BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]

Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Det er da langt bedre å få linken enn bare noen av tallene, med mindre tallene er tygd på av LN-KGL eller andre.

tror de fleste ikke gidder å trykke seg inn inn på linken for å sjekke. Mye bedre om tallene listes, selv om kilde bør være med så man kan kontrollere tallene selv og gjøre sin egen analyse. Trenger jo bare å liste pax tall for siste månded mellom BGO/SVG-LHR/LGW og samme tall for samme måned i fjor så vi ser en utvikling.

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201407/July_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Vel, får dra opp denne tråden igjen. Begynner å bli en stund siden sist nå.

Ser man på tallene for juli så kan man legge merke til at BA har mer pax i juli 2014 enn 2013 i BGO mens det virker som at det er omtrent det samme i SVG. Dette har noe med at de oransje har trukket seg på ruten mellom LGW-BGO pluss Lufthansas redusjon i denne byen. Tror nok at BA er kommet for å bli til SVG og BGO. Veldig stor trafikk mellom disse vestlandsbyene og London med tanke på forretnings- og turisttrafikk.

Last edited:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...rch_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Vel, får dra opp denne tråden igjen. Begynner å bli en stund siden sist nå.

Ser man på tallene for juli så kan man legge merke til at BA har mer pax i juli 2014 enn 2013 i BGO mens det virker som at det er omtrent det samme i SVG. Dette har noe med at de oransje har trukket seg på ruten mellom LGW-BGO pluss Lufthansas redusjon i denne byen. Tror nok at BA er kommet for å bli til SVG og BGO. Veldig stor trafikk mellom disse vestlandsbyene og London med tanke på forretnings- og turisttrafikk.
Feil ULR, her er riktig:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201407/July_2014_Provisional_International_Routes.pdf

Her er noen av tallene:

BGO - LGW: 15 591 (-32 %)
BGO - LHR: 12 451 (+10 %)
SVG - LGW: 6 368 (-2 %)
SVG - LHR: 22 402 (-2 %)

Ser ut som at BA gjør det godt på BGO. 12 451 st reisende blir vel en kabinfaktor på rundt 80 %?

Feil ULR, her er riktig:

Her er noen av tallene:

BGO - LGW: 15 591 (-32 %)
BGO - LHR: 12 451 (+10 %)
SVG - LGW: 6 368 (-2 %)
SVG - LHR: 22 402 (-2 %)

Ser ut som at BA gjør det godt på BGO. 12 451 st reisende blir vel en kabinfaktor på rundt 80 %?

Husk på at det er midt i fellesferien og. BA konkurrerer med SAS i SVG. Vanskelig å si hvem som trekker det lengste strået der. Tror BA har et lite overtak over SAS i SVG. Men skal ikke se bortifra at det blir enda bedre tall med BA til SVG og BGO når LH forsvinner fra BGO og AirBaltic blir vekke fra SVG og BGO når vinterprogrammet 2014/2015 starter.

Det var bare BGO-LHR, OSL-LHR, OSL-EDI og TRD-LGW som hadde vekst i juli. Totalt var det en nedgang på 8% mellom UK og Norge fra i fjor til i år. Jeg tror vi kan skylde på værforskjellen mellom UK og Norge og mye norsk fritids O&D falt ut. Britene hadde ikke anelse om juliværet i Norge og de fleste solhungrige briter flyktet fra regnet i UK til Spania og Hellas. Å prøve på å trekke konklusjoner med bakgrunn i juli-tallene grenser til bare tull siden juli 2014 var en unntaksmåned.

Kabinfaktor er 1 parameter men ikke den eneste som vurderes om et selskap skal opprettholde en rute eller ikke. Andre er bl.a.:
1. Hva er yielden (Dersom BA flyr relativt mange transit passasjerer som flyr C-class kan en lavere kabinfaktor enn hos SK være lønnsom til SVG og BGO).
2. Hva med cargo? I snitt 1.000 kg. post eller annen cargo kan bety at ruten er lønnsom eller ikke (selv med lav kabinfaktor), særlig om man f.eks. transporterer high-yield cargo som f.eks. utstyr for offshorebransjen.
3. Hva med langsiktig (strategisk) satsing på ruten? Kanskje flyselskapet aksepterer at en rute kanskje ikke er lønnsom de første 5 årene for å etablere seg i et marked for deretter å evaluere destinasjonene (Nordmenn liker å reise og er betalingsvillige).

Kabinfaktor er en viktig parameter men trenger ikke å gi gjennomslag for kontinuering.

Last edited:

Noen som vet hvordan rutene går nå? BA har brukt A320 på SVG nesten hver dag den siste måneden, bare tilfeldig eller pga bra belegg?

Det er ikke kommet tall for desember og hele året enda. Siste tall som er tilgjengelige er for november.

Den viste
+9% for BGO hhv 8.864 mot 7.753 i 2013
-5% for SVG hhv 16.405 mot 17.185 i 2013

Ut ifra observasjoner i flytype, er det derimot tenkelig at det er SAS som taper passasjerer på LHR fra SVG og BA øker.

Vel LN-AFG, UK CAA har publisert foreløpige tall for desember 2014, og de er følgende:
+9% for BGO hhv 9576 mot 8765 i 2013
+12% for SVG hhv 16612 mot 15190 i 2013

Interessant om man kan lese effekten av Eurobonus' nye opptjening på BAs trafikktall...

Kan tilføye dette. Kom hjem med BA746 igår om ettermiddagen fra LHR kl.15:55. Litt forsinket, men det var 100 pax ombord (2 i CE) i et A319 fly. Selv om flyet ikke var fullt så var det veldig stive priser (nærmere 3000 kr en vei) for å komme hjem til SVG om ettermiddagen igår kveld sist jeg sjekket prisene for et par dager siden. Tror yielden var bra på flyet selv om jeg selv bestilte en bonusbillett hjem. Flyet til BGO (BA760) søndag ettermiddag var mer fullere ifølge dragene i BA loungen på T5.

Jeg tok 760 til Bergen i går, og der var det bra belegg, ja.

Reiser regelmessig til LHR og SAS har også svært stive priser til tider på SVG-LHR og ofte svært godt belegg. Det samme opplevelsen gjelder de gangen jeg velger BA, veldig godt belegg og forholdsvis mye utlendinger i forhold til SK.

For dagsturer til London evt videre sørover i Europa så funker dessverre ikke BA sine ruter fra SVG. Jeg skulle gjerne gått til BA, for over 9000kr for å sitte i 2B hos SK er ikke godt nok. Enda godt at SK er så rause med bonuspoengene.

Ellers litt irriterende at avgangen til BA757 fra BGO til LHR er endret og går ca 10-15 min senere enn 2014. Seattle er bl.a. ikke mulig å booke via LHR, da det kun er 50 min tid fra flyet ankommer til neste går, og BA krever 60 min for at de skal la deg booke en connection i T5. Blir litt kjipt å måtte dra via ORD til SEA når det går dirkete fly.

Er det noen sannsynlighet for at BA sender et fly på nattstopp til BGO og SVG og vi får en tidlig avgang som kan løse dette problemet?

Er det noen som vet grunnen til at BA setter inn A320 stadig oftere på BGO og SVG? Er det generelt fulle avganger som gjør at BA setter inn større materiell enn A319 på kort varsel? Har de den fleksibiliteten eller er det andre grunner? I skrivende øyeblikk ser jeg at BA759 BGO-LHR er operert av en A321 (G-EUXG)

Er det noen som vet grunnen til at BA setter inn A320 stadig oftere på BGO og SVG? Er det generelt fulle avganger som gjør at BA setter inn større materiell enn A319 på kort varsel? Har de den fleksibiliteten eller er det andre grunner? I skrivende øyeblikk ser jeg at BA759 BGO-LHR er operert av en A321 (G-EUXG)

Denne uken her er det vinterferie i Hordaland og område rundt og i forrige uke var det vinterferie i Rogaland og i område rundt.

Det er vel en kombinasjon mellom fullere avganger, A319 som skal inn til kabinutskifting og litt vinterferie antar jeg. Fløy en smekk full A320 fra BGO for ikke lenge siden, så det er bra belegg på en del avganger.

Artig å følge med på at både SVG og BGO meget ofte har A320 på ruten nå.

Akkurat i dag er BA746 ruten til SVG kansellert, mens BA760 til BGO er 1 time forsinket. Artig hvordan BA løser den floken kansellering til SVG skaper. Lemper man det man kan over på BGO flighten, og sender de videre derfra, eller bruker man SK's rute direkte til SVG?

Back