• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BDU og store pass.fly ??

LN-FHU

Superflyer
Har spm om store fly og hvem som kan ta i mot hva.
En kollega mente han hadde landet med A340/330 på Bardufoss rundt 2005. Mener å huske det var en Airbus.....

Spm. er også : Finnes det en oversikt over hvilke flyplasser i Norge som kan ta imot hva slags fly ???
 
har vært borti at Militæret har chatrert en A330 fra MyTravel når dem har storinnrykk og hjemsendelse av førstegangsrekrutter :)
 
Så lenge banen er lang nok ifht føre og flyets landingsvekt, brann- og havariberedskapen er på nødvendig nivå, og bæreevnen på rullebane, taksebane og apron er tilstrekkelig for å tåle flyets vekt fordelt på alle dekkene, kan de ta dem. Det står begrensninger for de to sistnevnte i AIP Norway, mens det som har med selve flyet å gjøre er i flyenes håndbøker, og sikkert også på forskjellige oversikter på nettet.
Du kan regne med at alle Joint use-flyplasser i Norge kan ta ned "det meste", eksempelvis er det fra tid til annen An-124, 747, KC-10 og/eller C-5 på BGO, SVG, TRD, BOO, OSL, RSL, EVD m fl.
 
Men hva med Go-arounds å sånn.... Vil ikke noe fjell eller lignenede i f.eks TOS og BDU ha innvirkning på hva som kan lande på flyplassene..... ???
 
Vet at MyT har vaert med 330 paa BDU .. tror Novair ogsaa. I forbindelse med militaeroevelser har det vaert amerikanske 747'er det. ATA har ogsaa vaert der med Tristar ved minst to anledninger.
Vet ikke om SAS noengang var der med 747, men baade DC10 og 767 ble brukt ved noen anledninger.
 
Har hørt en historie om en dansk SAS kaptein som landet på Bardufoss i mørket en vinter... han nektet å ta av igjen dagen etter når han kunne se terrenget rundt flyplassen:D Har også hørt røverihistorier om danske jagerflyvere som mener at det er stein i skyene i Norge:lol:
 
Men hva med Go-arounds å sånn.... Vil ikke noe fjell eller lignenede i f.eks TOS og BDU ha innvirkning på hva som kan lande på flyplassene..... ???

Du har helt rett i at terreng blir begrensende. På en go-around/missed approach er terreng begrensende på den måten at du får høyere minima og/eller strengere krav til climb gradient. Dette gjelder også på Bardufoss. Minima på ILS28 er høyere enn en "vanlig" ILS grunnet terreng i motsatt baneende.
På avgang RWY28 Bardufoss kreves det en climb gradient på 10% mot vest de første 1000 fot grunnet Andslia. Større fly vil kunne få problemer med dette. Jeg har selv vært vitne til en fullastet VC-10 fra Royal Air Force som "aldri" tok av og lå og slikket terrenget oppover lia der. Greit å ikke miste en motor da...
 
Men hva med Go-arounds å sånn.... Vil ikke noe fjell eller lignenede i f.eks TOS og BDU ha innvirkning på hva som kan lande på flyplassene..... ???

Jumper G5 har allerede dekket det ved å skrive "mens det som har med selve flyet å gjøre er i flyenes håndbøker".

En ting er de utregnede minima som stpår i AIP. Men ut over dette må man også ha dokumentasjonen for den spesifikke flytypen og den spesifikke flyplassen i orden.

Nå vet jeg ikke hvordan det er med militære operasjoner (mistenker at de har litt andre regler for å regne med engine failure ved avgang og landing/missed approach i forhold til en sivil operatør), men et sivilt flyselskap er pliktet til å ha utregninger for landings- og avgangsvekt basert på vær, rullebaneforhold, missed approach procedures, engine failure procedures og så videre for aktuell flytype før man kan operere på en flyplass.
 
Vet at MyT har vaert med 330 paa BDU .. tror Novair ogsaa. I forbindelse med militaeroevelser har det vaert amerikanske 747'er det. ATA har ogsaa vaert der med Tristar ved minst to anledninger.
Vet ikke om SAS noengang var der med 747, men baade DC10 og 767 ble brukt ved noen anledninger.

Synes å huske en FY DC-10 en gang på åtti-tallet.
 
Har hørt en historie om en dansk SAS kaptein som landet på Bardufoss i mørket en vinter... han nektet å ta av igjen dagen etter når han kunne se terrenget rundt flyplassen:D Har også hørt røverihistorier om danske jagerflyvere som mener at det er stein i skyene i Norge:lol:

Har hørt historien, men da med en italiensk transportflyvere,..................... så dette er tydligvis en "vandrehistorie".
 
MyTravel hadde en charterflight med en 330 til BDU sommeren 05. Ang røverhistorier med store fly på BDU, skal sjefsflygeren i et amerikansk selskap ha "prøveflydd" flyplassen med en 747 for mange år siden. Han kom "feil vei", dvs at han må stupe ned før landing. Han skal ha kommet inn, fly forbannet og sagt at ingen andre enn han skulle lande på den ***** flyplassen. Siden har ingen sett dem..... :-)
 
Last edited:
Har hørt historien, men da med en italiensk transportflyvere,..................... så dette er tydligvis en "vandrehistorie".

Det er vakker natur rundt BDU, og i tillegg er det performance-begrensninger ifht vekt, vind og føret. Så om en kaptein "har nektet å ta av" har det nok mer med at det rett og slett ikke har vært lov under de rådende forholdene. Men det er klart at Andslia er et fascinerede skue om man sikter på threshold istedet for å lande i den normale touchdown-sonen.
 
Mener at jeg alt på ´70-tallet har hørt at USAF C-5A Galaxy har vært på BDU ved flere anledninger i forbindelse med øvelser.
 
Javisst, C-5'en var en vanlig besoekende paa 70 og tidlig 80-tall, sammen med Starlifter og andre store fugler. (Om jeg ikke husker helt feil var Bardufoss foerste flyplassen i Norge som hadde besoek av C-5'en)
I de senere aar (etter 2002) har det gaatt mer i C-17, Boeing 707, DC-10, Airbus 330 og Antonov 124 om jeg husker rett.

Og angaaende roeverhistorier saa er det loggfoert en fra mange aar tilbake med en italiensk C-130 paa GCA-innflygning som klasket hjula i bakken paa underrun paa 28 foer han gikk rundt, da han fremdeles ikke saa lysene paa det tidspunktet... saa stein i skyer (snoebyger) stemmer nok det :)
 
Nå vet jeg ikke om historien har utviklet seg gjennom årene, men som faktisk er sann, og fortalt av kollega´n som var så heldig å motta vedkommendes vrede:

C-141 lander under tett snøvær i forkant an en større øvelse midt på 80 tallet. Crew takser inn og shutter ned, og setter nesa for messa. På morran stikker våre Starlifter helter nesa ut døra til solskinn, og bra sikt til indre troms store ansamlinger av cumulus granitus. Skipper får helt noia, og ber om å bli kjørt til tårnet. 10 minutter senere står en sint major fra USAF å sparker i døra til tårnet, roper og smeller. Han vil inn, for han skal banke den flygelederen som narret ham til å lande på den flyplassen!

Høres sykt ut, men kollega´n er ikke kjent for legge på for kjente. :nor

(Digresjon: USAF laget en film som beskrev forholdene på Bardufoss, som de viste til crew som skulle fly in på øvelser for første gang)

Hva gjelder beregninger, så bruker forsvaret også svile regler i fredstid, noe de IKKe gjorde under den kalde krigen.

Den mest dramatiske avgangen med diger maskin på ENDU var en AN-124 som tok av søkklastet med fisk en gang tidilig på 90-tallet. Den tok av på bane 28, selv om kollega i tårnet spurte ham ørten ganger om han hadde performance. Det hadde han, og passerte vel Andslia med under 100ft. (Blåste snøen av trærne.....)

Problemet med Andslia er nok litt avhengig av penger også, for flere ber om 10 for angang, men om det blir for mye medvind, så tar de 28 uten å laste av etc. Mistenker at man helst vil slippe å bruke max thrust. (Pilots chip in.... :) )
 
Samme historie har jeg hørt om utenlandske flygere som har vært med noen i Widerøe på klappsete og flydd til en av plassene på vestlandet med innflyging med minimal sikt, dette på kveldstid. Dagen etter og de skulle videre fikk han opp øynene for fjellene de hadde flydd inn imellom!
 
Back
Top