BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]

Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Da har avinor fått det som de ville, nok et nettverkselskap forlater Stavanger/Bergen.
Connecting Norway ftw tenker de nok.

Utrolig kjipt for vestlendingene som nå kun sitter igjen med et ordentlig nettverkselskap KLM. SAS sitt nettverk er alt for lite og innbærer derfor ofte mer enn kun ett stopp.

Ikke bra dette her!

Har stort sett reist med BA, SVG - LHR - USA, når jeg skal til USA de siste årene, og for de destinasjonene jeg har reist til og fra er det ingen som har klart å matche reisetid, connections og pris. Har også trivdes på LHR. BA har også fungert utmerket på multicity. Kun kveldsavgang har ikke fungert for mine destinasjoner, og hadde et lite håp om at formiddagsavgangen ville komme tilbake...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da har avinor fått det som de ville, nok et nettverkselskap forlater Stavanger/Bergen.

Du må gjerne skyte på Avinor, men prøv i det minste å være litt etterrettlig når du gjør det.

Det er ikke Avinor som har funnet på Connecting Norway, det er Toll og Avgiftsdepartementet som har laget reglene. Å påstå noe annet er løgn og forbannet dikt.

Mvh,

Du må gjerne skyte på Avinor, men prøv i det minste å være litt etterrettlig når du gjør det.

Det er ikke Avinor som har funnet på Connecting Norway, det er Toll og Avgiftsdepartementet som har laget reglene. Å påstå noe annet er løgn og forbannet dikt.

Mvh,

Ja det er Toll og Avgiftsdepartementet som har laget reglene, men det er Avinor som fasiliterer for connecting Norway. Tollerene kunne ikke brydd seg mindre om folk måtte sjekke inn bagasje på nytt igjen. Det har jo vært en drakamp mellom Avinor og Tollvesenet for å få på plass Connecting Norway.

MEN
Avinor snakker med to tunger når det gjelder dette connecting Norway prinsippet.

1. Vi ønsker flest mulig direkte ruter til utlandet fra våre regionale flyplasser.

2. Vi ønsker at alle skal fly via Oslo slik at vi får enda større innntekter.

Disse to uttalelsene går ikke sammen. Når avinor fasiliterer for connecting Norway som skal gjøre det lettere for passasjerer å ha connection i Oslo, så vil det jo selvfølgelig gå ut over direkterutene til utlandet. Passasjergrunnlaget fra Bergen/Stavanger er ikke stort nok til begge deler.

Men den største grunnen til at BA forsvinner tror jeg er at de ikke har klart å fange opp High Yield passasjerene godt nok. Uten folk fremme i kabinene er det vanskelig å opprettholde en rute. Da de gikk ned til en daglig avgang var det bare første steg før nedleggelse. Bedriftsmarkedet krever minst 2 daglige avganger, og all den tid KLM har 5 daglige fra SVG og BGO er det ekstremt vanskelig å fange opp bedriftsreisende med kun en avgang.

De legger vel ned fordi de ikke tjener penger. Inntekter fra Norge har sikkert stupt med oljekrisa. Sikkert derfor de har barbert service i C på OSL og ikke ARN også.

Utrolig kjipt for vestlendingene som nå kun sitter igjen med et ordentlig nettverkselskap KLM. SAS sitt nettverk er alt for lite og innbærer derfor ofte mer enn kun ett stopp.

Ikke bra dette her!

Jeg synes det blir litt søkt å skylde på Avinor (som for øvrig representerer de aller fleste flyplassene i Norge). Så du mener at det BØR være tungvint å reise via OSL og det er til det beste? Det en en konkurransesituasjon mellom alle flyplasser til dels i Norge og ikke minst internasjonalt og det er helt naturlig at flyplassene gjør det de mener er riktig for å være attraktive både for reisende og flyselskapene. Så er det opp til passasjerene å velge hvilke selskap og routinger de vil benytte.

SVG har jobbet mye med å tilrekke konkurrenter til BA men kan det være at de heller burde fokusert mer på å sikre eksisterende aktører for å unngå at BA trakk seg helt ut.

Ja, det er et sterkt næringsliv i SVG men jeg tror de neppe komme til å få det rutetilbudet de hadde når oljeprisen var på topp og pengene rant inn. Det er bare å sammenligne Stavanger og omegn med byer på samme størrelese rundt om i Europa og se hva slags rutetilbud de har så er kanskje det en ok referanse på hva som kan forventes.

Last edited:
Men hvis Avinor representerer de aller fleste flyplasser, og ønsker suksess for alle disse, er det da ikke litt søkt at de går så offensivt ut og prøver å få folk til å velge bort SVG/BGO/TRD til fordel for OSL?

Enda mer søkt når markedføringen er totalt villedende og mangelfull, og produktet er et makkverk slik det er lagt opp nå....

Men hvis Avinor representerer de aller fleste flyplasser, og ønsker suksess for alle disse, er det da ikke litt søkt at de går så offensivt ut og prøver å få folk til å velge bort SVG/BGO/TRD til fordel for OSL?

..

Tror du har misforstått. Avinors hensikt med Connecting Norway er å få folk til å fly via OSL istedet for konkurranse flyplasser utenfor Avinor-systemet, f.eks CPH eller AMS.
Samtidig har også Avinor en fordel av flest mulig direkteruter fra alle sine flyplasser, og jeg tror de faktisk klarer tenke på flere ting på en gang.
For SVG er det jo like mange passasjerer enten de reiser via OSL eller LHR/AMS/CPH

Å hele tatt dra inn Avinor i en diskusjon i disse rutene mener jeg er skivebom. Connecting Norway har neppe hatt noen innvirkning på at BA nå forlater Vestlandet.

At Connecting Norway ikke funker helt er jo en hel annen diskusjon, og er en lang tråd om det alt.

Denne saken mener jeg egentlig er ganske enkel: BA er taperen i et marked som har slitt de siste årene, og de har ikke klart vinne nok og nok høyt betalende kunder til verken London eller resten av nettverket deres. Ditto med Lufthansa som ga opp for litt siden.

Norwegian og KLM er vinnerene her, med en bronseplass til SAS

Hva er det KLM gjør rett, som BA ikke gjør rett (eller Lufthansa / SAS)?

Sidespor: Finner det forøvrig litt morsomt at svært mange tyskere synes KLM er helt kurant, mens de fleste nederlendere jeg snakker med sier "Næh, liker ikke KLM, foretrekker heller med AirBerlin/Lufthansa/insert noe annet" (direct quote!). Blir litt som nordmenn som hater på SAS / Norwegian og heller foretrekker British Airways eller hva de nå måtte ha for sitt hjerte. Man tukter sitt eget.

Sidespor: Finner det forøvrig litt morsomt at svært mange tyskere synes KLM er helt kurant, mens de fleste nederlendere jeg snakker med sier "Næh, liker ikke KLM, foretrekker heller med AirBerlin/Lufthansa/insert noe annet" (direct quote!). Blir litt som nordmenn som hater på SAS / Norwegian og heller foretrekker British Airways eller hva de nå måtte ha for sitt hjerte. Man tukter sitt eget.

Ja jeg kjenner det igjen både mtp flyselskaper og flyplasser. Gresset er alltid grønnere osv osv..spilt melk osv..på taket osv.. eller hvordan det var. :lol::lol:

Hva er det KLM gjør rett, som BA ikke gjør rett

Litt forenklet, men for å ta de viktigste punktene:
- Frekvens: Med 4-5 daglige avganger så øker fleksibiliteten betraktelig
- Lojalitet: KLM har gjennom flere år bygget opp en veldig bra kundegruppe på, spesielt på Vestlandet (markedsandelen deres på SVG og BGO er langt høyere enn på OSL). Både vaner og bonusprogram spiller en rolle her
- Nettverk: På IC har riktig BA større, men KLM dekker de viktigste destinasjonene både for næringsliv og privatpersoner. Mens innen Europa er de jo vesentlig lettere å fly via AMS enn LHR
- Flyplass: Henger litt sammen med punktet over, og selv om ikke AMS er min favoritt, så regnes den som en god og effektiv transferflyplass
- Pris: Samtidig som KLM klarer hente ut svært god yield fra Vestlandet, klarer de også by konkurransedyktige priser i mange markeder.
- Konkurranse: Selv om volumet til London er større enn til Amsterdam, så er de nærmest alene på ruten, og slipper konkurrere mot andre selskaper som flyr samme strekning
- Slots: LHR er kronisk tom for slots, og derfor må BA prioritere langt tøffere og bruke slots på de rutene som gir best avkastning

Noen av punktene er det nødvendigvis ikke bare å fikse for BA, men er litt sånn ting er/har blitt

Interessant, visste ikke vestlandet hadde sånn kjærleik for KLM. Slots på LHR er et godt poeng jeg ikke tenkte over.

Hvordan klarer KLM å opprettholde så gode priser med (etter hva jeg har forstått er) svært gode betingelser for piloter og cabin crew? Har jeg misforstått, eller har KLM klart å gjøre det ingen andre nettverksselskap ser ut til å klare (iallefall ikke Lufthansa, SAS, BA etc)?

Tror du har misforstått. Avinors hensikt med Connecting Norway er å få folk til å fly via OSL istedet for konkurranse flyplasser utenfor Avinor-systemet, f.eks CPH eller AMS.
Samtidig har også Avinor en fordel av flest mulig direkteruter fra alle sine flyplasser, og jeg tror de faktisk klarer tenke på flere ting på en gang.
For SVG er det jo like mange passasjerer enten de reiser via OSL eller LHR/AMS/CPH

Tror ikke jeg har misforstått ;-)

Hvis vi skulle velge å ikke fly til utlandet fra SVG, men via OSL, så vil grunnlaget for direktefly fra SVG falle helt bort og SVG mister inntekter. I tillegg vil SVG miste masse taxfree inntekter ved at man kun skulle flydd innenriks til OSL derfra. Det virker som om målet til Avinor er å kvele all utenlandstrafikk fra andre flyplasser enn OSL med den kampanjen som går nå.

En annen grunn til å ønske å beholde rutene til LHR/CPH/AMS osv fra SVG er at man fra disse når et enormt mye større antall destinasjoner enn det vi gjør fra OSL. Og vi vil få en ekstra flygning og mellomlanding ved å bruke OSL fremfor en av de andre nevnt her.

KLM har vel gjort alt riktig etter at de tok over BGO/SVG-AMS fra Braathens i 2001 (eller 2002). De har både morgenavgang og avgang på eftan fra BGO, samt god fleksibilitet for dem som trenger det. BA hadde ingen av delene. Også grenser for hvor mye man skal kunne leve på fotballsupportere med nisseluene godt tredd nedover hodet som skal på tur. Tipper også at Norwegian og SAS har hentet inn en del av de som vil billigst mulig til østkysten av USA. Ikke mye igjen da.

For et par år siden stod KL, LH, SK og BA i konkurranse med hverandre, men nå er det bare KL og SK igjen av nettverksselskaper.

Samt at Norwegian etterhvert mer eller mindre har blitt et nettverksselskap selv.

Det har nok ikke hjulpet, nei ...

Men KLM har vært flinke. De jobber tungt mot bedrifsmarkedet også, og med kombinasjonen gode avtaler og uslåelig nettverk, har de en god base.

KLM har også en forholdsvis stor salgsorganisasjon i Norge...omtrent på størrelse med SAS sin og noe mindre enn Norwegian sin. BA har en organisasjon i Danmark som prøver å dekke det norske markedet...

Kan i tillegg nevne at de har mye cruise-turister, spesielt fra BGO.

Appropos yield: betaler 6500kr for BGO-AMS-MAD én vei på søndag (og er EBD)...

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

Back