Beskylder SAS for rasisme

Status
Not open for further replies.

Hpkris

Front section flyer
Altid to sider av en sak, eller tre.
Denne er sakset fra VG.

Egypteren Fadil Suleiman ble kastet av flyet på vei til foredrag for Al-Nor-moskeen og og delta på en debatt i Tromsø.
Den profilerte egyptiske foredragsholderen Fadil Suleiman skulle holde foredrag om islam og terror i Tromsø og debattere med islamkritikeren Hege Storhaug. Men i går måtte han overnatte i Oslo, da han ble kastet av flyet på vei til Tromsø.

Selv har Suleiman gitt sin versjon av hva som skjedde på det store egyptiske sosiale nyhetsnettstedet B.R.Q. på Facebook. Ifølge ham selv oppførte han seg hele tiden rolig og høflig overfor kabinpersonellet og hevder seg utsatt for diskriminering.

Kilde:http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10031126

Ja. Det er jo umulig å ta stilling til. Men SAS frakter vel hundrevis av utlendinger av alle slag hver eneste dag, så det er vel ingen grunn til å tro at kabinpersonalet og kapteinen er spesielt rasistisk anlagt...

Regner med at når kaptein sier at nok er nok at det har skjedd ett eller annet som ikke skulle ha skjedd. Men har tydeligvis blitt sånn her i landet nå at hvis man nekter en nordmann som ikke er hvit så er det rasisme med engang.

Ja, det kan jo være. Samtidig kan det være at det faktisk oppleves slik for vedkommende, også.

Nå ble han faktisk nektet å kjøpe billett hos DY etter at han ble kastet av flyet. Så noe er det her, men synes det blir feil å hyle opp om rasisme for det.

Regner med at når kaptein sier at nok er nok at det har skjedd ett eller annet som ikke skulle ha skjedd. Men har tydeligvis blitt sånn her i landet nå at hvis man nekter en nordmann som ikke er hvit så er det rasisme med engang.

Man smider ikke en pax som er boardet af flyet for sjov skyld. Man gør det heller ikke uden at have givet mindst en advarsel på forhånd. Så et eller andet er der sket. Sådanne episoder giver i langt de fleste tilfælde flyselskabet en forsinkelse, som de vil gå meget langt for at undgå.

At han skulle være blevet smidt af uden anden grund end at SAS er "racistiske" er ganske enkelt for langt ude og en historie der lyder mere end almindeligt opdigtet.

En ting er hvis man ikke kan opføre sig efter personalets anvisninger, men at beskylde dem for racisme efterfølgende bliver lidt lavt.

men når det er sagt, så er det jo svært at forholde sig til sådan en sag medmindre man har oplevet situationen. Men at dømme ud fra tidligere episoder og normal praksis i sådanne situationer, så lyder det meget lidt sandsynligt at hans historie passer.

At han skulle være blevet smidt af uden anden grund end at SAS er "racistiske" er ganske enkelt for langt ude og en historie der lyder mere end almindeligt opdigtet.
En ting er hvis man ikke kan opføre sig efter personalets anvisninger, men at beskylde dem for racisme efterfølgende bliver lidt lavt.
.

Det er det jeg også mener, blir feil å skrike om rasisme når du har fått beskjed om å innrette seg. Virker som ordet rasisme skal brukes for alt det som det er verdt her i landet om dagen.

Fadil Suleimans historie henger jo ikke på greip, hvorfor skulle plutselig kabinpersonalet til SAS bestemme seg for å kaste ham ut hvis han ikke hadde gjort noe galt?

Virker som en vedkommende er en løgner, som like godt hyler om rasisme fordi han ble kastet ut pga. dårlig oppførsel.

Bra at SAS kaster ut mennesker som ikke klarer å oppføre seg!

Fadil Suleimans historie henger jo ikke på greip, hvorfor skulle plutselig kabinpersonalet til SAS bestemme seg for å kaste ham ut hvis han ikke hadde gjort noe galt?

Virker som en vedkommende er en løgner, som like godt hyler om rasisme fordi han ble kastet ut pga. dårlig oppførsel.

Bra at SAS kaster ut mennesker som ikke klarer å oppføre seg!

Det samme skjer jo med "hvite" også, men da kan man ikke hyle opp om rasisme.
Dessuten så lenge han ikke fikk bli med DY så setter det saken hans i enda dårligere lys.

Det samme skjer jo med "hvite" også, men da kan man ikke hyle opp om rasisme.
Dessuten så lenge han ikke fikk bli med DY så setter det saken hans i enda dårligere lys.

Dette må da være en perfekt sak for SOS Rasisme. "Full boikott av rasistselskapene SAS og Norwegian" :rolleyes:

Det at han ikke fikk bli med DY videre, finnes det et lite samarbeid mellom flyselskapene om å tipse om umulige passasjerer?

"Foredragsholderen måtte i stedet overnatte i Oslo, etter at han ble nektet å fly videre med SAS samme dag og også nektet å kjøpe ny billett fra Norwegian"

Kan tolkes som om han nektet å kjøpe billett av Norwegian selv?

Dette må da være en perfekt sak for SOS Rasisme. "Full boikott av rasistselskapene SAS og Norwegian" :rolleyes:

SOS Rasisme er jo bare en gjeng gammelkommunister som har mer enn nok med å forsvare seg i retten i disse dager!:D

Men det jeg stusser på er at han heller ikke fikk kjøpt billett hos DY.
Er det vanlig at SAS vil fortelle DY at den vanskelige pax'en bør de ikke selge billett til?
Eller kan han rett og slett ha dummet seg ut foran DY's billettskranke så de ikke ville selge ham billett?

For en som er ekspert på islam og terror, synes jeg hans oppførsel er merkelig. Med hans ekspertise burde han da vite veldig mye bedre? Tror vel ikke Egyptair hadde akseptert slikt heller?

"Foredragsholderen måtte i stedet overnatte i Oslo, etter at han ble nektet å fly videre med SAS samme dag og også nektet å kjøpe ny billett fra Norwegian"

Kan tolkes som om han nektet å kjøpe billett av Norwegian selv?

Tror nok det ja. Det står 'nektet' og ikke 'ble nektet'.
Med mindre det gjelder et svært alvorlig tilfelle er det ingen grunn til at et selskap skulle varsle et annet. Det andre selskap har heller ingen grunn til å nekte å selge en billett til noen på bakgrunn av hendelser hos det andre selskaper. Skulle noe såpass alvorlig ha skjedd så er nok politiet involvert også.

Men hvem fraktet ham fra Oslo til Tromsø, dagen etter? Han kom seg til Tromsø, sannsynligvis med fly. Dette tyder vel ikke på rasisme, men at det var en situasjonbestemt reaksjon. Denne reaksjonen kom etter at han ikke viste forståelse/vilje til å etterkomme instrukser fra crew. I dette tilfellet var de på bakken. Hvordan vil han da ta imot instrukser i en nødsituasjon?

Vidar

http://www.nordlys.no/nyheter/article5793829.ece

Her står det masse gullkorn for de som vil høre mer fra fyren selv...

Jeg kom til Oslo i går ettermiddag med fly fra München. Flyet kom inn sent og jeg måtte springe til skranke og var derfor litt stresset og oppkavet. siden jeg ikke har annet enn håndbagasje med meg gikk det fint å komme med på flyet selv om jeg ikke hadde boardingbillett takket være en vennlig flyplassansatt.

...

Jeg jobbet på laptop'en mens flyet takset ut fra flyplassen. Da flyvertinnen informerte meg om at jeg måtte slå av mac'en og legge den i bagasjehyllen satte jeg den i dvalemodus. Flyvertinnen insisterte imidlertid på at den måtte slås helt av. Den prosessen tok lang tid da jeg hadde mange programmer oppe, så jeg forhørte meg om hvorfor mac'en måtte slås helt av.

....

Da Soliman etterfulgte beskjeden kom flyvertinnen likevel snart tilbake.

Hun spurte om å få se mobiltelefonen. Da jeg etterkom dette etter å spurt hvorfor, tok hun den med seg og ble borte en stund. Da flyvertinnen vendte tilbake fikk han beskjed om at han ikke var ønsket ombord hvis han ikke klarte å være "happy".
- Jeg forklarte, med et smil om munnen, at jeg kan godt være "happy". Det eneste jeg hadde problemer med var diskusjonen om datamaskinen og hvorvidt det virkelig var nødvendig at den måtte slås helt av. Jeg forklarte også at jeg mest sannsynlig kom til å sende en klage på behandlingen jeg fikk her.

jises christ....

Han kom seg til Tromsø med SAS i dag tidlig, forøvrig.

Jeg vil tro begge deler er naturlig om mennesket oppfører seg ubehagelig. Hvis du åpenlyst nekter å følge crewets anmodninger motsetter du deg jo den avtalen du har godtatt når du kjøper billetten.

Det er forskjell på å diskret klappe pc'n sammen og legge den unna, selv om du ikke har skrudd den av - versus å åpenlyst nekte å gjøre det og begynne å krangle om hva som er nødvendig eller ikke. Da tiltrekker du deg oppmerksomhet og har tapt "allerede"....

For en dust .. han innrømmer til og med at han ikke fulgte instruksjonene fra crewet ..

Status
Not open for further replies.
Back