Beskylder SAS for rasisme

Status
Not open for further replies.
Er det bare meg, eller har diskusjonen om hvilke dingser som skal slåes av gått litt av skaftet? Ved siden av reglene om hva som skal slåes av er vi som PAX også forpliktet til å følge instruksjoner gitt av crew. Så når crew sier "slå av laptopen" skal det være siste ord i saken...

Er det bare meg, eller har diskusjonen om hvilke dingser som skal slåes av gått litt av skaftet? Ved siden av reglene om hva som skal slåes av er vi som PAX også forpliktet til å følge instruksjoner gitt av crew. Så når crew sier "slå av laptopen" skal det være siste ord i saken...

Helt korrekt. Man kan krangle så mye man vil om hvor lite radioutstrålning en dings sender ut eller om den får plass i setelommen foran, men i det du ikke følger anmodninger fra crew har du brutt Lov om Luftfart § 6-3. Hvordan skal crewet vite om passasjeren vil følge deres anmodninger i en nødsituasjon, hvis passasjeren ikke kan det før avgang?

§ 6-1. Fartøysjefen
På norsk fartøy, som brukes til luftfart etter denne lov, skal det være en fartøysjef.
Fartøysjefen har høyeste myndighet ombord.
§ 6-3. Fartøysjefens myndighet overfor besetningsmedlemmer og passasjerer
Fartøysjefen fører oppsyn med fartøy, besetning, passasjerer og gods.
Når han finner det nødvendig, kan han midlertidig anvise besetningsmedlemmer annen tjeneste enn den de er tilsatt for.
Passasjerer plikter å rette seg etter de anvisninger for god skikk og orden ombord som gis av fartøysjefen, den ansvarlige i kabinen eller andre besetningsmedlemmer som fartøysjefen bemyndiger. Passasjerer må ikke opptre slik at sikkerheten til fartøy, besetning eller andre passasjerer settes i fare.
Fartøysjefen kan nekte å ta ombord og har rett til å sette av besetningsmedlemmer, passasjerer og gods når forholdene krever det.

(Min utheving).
http://www.lovdata.no/all/tl-19930611-101-019.html

Det er jo nettopp det man ikke er.

Nå skal jeg ikke uttale meg for DY eller WF, men jeg har flere hundre SK-turer i året, og de er så konsekvent som det er mulig å være. Alt elektronikk av, ingen unntak - og annonseringen er lik hver gang. Folk med Kindle får også beskjed om å skru av.

Uansett er det - som flere over sier - crew som har siste ord

Uansett er det - som flere over sier - crew som har siste ord

Det er klart at man skal følge instruksjonene til crewet! Det jeg har lurt på er dette med dvalemodus (og hvilemodus), i forhold til forståelsen av hva det innebærer at en laptop er slått av i og med at det var et element ved denne saken. Det har ikke forekommet meg at hvilemodus ikke er godt nok, og jeg har alltid tenkt at årsaken til at alt utstyr skal være slått av er det som Polaris nevner - dvs. at man skal fjerne forstyrrende elementer.

Hva angår plass i setelommen så var det mer et spørsmål Hva årsaken til at dette ikke er akseptert (en liten laptop går fint ned i stollommen uten å stikke ut/ødelegge for evakuering). Nå kom det et par svar som forklarer hvorfor (nemlig at ved turbulens så kan denne kastes opp i luften og skade folk), og det er helt greit. Jeg trodde ikke slikt kunne skje, men forstår nå at det kan.

Last edited:
Det er kanskje ikke så rart passasjerene ikke helt forstår hvilket regelverk som faktisk eksisterer. Når selv en "gammel traver" som SAS Steward intill nå har trodd at elektroniske bøker var greit, noe han i løpet av denne tråden finner ut at ikke er tillat allikevel.
Hvor mange andre av mannskapet har "sin egen versjon av regelverket" er ikke godt å vite, men jeg misstenker det er mange.

Når det er sagt, skal man som passasjer respektere det besetningen ombord sier, uansett.

Hva angår plass i setelommen så var det mer et spørsmål Hva årsaken til at dette ikke er akseptert (en liten laptop går fint ned i stollommen uten å stikke ut/ødelegge for evakuering). Nå kom det et par svar som forklarer hvorfor (nemlig at ved turbulens så kan denne kastes opp i luften og skade folk), og det er helt greit. Jeg trodde ikke slikt kunne skje, men forstår nå at det kan.

Jeg har sett flere enn en pax som har dyttet laptopen i setelommen, bare for å oppdage at den etter kort stund har tatt veien ned på gulvet (dvs. borrelås nederst har gått opp). Det er vel også grunnen til at SAS ikke vil ha løse laptoper under stolsetet foran - de sklir bare rundt som curligstener.

Regler er regler, blir litt satt ut når jeg leser enkelte innlegg her.
Men mulig de samme som gir blaffen i reglene som gjelder på flyet, er de som gir f%¤n i andre lover og regler i sammfunnet også???

Dette er regler som har vært revidert og enderet mye de siste årene.
Var en periode lov å ha på e-bøker etc (svar fra sikkerhets avd i SAS) Men også dette ble fjernet for å unngå missforståelser når det gjelder elektronisk utstyr.

Laptopper skal ligge håndbagasje for å unngå at de sklir rundt.
Alle som har fått en laptop i hodet kan sikkert være enig i at det er en god ide.

Til dere her som synes reglene er teite, beklager men slik er det.
Alle som jobber med dette tenker og har fokus på sikkerhet først, og det er slik at de fleste revisjoner kommer etter uhell, ulykker og hendelser.
Så det er som regel en grunn.

Denne tråd startede ud med noget om racisme, og er endt på om du må bruge et digital kamera !!! bl.a.....
Alt dette har jo ikke noget med racisme at gøre...altså back to topic....
Alle, og jeg mener alle, har jo en mening om både det ene og det andet...må jeg have
dette med, må det være tændt,,,og hvis ikke hvorfor...osv osv osv osv osv osv

Så igen ...back to topic...hvis altså ikke det er uddebateret
Hilsen Ole

PS: De sidste 50 indlæg....mindst...har ikke noget med topic at gøre

At du ikke viser respekt for reglene, har da alt med saken å gjøre - og det at du er frequent traveller er da ingen unnskyldning - snarere tvert imot. Jeg er enig med Hpkris over her - jeg synes det er en uting.

Siste off topic fra meg: jeg er da helt enig eg og, så eg håper og trur du misforsto posten min.

Back to topic!!

Status
Not open for further replies.
Back