• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Belegg på SAS til New York?

Glean EBG

ScanFlyer Gold
Belegg på SAS til New York?

Hvordan er det med belegget på sk sine flygninger til EWR fra ARN og OSL nå som DY har begynt sammenlignet med i fjord da det kun var SK og UA?

Og har gjennomsnitt prisene gått ned?
 
Re: Belegg på sas til new york

Vet ikke noe konkret om prisene, men belegget er det ingenting å si på.
 
Re: Belegg på sas til new york

En ikke uvesentlig del er 'ny' trafikk. Noe av dette blir fanget opp av konkurrentene også. Totalvolumet er så høyt at det ikke er sikkert noen har tapt passasjuerer på dette.
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Det er nok som -MOW sier i all vesentlighet ny generert trafikk.
Først etter sommerferien 2014 kan man få en pekepin på hvordan markedet utvikler seg fra Skandinavia til US West Coast over tid.
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Er vel januar til mars det er vanskelig å fylle fly til New York?
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Det er stort sett også da du finner de beste prisene ... Belegget er gjerne OK, men yielden suger ....
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Hva betyr yield i luftfartssammenheng?

Enhetsinntekt, eller inntekt per passasjerkilometer (altså hvor mye selskapet henter inn fra hver passasjer per kilometer disse flyr).

Dette tar ikke inn over seg kabinfaktoren, og er derfor ikke direkte sammenlignbart med enhetskostnaden (CASK), så det man ofte gjør er å regne ut inntekten per tilgjengelige setekilometer (RASK). Enkelt fortalt så finner man RASK som yield multiplisert med kabinfaktoren.:)
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Det er stort sett også da du finner de beste prisene ... Belegget er gjerne OK, men yielden suger ....

Kompis tar med familie med KLM i mars, SVG-AMS-JFK-AMS-SVG for 3.300.-
pr. hode, med bags, mat og poeng. Lurer på hvor mye netto som er igjen etter at alle avgiftene er trukket fra, men billig, grisebillig spør du meg
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Nå er det andre ting enn primært DY som i det siste har hatt gitt SAS et par ekstra utfordringer på USA-rutene i det siste.....
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Ser man på trafikktallene for NY så ser man at økningen tilsvarer DY sin kapasitet til JFK. Direkteruter skaper utvilsomt økt trafikk samtidig som jeg sitter med en oppfatning av at de reisende i mindre grad aksepterer å fly via på vei til NY, noe som LH og KLM kan ha merket.

Når det gjelder SAS så er deres største utfordring at de ikke er en del av Atlantic ++ samarbeidet, noe som påvirker samarbeidet de har med UA negativt ved at de sitter igjen med en mindre del av kaken fra de som skal videre med UA fra EWR. I tillegg ble SAS dumpet av AA bare mnd etter at de hadde utvidet samarbeidet. Det var en stor overraskelse for SAS og gjerne noe de skulle unngått.

Jeg var noe bekymret for UA, spesielt under vintersesongen, men de gjør det bra og har ikke valgt å kutte kapasitet sammenlignet med tidligere år.
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Nå så jeg etter tips fra forumist LN KRF at KLM opererte med OSL-JFK (via AMS eller LHR) for rundt 3040 kr t/r i februar og mars så fremt man bestillte innen utgangen av 2013. Nå er prisen oppe på veiledende for KLM, 4600 kr t/r for samme måned. Norwegian havner stort sett på 3600 kr t/r + alle avgifter for setereservasjon, bagasje og måltid (399 kr hver vei) så nokså lik pris med sine 4400 kr t/r, da med 787 istedet for 747.

SAS leverer tilsvarende flytur for rundt 4400 kr nå ser jeg - så jeg antar 4500 kr som veiledende t/r for 1 voksen OSL-NYC
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Nå så jeg etter tips fra forumist LN KRF at KLM opererte med OSL-JFK (via AMS eller LHR) for rundt 3040 kr t/r i februar og mars så fremt man bestillte innen utgangen av 2013. Nå er prisen oppe på veiledende for KLM, 4600 kr t/r for samme måned. Norwegian havner stort sett på 3600 kr t/r + alle avgifter for setereservasjon, bagasje og måltid (399 kr hver vei) så nokså lik pris med sine 4400 kr t/r, da med 787 istedet for 747.

SAS leverer tilsvarende flytur for rundt 4400 kr nå ser jeg - så jeg antar 4500 kr som veiledende t/r for 1 voksen OSL-NYC

Omtrent ja, har vel alltid tenkt på NYC som en 4000kr tur, og slik har det vært siden nittitallet :)
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Og nå må jeg korrigere, ser SAS har en t/r fra 3. til 9. mars (mine datoer jeg har vurdert NYC tur for) til 3700 kr. (1900 til og 1700 fra NYC), da med SK907 og SK908 så man får en tur med A330.
 
Re: Belegg på SAS til New York?

Og nå må jeg korrigere, ser SAS har en t/r fra 3. til 9. mars (mine datoer jeg har vurdert NYC tur for) til 3700 kr. (1900 til og 1700 fra NYC), da med SK907 og SK908 så man får en tur med A330.

Bra pris. Jag kom ner i 1 820 NOK (SK907) + 1 641 NOK (SK908) i januari.
 
Back
Top