Beskylder SAS for rasisme

Status
Not open for further replies.
Jeg klarer ikke å se komikken i dette, når rasismekortet har blitt misbrukt nesten hver gang et menneske av ikke-vestlig bakgrunn er innblandet i en urettferdighetssak.

Det er det som blir så komisk.
Men her klarer jeg å se det komiske i det, å ikke du. Du kan også kalle det tragisk, dumt, leit osv. Ironi?

Jeg får vise til hva en debattant hevdet når det gjaldt et annet selskaps agerende vis a vis en passasjer: Så lenge flyselskapet ikke kommer med sin versjon så får vi vel enn så lenge tro på passasjeren... (det hører med til historien at det da gjaldt Ryanair, så jeg antar at en slik holdning ikke gjør seg gjeldende i denne saken...;))

For ordens skyld: jeg betviler ikke at crewet har gjort det riktige, jeg bare forsøker å vise til en viss asymmetri i argumentasjonen og konklusjonene man trekker før man egentlig vet så mye...:)

Veldig rett i det du sier.
Men, jeg har snakket med en i crewet, som har gitt meg førstehåndsinformasjon.
Men all den tid dette er blitt en mediesak, så kan ikke jeg uttale meg på vegne av selskapet. Desverre.
Regner med det snark kommer en officiell uttalelse fra selskapet, spørsmålet er om det er like intresant å trykke det. Men om jeg kommer over den først så skal jeg videreformidle med en gang :-)

Så lenge flyselskapet ikke kommer med sin versjon så får vi vel enn så lenge tro på passasjeren...

I artiklen der linkes til i første post udtaler SAS flg.:

Ifølge SAS skal flere av hans medpassasjerer ha reagert på foredragsholderens oppførsel. Han skal ha vært svært nervøs og ha fortsatt å bruke sin bærbare pc etter at kabinpersonalet hadde gitt beskjed om at alt elektronisk utstyr måtte slås helt av.

- Han oppførte seg mistenkelig. Han ble aggressiv og truende, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til VG Nett.

Det er vel i bund og grund forklaring nok på hvorfor han blev smidt af flyet. Aggressive og truende pax har ikke noget at gøre på et fly.

Det er fryktelig trist å se hvordan rasismekortet blir misbrukt..

Regner med SAS skulle ønske det var sosialt akseptert å utdype hendelsen sterkere enn de gjør nå i pressen.

Det blir mye "ulv ulv" dette her og det er jo trist at det åpner mer for ekte rasisme etterhvert.

Det er det som blir så komisk.
Men her klarer jeg å se det komiske i det, å ikke du. Du kan også kalle det tragisk, dumt, leit osv. Ironi?

Godt å høre. ;)

I denne saken er jeg ikke i tvil om at SAS har rett i sin avgjørelse uansett hvor mye dritt det skulle komme fra tullingen, når crewet på et fly består av flere personer som er borti opptil tusenvis av pax hver dag kaster av en bestemt person er det egentlig udiskutabelt.

Lurer litt på om islamduden egentlig fortjener direktørrollen nettopp der han jobber slik han fremtoner seg.

Dette er i tilfelle en lokal SAS-prosedyre. FAA f.eks. har ikke dette 'unntaket'. Husk det når du lander i USA ... du er ikke unntatt selv om du sitter i norsk fly. ;)

Som sagt, venter på å få dette bekreftet/avkreftet, og den nøyaktige ordlyden. Men kan se ut som den som er ansvarlig for dette er ute å flyr i dag. Får vanligvis kjapt svar fra den kanten. Men når det kommer, skal jeg legge det ut her.

Reglene er som følger:
ALT elektronisk utstyr, også elektroniske bøker, skal være helt avslått under start og landing. Dvalemodus etc er ikke lov.
Derimot så er det ok å ha I-pad, og ulike elektroniske bøker i stollommen. Lap-top`er etc må ligge sammen med håndbagasje under stolen foran eller i bagasjehyllen.

Those are the rules.

Hehehe, ja jeg tenkte faktisk samme sak selv. Hvem som har rett - kunden eller selskapet - har litt med hvilket selskap det er snakk om.

At man ikke "stoler" på Ryanair, men gjør det med SAS, er da ikke noe vanskelig å forstå?

Stoler du på matprodusent A som 20 ganger i løpet av hvert år får en stor salmonellaskandale, like mye som du stoler på matprodusent B som har 1 salmonellaskandale i løpet av et år? Og samtidig oppfører matprodusent A seg som om ingen ting har skjedd og kommer med barnslige påstander om at de er best uten forskning eller undersøkelser og dertil papirer på påstandene, når matprodusent B tar ansvar og kommer med papirer og "beviser" for det de ytrer?

Dermed stoler jeg faktisk på det SAS sier - siden det ikke er de som har en gang har gått til media - mens hvis Ryanair ikke har mye tiltro hos meg når det gjelder noen mediauttalelser. Og det har de bare seg selv å takke for.

En ting jeg ellers lurer på: Hvorfor er det så viktig at elektronisk utstyr er slått helt av, og ikke i dvalemodus, flight modus og hva det nå heter.
Uten å sitte på fasiten så tror jeg at det nok delvis skyldes at regelverk stammer fra en tid der slikt ikke fantes. Regelverk oppdateres selvfølgelig fra tid til annen og jeg tror at dette er noe av det som vil bli endret.

Hva med de flyselskapene som har wifi ombord? Er det kun under take off og landing hvor ikke engang dvalemodus er tillatt, eller er det under hele flighten?
Massevis av folk sitter jo å jobber med sin PC på flyturer...
Det er avgang og landing som er det kritiske, Wifi fungerer heller ikke i denne fasen av flighten.

Hvorfor er det "farligere" å ha en PC i dvalemodus i hattehylla under take off enn å ha den påslått under reisen? .
PC i dvalemodus kan finne på å slå seg på igjen, f.eks. under turbulens. Jeg har selv opplevd at min egen PC har våknet til livs mens den lå i baggen flere ganger. Det kan potensielt føre til brann når den ikke får tilstrekkelig lufting. Dette har f.eks. hendt når folk har sovnet fra PC'n sin i senga.

Hva med troverdigheten til passasjerene?
De er jo stort sett alltid englebarn som "bare skulle"...
Og som endte med å bli kastet av flyet.

Jeg hadde en passasjer som ble lagt i bakken av to politimenn og to lufthavnbetjenter. Han kjempet imot til han besvimte. Og alt han ville var å gi meg sitt boardinkkort og gå stille og rolig ombord.

Jeg setter min lit til personalet i slike tilfeller, intill det motsatte er bevist.
Been there, done that, way too many times.

Imm

At man ikke "stoler" på Ryanair, men gjør det med SAS, er da ikke noe vanskelig å forstå?

Stoler du på matprodusent A som 20 ganger i løpet av hvert år får en stor salmonellaskandale, like mye som du stoler på matprodusent B som har 1 salmonellaskandale i løpet av et år? Og samtidig oppfører matprodusent A seg som om ingen ting har skjedd og kommer med barnslige påstander om at de er best uten forskning eller undersøkelser og dertil papirer på påstandene, når matprodusent B tar ansvar og kommer med papirer og "beviser" for det de ytrer?

Dermed stoler jeg faktisk på det SAS sier - siden det ikke er de som har en gang har gått til media - mens hvis Ryanair ikke har mye tiltro hos meg når det gjelder noen mediauttalelser. Og det har de bare seg selv å takke for.

Sist jeg fløy med SAS satte jeg ved siden av en finne som hadde store problemer med å få slått av mobilen sin. Den var ny for ham og han hadde aldri slått den av før. Mobilen ble oppringt flere ganger mens vi takset mot rullebanen og den spilte liflige melodier på høyt volum og han ble tilalt av personalet flere ganger og lot hver gang som om han hadde klart å slå den av.
Han prøvde så flere ganger å ta ut batteriet mellom oppringingene, men bare knotet. Jeg måtte fortelle ham hvordan han skulle få ut batteriet slik at det kunne bli stopp på sirkuset.

Jeg var egentlig overrasket over at de ikke tok fra ham mobilen.

Siden når utgjorde armbåndsur, pacemakere og høreapparat en fare i forhold til at de distraherer folk under avgang/landing, gjør at de ikke hører (he he he) viktige beskjeder fra besetning, blokkerer utganger, er en potensiell fare (størrelse/tyngdemessig/ikke-festet) ved turbulens eller liknende?

Poenget er ikke at all elektronikk skal av; poenget er at man skal være trygg, klar og fokusert nok til å komme seg til helsikka av flyet i en farlig situasjon / ikke få noe i huet under turbulens. Og selvfølgelig ikke ha på objekter med sendere/mottakere som kan føre til forstyrrelser på kommunikasjonssystemet til flyet.

Poenget er ikke at all elektronikk skal av; poenget er at man skal være trygg, klar og fokusert nok til å komme seg til helsikka av flyet i en farlig situasjon / ikke få noe i huet under turbulens. Og selvfølgelig ikke ha på objekter med sendere/mottakere som kan føre til forstyrrelser på kommunikasjonssystemet til flyet.
Er helt enig og derfor bør kommunikasjon og påstander tilpasses.

Sheldon: No one is allowed to enter my bedroom.
Leonard: Where do you sleep then?

Mitt poeng er at flyselskapene driver med uklar kommunikasjon og derfor er det naturlig at noen reisende ikke tilpasser seg.

Last edited:
Er helt enig og derfor bør kommunikasjon og påstander tilpasses.

Sheldon: No one is allowed to enter my bedroom.
Leonard: Where do you sleep then?

Mitt poeng er at flyselskapene driver med uklar kommunikasjon og derfor er det naturlig at noen reisende ikke tilpasser seg.

Helt uenig.. Det er mye bedre å være konsekvent og tydelig ved å si "all elektronikk av", og dermed åpner man ikke for diskusjon om unntak. Jo mer man spisser slike regler jo flere faller av under annonseringen, i tillegg til at man åpner for misforståelser.

Hvis noen sier "iPod må være avslått" kan jeg svare "Men jeg har da Zune".

Status
Not open for further replies.
Back