• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Beskylder SAS for rasisme

Status
Not open for further replies.
Stollommene er ikke konstruert for å inneholde annet enn aviser og magasiner. Vekta av en laptop kan lett påføre skade. Du har sikkert irritert deg over 'slaskete' stollommer .. sjansen for at dette er skjedd pga en tung laptop er stor ... I tillegg kan den også skape hinder for rømmingsvei hvis den stikker ut.

Har selv fått beskjed om å slå av PC, og jeg er hvit som snøen.. Hylte ikke opp om rasisme av den grunn (og dette var på Alitalia)..

Better safe than sorry... Når man hører etter og gjør ting med et smil går det som regel alltid bra! Normal folkeskikk bør respekteres uavhengig av rase og religion.

Synes nå jeg da.. _:)

Vestlig paranoia!?

Haha, det er litt aven uttalelse for noen som er "imam og direktør for den internasjonalt anerkjente organisasjonen Bridges Foundation, en organisasjon som spesialiserer seg på å bygge bro mellom muslimer og resten av verden"

Ha - ha - ha, dette kom virkelig fra rette kjeften! Er det noe mennesker skal være jævlig forsiktig med å bruke, så er det ordet "rasisme" - desverre altfor ofte brukt av utlendinger i Norge. Hvordan ville saken sett ut om det var Ola Nordmann som var kranglete?

Merker jeg blir ganske irritert når media tar opp slike saker uansett om det gjelder Norwegian eller SAS. Tror både en kaptein og kabinpersonale har ganske lang erfaring og utdanning .. så tror de vet mye bedre enn en passasjer som ikke følger sikkerhetsinnstrukser.

Merker jeg blir ganske irritert når media tar opp slike saker uansett om det gjelder Norwegian eller SAS. Tror både en kaptein og kabinpersonale har ganske lang erfaring og utdanning .. så tror de vet mye bedre enn en passasjer som ikke følger sikkerhetsinnstrukser.

Og i tillæg er det jo ikke en beslutning der bare bliver taget af en enkelt person. Her er der tale om at kabinepersonalet har haft et problem, som kaptajnen bliver gjort opmærksom på og træffer sin beslutning på baggrund af hvad han hører fra purser. Ofte vil det være en CC der har problemet, som henvender sig til purser, som derefter henvender sig til fligthdeck. Og i praksis er det nok noget det meste af crewet konfererer omkring.

Sådanne beslutninger ved crew at der er en stor risiko for havner i medier - og netop derfor er man ganske sikker i sin sag inden de træffer beslutningen.

Dette er jo noe som tilsier at mannen ikke er helt rett nagla :

Jeg flyr over hele verden. Er gullmedlem hos StarAlliance, gruppen som SAS er medlem, men har ikke opplevd en slik behandling siden jeg tok fly i USA rett etter 11. september 2001.

Som gull kunde bør man vel forstå at man skal rette seg etter crew og ikke kverulere.
At fyren sier han er reisevant henger ikke på grep i det hele tatt. Minner mere om
en som tar flyet for første gang enn en gullkort innehaver...

Men han har jo åpenbart opplevd lignende før... (rett etter Sept. 11)

Når jeg er på jobb, går det vel sjeldent en uke uten at man blir kalt rasist. Det er en beskyldning som blir alt for meget brukt.

Jeg innser jo at de fleste her mener at crewet har handlet riktig (og det uten å ha noen annen informasjon enn de som kommer frem om den reisende), og at han fremstår som en urutinert passasjer selv om han visstnok er gullkunde (og da åpenbart reist med fly før). Bør man kanskje holde muligheten åpen for at ikke alt har fungert som det skal i denne saken...? Har vi hørt noe fra SAS i denne saken? Man kan jo kanskje være fristet se tilbake til holdningene til et crews agerende i en annen sak, hvor det etterhvert ble nokså klart at man mente det meste av skylden lå på crewet: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=68877.

Jeg innser jo at de fleste her mener at crewet har handlet riktig (og det uten å ha noen annen informasjon enn de som kommer frem om den reisende), og at han fremstår som en urutinert passasjer selv om han visstnok er gullkunde (og da åpenbart reist med fly før). Bør man kanskje holde muligheten åpen for at ikke alt har fungert som det skal i denne saken...? Har vi hørt noe fra SAS i denne saken? Man kan jo kanskje være fristet se tilbake til holdningene til et crews agerende i en annen sak, hvor det etterhvert ble nokså klart at man mente det meste av skylden lå på crewet: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=68877.

Hadde vel hjulpet litt i pax favør hvis han ikke kom med to forskjellige historier om laptoppen sin ? Gitt at han har blitt sitert korrekt av journalistene. Uansett iflg han selv så har han jo flydd mye, og hvis han er så vant til å fly så forstår jeg ikke at han bare gjorde som crewet sa.
Da hadde ikke denne saken blitt noe sak.

Hadde vel hjulpet litt i pax favør hvis han ikke kom med to forskjellige historier om laptoppen sin ? Gitt at han har blitt sitert korrekt av journalistene. Uansett iflg han selv så har han jo flydd mye, og hvis han er så vant til å fly så forstår jeg ikke at han bare gjorde som crewet sa.
Da hadde ikke denne saken blitt noe sak.

Hvilke to forskjellige historier? De som MOW viser til? Det er vel, som laurenz skriver, godt mulig at begge fremstillingene er helt og fullt kompatible.

Har du f.eks. blitt bedt om å levere mobilen din til crewet noen gang...? Jeg vet ikke hva som er korrekt, hvem som har gjort hva.

Last edited:
Hvilke to forskjellige historier? De som MOW viser til? Det er vel, som laurenz skriver, godt mulig at begge fremstillingene er helt og fullt kompatible.

Har du f.eks. blitt bedt om å levere mobilen din til crewet noen gang...? Jeg vet ikke hva som er korrekt, hvem som har gjort hva.

Nei, aldri hatt prob med mobilen. Slår den av og legger den i lomma.

Er vel ingen her inne som vet hva som er gjort rett og galt, men håpe det kommer frem før eller senere. Så får vi fortsette med å gjøre det vi kan her inne, å spekulere ;)

Kan svare på noe som flere tar opp her :-)

Det med at mange ikke vil skru av pc, mobil osv er et stort problem.
Han her har åpenbart trukket denne ganske langt for å bli kastet av. Vi er som regel ganske tolmodige. Men i dette tilfellet er det mye som ikke er kommet frem.
Rasismekortet er jo rett og slett ganske så komisk.

Telefoner og pc`er og ALT elektronisk utstyr skal skrues HELT av.
Eneste man kan ha oppe er elektornisk bok.

Laptoppen kan ikke ligge i stollommen da den kan skade deg eller andre ved at den flyr opp ved f.eks turbulens under ut/innflygning.
Dette har skjed, med tildels store skader, noe jeg selv har opplevd på flyvning.
Derfor kom den regelen.
Laptopp/mac skal ligge i håndbagasje under taxi, take off og landing.

Såvidt jeg har skjønt så er dvalemodus til forskjell fra hvilemodus; "Der hvilemodus lagrer innstillingene dine i minnet og bruker noe strøm, lagrer dvalemodus de åpne dokumentene og programmene på harddisken, og slår deretter av datamaskinen." Sitat fra microsoft.

I praksis så er med andre ord maskinen avslått.

Dette virker litt selvmotsigende i forhold til utheving av ALT ovenfor. På meg virker det bare forvirrende. Hva om man leser bok på en pad? ;)

Kan svare på noe som flere tar opp her :-)

Det med at mange ikke vil skru av pc, mobil osv er et stort problem.
Han her har åpenbart trukket denne ganske langt for å bli kastet av. Vi er som regel ganske tolmodige. Men i dette tilfellet er det mye som ikke er kommet frem.
Rasismekortet er jo rett og slett ganske så komisk.

.
Når du skriver at man kan ha en elektronisk bok "oppe" betyr det at man kan ha den slått på ? En Kindle - som ved siden av iPad er den mest utbredte
eBokleseren er betydelig mere "aktiv" enn en Mac/PC I dvalemodus eller en Smart Telefon I FlightMode.

Jeg følger alltid besettingens innstrukser, men opplever store variasjoner rundt dette sågar forskjellige rutiner innen samme selskap (ikke SAS) og stiller meg undrende bak TOS sine spørsmål rundt dette med FlightMode, Dvalemodus vs slått helt av. Hvorfor man lar en eBokleser være på, er mildt sagt forvirrende - Kindle forsøker å synkronisere med Redmond Oregon med ca 3 minutters intervaller via WiFi eller Mobilnett, Nook det samme.

Helt enig i det dere skriver her.
I-pads etc er ikke tillatt, men de små e-bøkene man får kjøpt er tillatt.
Hvorfor det er slik kan jeg ikke svare på. Men skal forsøke å finne ut av eksakt ordlyd i løpet av dagen.

Helt enig i det dere skriver her.
I-pads etc er ikke tillatt, men de små e-bøkene man får kjøpt er tillatt.
Hvorfor det er slik kan jeg ikke svare på. Men skal forsøke å finne ut av eksakt ordlyd i løpet av dagen.

Da kan vi vel være enig om at det ikke har noen sikkerhetsmessige årsaker til at iPad, Smarttelefoner og PC/MAC skal være avslått og ikke i FlightModus eller DvaleModus. En eBokleser, selvom den er liten, har både Mobilnett 3G og WiFi aktivisert - det eneste unntaket er vel den aller billigste Kindle som kun har WiFi.

Så jeg synes Dottore TOS så absolutt stiller gode spørsmål.

Jeg får vise til hva en debattant hevdet når det gjaldt et annet selskaps agerende vis a vis en passasjer: Så lenge flyselskapet ikke kommer med sin versjon så får vi vel enn så lenge tro på passasjeren... (det hører med til historien at det da gjaldt Ryanair, så jeg antar at en slik holdning ikke gjør seg gjeldende i denne saken...;))

For ordens skyld: jeg betviler ikke at crewet har gjort det riktige, jeg bare forsøker å vise til en viss asymmetri i argumentasjonen og konklusjonene man trekker før man egentlig vet så mye...:)

Jeg får vise til hva en debattant hevdet når det gjaldt et annet selskaps agerende vis a vis en passasjer: Så lenge flyselskapet ikke kommer med sin versjon så får vi vel enn så lenge tro på passasjeren... (det hører med til historien at det da gjaldt Ryanair, så jeg antar at en slik holdning ikke gjør seg gjeldende i denne saken...;))

For ordens skyld: jeg betviler ikke at crewet har gjort det riktige, jeg bare forsøker å vise til en viss asymmetri i argumentasjonen og konklusjonene man trekker før man egentlig vet så mye...:)

Hehehe, ja jeg tenkte faktisk samme sak selv. Hvem som har rett - kunden eller selskapet - har litt med hvilket selskap det er snakk om.

En ting jeg ellers lurer på: Hvorfor er det så viktig at elektronisk utstyr er slått helt av, og ikke i dvalemodus, flight modus og hva det nå heter.
Hva med de flyselskapene som har wifi ombord? Er det kun under take off og landing hvor ikke engang dvalemodus er tillatt, eller er det under hele flighten?
Massevis av folk sitter jo å jobber med sin PC på flyturer...
Hvorfor er det "farligere" å ha en PC i dvalemodus i hattehylla under take off enn å ha den påslått under reisen?

En eBokleser, selvom den er liten, har både Mobilnett 3G og WiFi aktivisert - det eneste unntaket er vel den aller billigste Kindle som kun har WiFi.

Men både Wi-Fi og 3G går det an å slå av også på ebøkene, da må de slås av på samme måte som med mobil og pc. Da er det nesten ingen strøm i ebøkene med e-ink, dvs at den trenger strøm bare et kort stund for sideskifte.

Status
Not open for further replies.
Back