Besparelse av fuel.

Cessna182

ScanFlyer Blue
Har dette vært vurdert.
Kunne det vært mye fuel å spare dersom flyene straks etter landing hadde slukket motorene og hadde blitt «hooked» opp til en truck (elektrisk) og tauet til gate ? Og det samme ved take off, tauet til holding point før avgang ?

Ja. Har blitt lansert flere mer eller mindre ville løsninger. Så langt har det vært dyrt, uøkonomisk og trafikkfarlig.

Det enkleste er ofte det beste.

Det er noe med å varme opp motorene før takeoff også. Det er ikke bra å starte en motor og gi på maks direkte på takeoff.

Det er noe med å varme opp motorene før takeoff også. Det er ikke bra å starte en motor og gi på maks direkte på takeoff.

Korrekt. Avhenger av type, men olje og diverse duppeditter må opp i driftstemperatur før man gi gi full gass. Når det er sagt er det ganske vanlig å takse med kun én motor, så endel drivstoff spares der. Men normalt må man starte den andre senest to minutter før avgang.

Elektriske "tugs" av forskjellig størrelse er på trappene, sågar fjernstyrte. Teknikken er ennå ikke helt på plass, men dette er nok noe som i større og større grad vil komme etter hvert.

Mye og spare på de flyplasser der to timers taxi er vanlig.

Hva definerer du som vanlig? Jeg har selv heldigvis til gode å oppleve mere enn en time, det er typisk inbound i USA fordi gaten ikke er ledig, LAX, EWR, JFK. Men har ikke opplevd det som vanlig. Når det er dårlig vær, OK, men der har jeg stort sett sluppet billig unna i USA. I resten av verden får du ikke oppstart med mindre der ser ut som om du skal komme deg avgårde innen rimelig tid.

I resten av verden får du ikke oppstart med mindre der ser ut som om du skal komme deg avgårde innen rimelig tid.

Husker også det fra min tid i bransjen, miljø hensyn kanskje?

Helt normalt på JFK, LGA, EWR. Har ikke vært i PHL på en stund, men der og. Tidlig på dagen som regel bra, ettermiddag og kveld mye problemer og lang taxi. Noen ganger 30-45 minutter for og komme av ramp.
Som regel international push plugger det opp. Problemet er airspace, mange retninger og fix på SID, men om ditt fix stenger, som de ofte gjør, så blir det venting.
Jeg kan komme ut av JFK eller LGA en dag uten noe kø, for og neste dag stoppe begge motorer og vente på reroute. Som ikke kommer fort. Og da håper vi at vi har nok fuel. Og at vi ikke timer ut….

Er nok en miks av det og for å begrense støy.

Vi går også fort tom for plass om alle skal henge på taksebanene, avhengig av flyplassdesignet. På MAN er det plass til tre-fire stykk på "fjernventing", maks. Alle andre takser mer eller mindre direkte ut med sjeldent mer enn fem til ti minutter i kø på holdingpoint.

I USA er gate et problem. Sitter sjelden på gate og venter. Om du vet at det blir sitt før takeoff så tar du mer fuel. Som regel tar noen gaten din så fort du pusher.

Back