737-405
ScanFlyer Gold
Bergen - København - San Francisco - København - Bergen
Hei!
Etter en del poster på forumet, følte jeg for å bidra i større grad enn tidligere. Derfor velger jeg å legge ut min aller første rapport. Merk at denne rapporten vil gå innunder kategorien retrorapporter, da den er fra sommeren 2013. For de som foretrekker liverapporter blir det dermed ikke muligens like spennende. Alle bilder er tatt med en iPhone 4, slik at bildekvaliteten ikke er de aller beste. Jeg håper imidlertid at dere kan leve med dette. Man får heller oppgradere til et skikkelig kamera til neste tur. Jeg setter stor pris på dersom dere slenger inn en tilbakemelding om rapporten
SK 2861 BGO-CPH
06:00-07:20 - 24/6-2013
A321 – OY - KBE
Sete 1F
Siden man hadde vært i bryllup om lørdagen, var det vanskelig å komme seg tilstrekkelig tidlig i seng om søndagskvelden. Som nevnt har kjente og kjære SK 2861 avgang allerede klokken 06:00 fra Vestlandets hovedflyplass, og med tilholdssted nord i Bergen innebærer det en kjøretur pålydende en liten halvtime til flyplassen. Klokken ringte allerede klokken 03:15, dette var definitivt en dag man ikke kunne finne på å forsove seg. Samboeren som skulle med SK 4142 til Trondheim klokken 07:35 satt på med meg opp til lufthavnen denne mandags morgenen i juni. Med nesten to uker parkeringstid måtte man pent finne frem til det rimeligste alternativet, P9. For de som ikke er videre lokalkjente ved Flesland innebærer dette noen minutters gange bort til terminalen. Da skal man være glad for Samsonite sine løsninger med fire hjul på kofferten. Inne i selve terminalbygget var det mye folk, ingen overraskelse med alle avgangene så tidlig på morgenkvisten. Når man først flyr øverste klasse hos bolaget, synes undertegnede at det er på sin plass å sjekke inn i skranken. Setene bekreftet man selvfølgelig over internett morgenen i forveien. Damen i skranken spurte undertegnede om man hadde forsøkt innsjekk gjennom automat, og jeg tok en liten vri på sannheten med at automaten ba meg kontakte personell. Etter litt trykking på computeren fikk damen ut både ombordstigningskort, prioritert bagasjelapp og et ønske om god tur. Køen i den vanlige bagasjeavleveringen for passasjerene i minusklassen var nokså lang, slik at min samboer fikk benyttet selvsending av bagasjen med null kø.
Deretter gikk ferden som vanlig opp trappen til sikkerhetskontrollen, der vi møtte på et vennepar av oss. De skulle med samme flygning som forfatteren av rapporten på sin vei til Venezia, men med påfølgende mellomlandinger i både København og Düsseldorf. Billettene deres må ha vært ekstremt rimelige, da det høres ut som en garanti for å miste bagasje. Ironisk nok forsvant også bagasjen til én av dem, og er i skrivende stund fremdeles ikke kommet til rette. Køen i sikkerhetskontrollen hadde en lang nok lengde, men vi kom oss gjennom på omtrentlig 7-8 minutter. Narvesen stod oppført som stengt siden det fortsatt var tidlig på morgenkvisten. Mens venneparet beveget seg inn på utenlandsavdelingen, ventet undertegnede sammen med samboer på innlandsavdelingen. Etter omtrentlig ti minutter åpnet Narvesen, med påfølgende handel av en flaske vann og tyggegummi for overfarten ned til København med OY – KBE. Når klokken passerte 05:20 fant unge lovende veien inn til utenlandsavdelingen ved lufthavnen. Det er alltid hardt å si farvel til samboeren for noen uker. Køen foran gate 21 A stod allerede pent på rekke, så jeg smatt inn sammen med venneparet. Etter avgang fra flere andre gater, føles det godt å starte en reise i Business fra den klassiske København-gaten ved Flesland.
Omtrentlig 25 minutter før oppsatt avgangstid kunne damene i skranken ønske velkommen til ombordstigning på SK 2861. Den mannlige purseren ønsket velkommen om bord i døren og unge lovende kunne sprette ned i sete 1 F. Setekartet i SAS Plus så fullt ut ved en stikkprøve over internett, noe som skulle vise seg å stemme overens med virkeligheten. Hvis hukommelsen er noenlunde med meg hadde dagens avgang 5 rader med Plus, resten den nye minusklassen. En høyreist Oslomann med gullkort fikk det kjipe midtsetet på min rad, heldigvis så kroppen mye lengre ut enn han var bred. Under ombordstigning fikk man tatt med seg en rykende fersk utgave av Bergens Tidende. Denne siste mandagen i juni kom en svensk kaptein over høyttalerne og lovet oss en flytid pålydende 1 time og 10 minutter ned mot Kastrup. Når klokken nærmet seg oppsatt avgangstid skjedde det fremdeles lite som tydet på at pushback var nært forestående. Nok en gang kom kapteinen over høyttalerne, for å opplyse at lasting av bagasje tok lengre tid enn planlagt grunnet mangel på containere til denne flytypen. Unge lovende mener at han har hørt eller lest et sted at Flesland ikke har ubegrenset tilgang til denne type containere, noe som skaper utfordringer ved flere luftbusser på besøk ved lufthavnen. Omtrentlig et kvarter etter oppsatt avgangstid kom «Emma Viking» seg ut fra gate 21 A, med hurtig taxing mot rullebane 17 for take off.
Maskinen knirket seg opp til høydene, skiltet med fest setebeltet ble slukket og personalet gikk i gang med å tilberede frokosten til oss. Personalet bestod for øvrig (fritt etter hukommelsen) av en eldre mannlig dansk purser, to danske flyvertinner og en svensk flyvertinne. Purseren tok ansvar for passasjerene i Plus sammen med en av flyvertinnene. Etter hvert kom det en frokostboks med juice, yoghurt, ost og skinke samt et varmt, men mikroskopisk rundstykke. Her har tydeligvis bolaget vært fremme med sparekniven. Da undertegnede fløy til Nice i tidligere Economy Extra sommeren 2011 serverte man de vanlige SAS – rundstykkene selv på denne turen. Heldigvis kom den hyggelige purseren rundt med flere rundstykker dersom flere ønsket dette. Kaffe og te kom også som vanlig, men hukommelsen er uklar når det gjelder hvorvidt det ble tilbudt påfyll eller ikke.

Her følger et bilde av beinplassen for sete 1 F i SK sine største busser på kortdistanse.
Hei!
Etter en del poster på forumet, følte jeg for å bidra i større grad enn tidligere. Derfor velger jeg å legge ut min aller første rapport. Merk at denne rapporten vil gå innunder kategorien retrorapporter, da den er fra sommeren 2013. For de som foretrekker liverapporter blir det dermed ikke muligens like spennende. Alle bilder er tatt med en iPhone 4, slik at bildekvaliteten ikke er de aller beste. Jeg håper imidlertid at dere kan leve med dette. Man får heller oppgradere til et skikkelig kamera til neste tur. Jeg setter stor pris på dersom dere slenger inn en tilbakemelding om rapporten

SK 2861 BGO-CPH
06:00-07:20 - 24/6-2013
A321 – OY - KBE
Sete 1F
Siden man hadde vært i bryllup om lørdagen, var det vanskelig å komme seg tilstrekkelig tidlig i seng om søndagskvelden. Som nevnt har kjente og kjære SK 2861 avgang allerede klokken 06:00 fra Vestlandets hovedflyplass, og med tilholdssted nord i Bergen innebærer det en kjøretur pålydende en liten halvtime til flyplassen. Klokken ringte allerede klokken 03:15, dette var definitivt en dag man ikke kunne finne på å forsove seg. Samboeren som skulle med SK 4142 til Trondheim klokken 07:35 satt på med meg opp til lufthavnen denne mandags morgenen i juni. Med nesten to uker parkeringstid måtte man pent finne frem til det rimeligste alternativet, P9. For de som ikke er videre lokalkjente ved Flesland innebærer dette noen minutters gange bort til terminalen. Da skal man være glad for Samsonite sine løsninger med fire hjul på kofferten. Inne i selve terminalbygget var det mye folk, ingen overraskelse med alle avgangene så tidlig på morgenkvisten. Når man først flyr øverste klasse hos bolaget, synes undertegnede at det er på sin plass å sjekke inn i skranken. Setene bekreftet man selvfølgelig over internett morgenen i forveien. Damen i skranken spurte undertegnede om man hadde forsøkt innsjekk gjennom automat, og jeg tok en liten vri på sannheten med at automaten ba meg kontakte personell. Etter litt trykking på computeren fikk damen ut både ombordstigningskort, prioritert bagasjelapp og et ønske om god tur. Køen i den vanlige bagasjeavleveringen for passasjerene i minusklassen var nokså lang, slik at min samboer fikk benyttet selvsending av bagasjen med null kø.
Deretter gikk ferden som vanlig opp trappen til sikkerhetskontrollen, der vi møtte på et vennepar av oss. De skulle med samme flygning som forfatteren av rapporten på sin vei til Venezia, men med påfølgende mellomlandinger i både København og Düsseldorf. Billettene deres må ha vært ekstremt rimelige, da det høres ut som en garanti for å miste bagasje. Ironisk nok forsvant også bagasjen til én av dem, og er i skrivende stund fremdeles ikke kommet til rette. Køen i sikkerhetskontrollen hadde en lang nok lengde, men vi kom oss gjennom på omtrentlig 7-8 minutter. Narvesen stod oppført som stengt siden det fortsatt var tidlig på morgenkvisten. Mens venneparet beveget seg inn på utenlandsavdelingen, ventet undertegnede sammen med samboer på innlandsavdelingen. Etter omtrentlig ti minutter åpnet Narvesen, med påfølgende handel av en flaske vann og tyggegummi for overfarten ned til København med OY – KBE. Når klokken passerte 05:20 fant unge lovende veien inn til utenlandsavdelingen ved lufthavnen. Det er alltid hardt å si farvel til samboeren for noen uker. Køen foran gate 21 A stod allerede pent på rekke, så jeg smatt inn sammen med venneparet. Etter avgang fra flere andre gater, føles det godt å starte en reise i Business fra den klassiske København-gaten ved Flesland.
Omtrentlig 25 minutter før oppsatt avgangstid kunne damene i skranken ønske velkommen til ombordstigning på SK 2861. Den mannlige purseren ønsket velkommen om bord i døren og unge lovende kunne sprette ned i sete 1 F. Setekartet i SAS Plus så fullt ut ved en stikkprøve over internett, noe som skulle vise seg å stemme overens med virkeligheten. Hvis hukommelsen er noenlunde med meg hadde dagens avgang 5 rader med Plus, resten den nye minusklassen. En høyreist Oslomann med gullkort fikk det kjipe midtsetet på min rad, heldigvis så kroppen mye lengre ut enn han var bred. Under ombordstigning fikk man tatt med seg en rykende fersk utgave av Bergens Tidende. Denne siste mandagen i juni kom en svensk kaptein over høyttalerne og lovet oss en flytid pålydende 1 time og 10 minutter ned mot Kastrup. Når klokken nærmet seg oppsatt avgangstid skjedde det fremdeles lite som tydet på at pushback var nært forestående. Nok en gang kom kapteinen over høyttalerne, for å opplyse at lasting av bagasje tok lengre tid enn planlagt grunnet mangel på containere til denne flytypen. Unge lovende mener at han har hørt eller lest et sted at Flesland ikke har ubegrenset tilgang til denne type containere, noe som skaper utfordringer ved flere luftbusser på besøk ved lufthavnen. Omtrentlig et kvarter etter oppsatt avgangstid kom «Emma Viking» seg ut fra gate 21 A, med hurtig taxing mot rullebane 17 for take off.
Maskinen knirket seg opp til høydene, skiltet med fest setebeltet ble slukket og personalet gikk i gang med å tilberede frokosten til oss. Personalet bestod for øvrig (fritt etter hukommelsen) av en eldre mannlig dansk purser, to danske flyvertinner og en svensk flyvertinne. Purseren tok ansvar for passasjerene i Plus sammen med en av flyvertinnene. Etter hvert kom det en frokostboks med juice, yoghurt, ost og skinke samt et varmt, men mikroskopisk rundstykke. Her har tydeligvis bolaget vært fremme med sparekniven. Da undertegnede fløy til Nice i tidligere Economy Extra sommeren 2011 serverte man de vanlige SAS – rundstykkene selv på denne turen. Heldigvis kom den hyggelige purseren rundt med flere rundstykker dersom flere ønsket dette. Kaffe og te kom også som vanlig, men hukommelsen er uklar når det gjelder hvorvidt det ble tilbudt påfyll eller ikke.

Her følger et bilde av beinplassen for sete 1 F i SK sine største busser på kortdistanse.