette ment som en diskusjon angående det å sitte foran eller bak gardinen. For min del reiser jeg ikke longhaul i jobbsammenheng, og på privaten er alt annet enn economy utelukket da jeg prøver å få minst én, og kanskje to langreiser i året.

Enig i at de mellommenneskelige relasjonene har endel å si, og dette gjør at jeg rangerer AF lavt de 2 gangene jeg har flydd de longhaul. Må likevel innrømme at jeg virkelig synes et godt AVOD system kutter ned reisetiden en god del. NZ sitt AVOD er det beste jeg har opplevd med tanke på utvalg og programmer/filmer som treffer meg. Det å kunne se 3-4 Top Gear episoder på rad gjør at jeg koser meg ombord og at tiden flyr. Å sitte å se på en felles skjerm 4 rader foran gidder jeg rett og slett ikke.
 
Tyder på at folk her inne har godt med inntekt da langt de fleste foretrekker Business Class ser jeg.....Economy blir på en måte sett ned på;)


Kan virke sånn.. Men tror nok heller folk her ofte bare bruker mer penger på et biz-sete på en flight, selv om de nødvendigvis ikke har noe høyere inntekt enn gjennomsnittsnordmannen. Jeg kunne ha fløyet business hver gang jeg og, men velger da heller å bruke pengene på andre ting, og så får jeg heller klare å sitte "bak gardina" med alle andre på den 2 timer lange turen til Wien.


Derimot skal det sies at et business-sete ikke er helt hinsides dyrt alltid. Jeg sjekket Air Berlin (vet ikke hvordan de er på biz) fordi jeg vil sjekke priser til BKK i desember (og dette er høysesong), og fant business til 800 EUR. Riktignok en vei bare, men på samme ruten vil Finnair ha over 10.000 kroner i economy en vei. Så man kan gjøre litt kupp også. Som sagt vet jeg ikke hvordan Air Berlin er på busniess, men regner da med det er bedre enn economy hos AY.

Så business er ikke uoverkommelig dyrt selv for oss med normal inntekt. Jeg veleger bare å heller bevilge pengene mine på andre ting. Dessuten ville jeg bare følt det som bortkastet når flyet har landet, og jeg kunne sittet der med en halvparten så dyr billet om jeg bare hadde sittet i litt trangere seter og fått litt "dårligere" service.

Synes dog det er en del sånne "Økonomi? Haha, nei takk. Reiser bare på Business jeg"-typer her da. Er ikke alle som har råd til det, de som har det; good for you...
 
Last edited:
Da er det sikkert gledelig at det er nå en B747 på ARN, så fem-seteren slipper man (samme på AMS). Men en liten PM til meg kan hjelpe med seating på MH.

Kjekt å vite! 2+5+2 er jo fin så lenge en sitter på 2-seteren. Flyr MH fortsatt NYC-ARN-KUL, men nå med 747?
 
Jeg pluss fruen elsker å reise og er så heldig at jeg kan være borte opptil 3 mnd i året uten at mitt enkeltmannsforetak lider ( ingen ansatte ).

Vi begge trives bak gardina uten syt og klage. Alle reiser er betalt ut i fra privat lomme etter norsk marginalskatt.

2006 hadde vi 7 IC , 2007 8 IC og i år blir det 7 igjen. Flymat blåser vi i, sover i de underligste posisjoner i flysetet.

Derfor er vi ikke villige til å redusere med ca. 5 IC for at vi skal sove godt på 2 flighter i året og få duk på bordet under maten vi ikke spiser...

MEN DU VERDEN HVOR HERLIG DET ER NÅR VI BLIR OPPGRADERT , EV. FÅ HJELP FRA GODE VENNER SOM MEKKER PÅ BESTILLINGEN ! ;) Har jo en kjempefyr på forumet også som har gjort det for oss. :9::exclaimation^_^
 
Det er ikke maten det e rnoe gærnt med, men oss :drunk::(

Null matlyst på alle flighter. Aner ikke hvorfor. Gjelder C-klasse også. Vi er primitive, hadde det vært pølse og lompe hadde det gått ned ...:lol::lol:

Kjele bak i flyet med selvbetjening..
 
Prøvde Korean for første gang nå i høst, og de var veldig bra. Frister absolutt til gjentagelse.
Ellers reiste jeg LH foran gardinet, og det var en stor skuffelse, så da tviler jeg på at det kan være noe særlig bak.
Når jeg skal til Asia, flyr jeg som regel Finnair (noen ganger kan det være en god og billigere måte å få tierpoints til BAEC-kontoen sin), og skal jeg vestover blir det BA. Begge disse har et bra produkt på economy (BA bedre enn Finnair da).
AF og KLM styrer jeg unna, etter flere forferdelige turer, og nå er det visst i ferd med å presse inn enda flere seter i 777ene sine. 10 i bredden skal det visst bli. HUFF!
SAS har jeg ikke flydd longhaul på 11 år, så der kan jeg ikke uttale meg, men synes det er utrolig at de fortsatt kun har ett menyvalg.
Og så hører jeg de har begynt å ta betalt for alkohol. Utrolig! De kan da ikke være stort bedre enn UA, AA o.l?

SK gir deg en fordrink, vin til maten og avec. Skal man bælme så må man nok hoste opp noen gryn ja.

Jevnt over synes jeg SK økonomi er bra. LH er greit og. UA kan jeg styre meg for.
 
Jeg synes stort sett alle selskaper fra Midtøsten er veldig bra på Økonomi. Asiatiske litt bedre enn Eropeiske.

Amerikanske= dårlig sort!
 
Det går jo an å fly biz når arbeidsgiver eller poeng betaler for gildet også....
IC på øko frister såpass lite at jeg heller blir hjemme enn å dra på ferie til fjerne strøk.
 
Back
Top