• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Beskylder SAS for rasisme

Status
Not open for further replies.
Jeg vil tro begge deler er naturlig om mennesket oppfører seg ubehagelig. Hvis du åpenlyst nekter å følge crewets anmodninger motsetter du deg jo den avtalen du har godtatt når du kjøper billetten.

Det er forskjell på å diskret klappe pc'n sammen og legge den unna, selv om du ikke har skrudd den av - versus å åpenlyst nekte å gjøre det og begynne å krangle om hva som er nødvendig eller ikke. Da tiltrekker du deg oppmerksomhet og har tapt "allerede"....

For en dust .. han innrømmer til og med at han ikke fulgte instruksjonene fra crewet ..

Denne mannen er vel neppe den første til å ikke skru av PC'en til rett tid (uten at det unnskylder han likevel). I utklippet Polaris har referert så står det at han satte maskinen i dvalemodus (riktignok vel sent - ingen tvil om det...). Jeg ville vel også muligens spurt om hvorfor maskinen måtte skrus helt av om noen hadde bedt meg om det (for det har jeg aldri opplevd før). Jeg ville vel også reagert om noen hadde bedt om å få mobiltelefonen min og tatt den med seg, for det har jeg heller aldri opplevd.

Jeg lurer bare på om slikt kanskje skjer oftere enn jeg tror. Jeg tror nok også at det er mye som har skjedd her som ikke kommer frem i en ensidig fremstilling.

Denne mannen er vel neppe den første til å ikke skru av PC'en til rett tid (uten at det unnskylder han likevel). I utklippet Polaris har referert så står det at han satte maskinen i dvalemodus (riktignok vel sent - ingen tvil om det...). Jeg ville vel også muligens spurt om hvorfor maskinen måtte skrus helt av om noen hadde bedt meg om det (for det har jeg aldri opplevd før).

En pc skal skrus helt av av samme årsak som en mobiltelefon - den er innebefattet i begrepet 'elektronisk utstyr'. Den skal også oppbevares i håndbagasjen under setet eller i overhead locker. Den skal IKKE oppbevares i stollommen. Dette er det også mange selskaper som har med i sikkerhetsdemoen.

Han opplyser selv at han argumenterer med crewet om nødvendigheten av dette. Er han så reisevant som han sier er han rimelig hjernedød om ikke han har fått med seg dette. Det er rimelig basic .. :headbang

En pc skal skrus helt av av samme årsak som en mobiltelefon - den er innebefattet i begrepet 'elektronisk utstyr'. Den skal også oppbevares i håndbagasjen under setet eller i overhead locker. Den skal IKKE oppbevares i stollommen. Dette er det også mange selskaper som har med i sikkerhetsdemoen.

Han opplyser selv at han argumenterer med crewet om nødvendigheten av dette. Er han så reisevant som han sier er han rimelig hjernedød om ikke han har fått med seg dette. Det er rimelig basic .. :headbang

Det er greit, men jeg vil tro at du finner at annen hver PC ombord settes i dvalemodus og ikke slås helt av. Hva som er folks forståelse av "å slå av" en PC vil nok variere, men jeg har alltid tenkt at dvalemodus var greit nok. For mobil så er man eksplisitt på at Flightmode ikke er tilstrekkelig.

Det er greit, men jeg vil tro at du finner at annen hver PC ombord settes i dvalemodus og ikke slås helt av. Hva som er folks forståelse av "å slå av" en PC vil nok variere, men jeg har alltid tenkt at dvalemodus var greit nok.

Dette er temmelig sort-hvitt. Elektronisk utstyr skal være avslått under start og landing. Det burde være ganske så klart. Hva du tror eller tror andre gjør er ikke ensbetydende med at det er i henhold til regelverket og regn heller ikke med at crewet viser 'fleksibilitet' i så måte. Da gjør de ikke jobben sin.

Dette er temmelig sort-hvitt. Elektronisk utstyr skal være avslått under start og landing. Det burde være ganske så klart. Hva du tror eller tror andre gjør er ikke ensbetydende med at det er i henhold til regelverket og regn heller ikke med at crewet viser 'fleksibilitet' i så måte. Da gjør de ikke jobben sin.

Mitt poeng var egentlig bare at mange nok tror at det er tilstrekkelig å sette maskinen i dvalemodus, og at man derfor gjør dette og ikke noe mer. Jeg antar derfor at det må være noe mer enn dette som har gjort at denne personen ble kastet av flyet, for jeg har aldri sett eller hørt om noen som er kastet av pga dette tidligere. :)

Det kommer jo an på hvem du flyr med - jeg følger med og retter meg etter innstruksene og på mine siste flyvninger har dette vært reglene som har blitt annonsert:
Ryanair til Palermo - allt helt avskrudd.
Air One Catania - Milano Flightmode.
Norwegian 737-800 Milano - Oslo kun Flightmode annonsert både på Norsk og NorwegianEnglish.
Norwegian 737-300 Oslo Budapest - allt avskrudd
Norwegian 737-800 Budapest - Oslo kun Flightmode igjen annonsert både på Svensk og NorwegianEnglish

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.906673,10.767972

Mitt poeng var egentlig bare at mange nok tror at det er tilstrekkelig å sette maskinen i dvalemodus, og at man derfor gjør dette og ikke noe mer. Jeg antar derfor at det må være noe mer enn dette som har gjort at denne personen ble kastet av flyet, for jeg har aldri sett eller hørt om noen som er kastet av pga dette tidligere. :)

Det du sier her har uansett ingen ting med saken her å gjøre, da det i gitt tilfelle at man ikke var klar over det skal beklage seg og umiddelbart følge crewets anvisninger. Uten å være obsternasig, kverulerende og ubehagelig for passasjerene rundt deg. Et hvert menneske med normale sosiale antenner ønsker ikke uønsket oppmerksomhet.

http://www.nordlys.no/nyheter/article5793829.ece

Her står det masse gullkorn for de som vil høre mer fra fyren selv...

Han kom seg til Tromsø med SAS i dag tidlig, forøvrig.

Veldig bra sagt av ham selv. Da behøver vi ikke å diskutere skyld eller hvem som har rett, han har beviselig uønsket adferd ombord. Skulle tro en slik mann var vant til å reise og vet hvordan han skal oppføre seg. Det ligger kanskje noe bak, en vin eller øl for mye på vei til Oslo?

Er synd alle mørkhudede roper om rasisme hver gang de mener seg dårlig behandlet, ordet har langt på vei mistet all sin mening i Norge. I tilfeller her faller det totalt på stengrunn. Bortsett fra hos kommunistene i SOS Rasisme sikkert, men som nevnt er de mer enn nok opptatt i retten om dagen.

Det du sier her har uansett ingen ting med saken her å gjøre, da det i gitt tilfelle at man ikke var klar over det skal beklage seg og umiddelbart følge crewets anvisninger. Uten å være obsternasig, kverulerende og ubehagelig for passasjerene rundt deg. Et hvert menneske med normale sosiale antenner ønsker ikke uønsket oppmerksomhet.

Nei, derfor skriver jeg også at det må være andre ting som ligger bak. Jeg spurte mest fordi jeg for det første aldri har registrert at laptop skal være helt avskrudd, og at dvalemodus ikke holder, og for det andre at jeg aldri har sett noens mobiltelefon bli inspisert av crewet.

Faidel Soliman, imam og direktør for den internasjonalt anerkjente organisasjonen Bridges Foundation, en organisasjon som spesialiserer seg på å bygge bro mellom muslimer og resten av verden

Og hvordan skal det hjælpe at bygge bro når man kaster "racisme-kortet" så snart man ikke får sin vilje... Ualmindeligt dumt.

- Jeg fikk kjøpt billett hos Norwegian. Men like etter dette fikk jeg beskjed av selskapets ansatte at jeg ikke fikk fly med de heller på grunn av det inntrufne.

Der skal ret meget til for at flyselskaber "taler sammen" om sådanne ting. Når DY samtidig nægter ham at flyve, så har der uden tvivl været en ubehagelig situation, som absolut ikke stemmer overens med hans "rolige" fremlæggelse af sagen.

Desuden så skal der RIGTIG MEGET til at man taxier tilbage til gate og overleverer en pax til politiet. Episoden kan sagtens have startet med en laptop han skulle slukke, men det alene er ikke nok. Han har sikkert været modvillig og eller fortsat med at være ubehagelig mod crew osv.

Som jeg læser sagen mellem linierne, så har der absolut været en god grund til at crew har reageret som de gjorde.

Pax der bliver sat af har i langt de fleste tilfælde fået op til flere advarsler og chancer for at blive ombord.

Det er vel stort sett alltid en god grunn når personalet avviser en passasjer. Som ansatt i flyselskap kommer man borti mange situasjoner av ymse slag, men det er sjeldent at man må gå så langt som å avvise noen.

Pressen legger ofte saker fram ufullstendig. Jeg tror ingen blir kastet av flyet fordi de har sin pc i dvalemodus, eller klager på maten ombord. Det er mer som ligger bak, og vi må tro at personale gjør det rette selv om vi alle kan gjøre feil.

Jeg opplever relativt ofte å bli kalt rasist. Det er situasjoner hvor jeg skal innkreve overvekt, eller avviser folk som kommer for sent til flyet. Synd.

Jeg har kun en gang informert et annet flyselskap etter å ha nektet en passasjer å reise.
Han kom for sent til flyet, og truet med å ringe inn bombetrussel dersom jeg ikke lot han komme med. Da han sa han ville dra til OSL sendte jeg melding dit.

Imm

Her er flere tanker fra "imamen":

http://www.itromso.no/nyheter/article498454.ece

Rart han fløy med de opp til Tromsø i morrest da :)

Vestlig paranoia!?

Haha, det er litt aven uttalelse for noen som er "imam og direktør for den internasjonalt anerkjente organisasjonen Bridges Foundation, en organisasjon som spesialiserer seg på å bygge bro mellom muslimer og resten av verden"

For meg selv det nok om hans holdning. Vi kan like godt snu det å gjøre en kvinnesak ut av det. Han nektet å høre på de kvinnelige kabinansatte men følgte ordre fra kapteinen. :hi2

Forandrer historien sin også ....

Før:
- Jeg jobbet på laptop'en mens flyet takset ut fra flyplassen. Da flyvertinnen informerte meg om at jeg måtte slå av mac'en og legge den i bagasjehyllen satte jeg den i dvalemodus. Flyvertinnen insisterte imidlertid på at den måtte slås helt av. Den prosessen tok lang tid da jeg hadde mange programmer oppe, så jeg forhørte meg om hvorfor mac'en måtte slås helt av.

Nå:
- PC-en min lå i setelommen foran meg, men i dvalemodus. Da jeg fikk beskjed om å slå den av begynte jeg å lukke alle internettsidene jeg hadde åpnet, det tar jo litt tid.

Dessuten er et kjapt ⌘-Shift-Q (hvis jeg husker riktig, evt. Alt-F4) alt som skal til for å lukke alle internettsidene sammen.

Forandrer historien sin også ....

Nja... det kan likegodt være journalistene som utenlater noen detaljer.
Jeg ser for meg at han satt og jobbet da han fikk beskjed om å slå av. Han bare slår ned skjermen og legger pc'n i setelommen. Så fikk han vel beskjed om at den måtte slåes av. Så må han da begynne å lukke å lagre tingene sine.
Om det var slik det foregikk så er begge historiene korrekte.

Et annet spørsmål: Hvorfor kan ikke laptopen ligge I stollommen? (jeg forutsetter at den er tilstrekkelig liten til at den passer nediommen, noe vel mange gjør)

Et annet spørsmål: Hvorfor kan ikke laptopen ligge I stollommen? (jeg forutsetter at den er tilstrekkelig liten til at den passer nediommen, noe vel mange gjør)

Selv en iPad er tung nok til å smelle i taket og så falle i huet på noen hvis man opplever en god nedoverhump sånn turbulensmessig. Sånn ser iallefall jeg for meg en risiko.

Vurderingssak. Om denne laptoppen stikker ut vil den blokkere rømningsveien i tilfelle evakurering.

Status
Not open for further replies.
Back