• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

BAT DC-4 LN-MOJ

LN-KOG

Osapanga chipongwe
Medlem
Fikk inn denne i samlingen i dag. Flott og dramatisk bilde, men vet noen hvor det er? Det er i Norge - huset og hesjemåten tilsier det, men hvor. Er det Adlerstrasse mellom Forus og Sola? Lysbildet er stemplet AUG 74.

05.jpg
 
Bildet er tatt på Sola nordvest av Times Square eller på nordsiden av den nordligste tyskerhangaren. Sagt på en annen måte er det omtrent der hvor Hovedredningssentralen holder til idag.
 
Bare en liten pussighet: Oppdaget akkurat at denne maskinen startet sin sivile karriere som "Flagship Oslo" (med reg. N90903) i American Overseas Airlines, hvor den blant annet fløy til Oslo. Opprinnelig 9110 (MSN 27336) hos USAF, hogd i Zaire i 1977.
 
Jeg fant dette bildet på Airliners.net:

34g361c.png


Der har flyet sin runde, originale nese. (Bildet er tatt på Bromma)

Andre bilder av DC-4/C-54 med forlenget (radar) nese viser også den lange (for meg stygge) nesen. Var denne ombygningen gjort av Douglas eller noen andre?
Senere flytyper med forholdsvis samme skrog (DC-6 og DC-7) har en mye mer "elegant" utforming av radarnesen(etter min mening)

Scooter01
 
Back
Top