BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]

Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Ser det er over 10 000 på BGO-LHR, alle flyr med BA. Fra SVG er det 18500, men vanskelig å vite hvor mange som flyr med hvem. Før BA kom var det som regel ca. 8000 månedlig, og det tjente SAS tydeligvis penger på (hvis ikke hadde de vel lagt ned). Så BA bør klare å gjøre det ok med rundt 10 000 passasjerer, hvis det betaler for seg riktignok.

Søndag kveld reiste jeg med BA fra Las Vegas til Stockholm. Flyet fra LAS var forsinket og de som skulle videre till Bergen fra LHR (bl a to av vennene mine) skulle egentlig ha misset den avgangen pga forsinkelsen. Det var hele 11 st på LAS-flighten som skulle til Bergen og heldigvis rakk de den avgangen, muligens på grunn av at BA holdt igjen flyet til Bergen.

11 st som skulle til Bergen bare på flighten fra Las Vegas er ikke så verst, så BA gjør det kanskje ganske bra på USA-rutene fra Vestlandet. Sen er jo akkurat Las Vegas litt unikt, ettersom BA er det eneste selskapet man kan fly dit med kun 1 stopp.

Her er noen interessante fakta om noen av de gamle BMI rutene for noen uker siden.

Jeg reiste ruten SVG-LHR med BA747 fredag ​​5. juli om kvelden. 3 rader og 5 pax (inkludert meg) i CE i et A319-fly. ET var nesten 100% full. Purser sa også at belegget på BA746 til SVG den dagen var veldig bra.

Jeg spurte ved innsjekking LHR lør 6.juli hvordan belegget var mellom LHR og SVG på BA744 og BA746 og BGO på BA758 og BA760 for den dagen. De sa at det var 74 (BA744), 80 (BA746), 88 (BA758) og 80 (BA760) pax i alle klasser i et A319 fly.

Den 6 juli fløy jeg LHR-AGA, en tidligere BMI rute. 5 rader i CE og 18 pax inkludert meg i et A320 fly. ET var 80% full. Agadir var forøvrig et dritt sted. Den 7 juli fløy jeg AGA-LHR. 11 rader i CE og 32 pax inkludert meg i et A320 fly. ET var nesten 100% full. Felles for begge flyreisene var at de fleste mennesker i CE var ikke typiske forretningsreisende, men enten tier points samlere som meg eller familier som hadde funnet virkelig billige CE billetter (som meg).

Den 8 juli fløy jeg med BA744 på ruten LHR-SVG. 3 pax inkludert meg i CE og over 100 pax i ET, sannsynligvis 95% belegg i et A319 fly. Jeg kan bare si at det var mange forretningsreisende på flyturen siden det var mange folk foran meg i priority boarding køen i LHR ved boarding, men de fleste forretnigsreisende satt i ET. Jeg spurte ved innsjekkingen hvordan belastningen var på BA758 til BGO den dagen siden det også er en ganske ny rute. Det var rundt 75 pax i et A319 fly.

Alt i alt ser det ut som at det går veldig bra med ex BMI ruter til SVG, BGO og AGA, spesielt da de ble flyttet fra T1 til T5. Det er bra, spesielt for oss som bor i Norge og SVG og BGO er high yield destinasjoner. Etter min mening burde AGA bli flyttet til LGW siden det er en leisure rute. De kunne også flytte alle de andre ferie rutene som BA opererer i LHR til LGW. LHR skal kun brukes til business destinasjoner.

Forresten, ved å fly SVG-LHR-AGA-LHR-SVG i CE fikk jeg endelig sølv status som jeg var ute etter og er gyldig for 1,5 år.

HEtter min mening burde AGA bli flyttet til LGW siden det er en leisure rute. De kunne også flytte alle de andre ferie rutene som BA opererer i LHR til LGW. LHR skal kun brukes til business destinasjoner.

Det er det vel strengt talt BA som bestemmer, ikke du ;)

Tall for mai er klar:

Ser en på tallene i linken over som er fra Juni iår, så er det interessant å se at BGO-LON har økt voldsomt, men det skulle kanskje bare mangle nå som det er tre operatører til London fra Bergen. BGO er nå ett lite hestehode foran Stavanger som har hatt 3 operatører lenge, men likefullt er nok betalingsvilligheten større i Stavanger, der LHR er mye større enn LGW, mens det motsatte er tilfellet i BGO.

Økningen til LHR skyldes nok mye at ruten frem til slutten av oktober 2012 bare hadde 1 daglig avgang til både BGO og SVG med BA, og på LGW skyldes økningen at U2 har kommet til med daglige flighter. Hyggelig å se at BA likevel ikke ser ut til å ha problemer med å fylle sine fly til LHR fra BGO.

Bergen-London
BGO-LHR: 9850 +88%
BGO-LGW: 18650 +58%
Totalt: 28500

Stavanger-London
SVG-LHR: 20349 +44%
SVG-LGW: 5321 -8%
Totalt: 25670

Alle unntatt Ryanair øker. SVG/BGO-LON har en fantastisk utvikling.

Husk at på BGO-LON så har Easyjet også begynt å fly, men det gir selvsagt ikke innflytelse på LHR-tallene.

Da var september tallene klare. http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...ber_2013_Provisional_International_Routes.pdf

Ser at DY taper kampen om pax til London fra SVG til fordel for noe SAS og ikke minst BA. Det er bra. Ser og at BA har muligens litt dårlig pax tall fra BGO i september. Etter de oransjes inntog fra BGO til LGW så har pax tallene økt der kraftig. Jeg håper inderlig at BA aldri vil noensinne finne på å legge ned fra vestlandet. Det ville være synd. For slike nettverksselskaper trenger vi flere av i Norge. Heller bedre å kvitte seg med LCCs som har dårlig service.

Da var september tallene klare. http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...ber_2013_Provisional_International_Routes.pdf

Ser at DY taper kampen om pax til London fra SVG til fordel for noe SAS og ikke minst BA. Det er bra. Ser og at BA har muligens litt dårlig pax tall fra BGO i september. Etter de oransjes inntog fra BGO til LGW så har pax tallene økt der kraftig. Jeg håper inderlig at BA aldri vil noensinne finne på å legge ned fra vestlandet. Det ville være synd. For slike nettverksselskaper trenger vi flere av i Norge. Heller bedre å kvitte seg med LCCs som har dårlig service.

Jeg er enig at nettverkselskaper er viktig for oss brukere , men det er også LCC selskapene. Vi trenger begge deler. Det ene utelukker ikke det andre.
Dersom LCC selskapene skulle forsvinne så vil det umiddelbart få innvirkning på prisingen til nettverkselskapene.
Appropos service, hva mener du med det?
Jeg reiser regelmessig over sjøen i vest og får på Plus en liten pakke med noe som kalles sandwich og en kopp kaffe.
Ikke det helt store å ofre til fordel for en LCC variant.
Tror ikke man i dagens marked skal overdrive begrepet service.

Da var desember-tallene klare:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...ber_2013_Provisional_International_Routes.pdf

BGO øker med 15 %, mens det er en liten nedgang på 3 % fra SVG. Blir spennende å se hva som skjer med BGO-tallene under våren og sommeren, nå som Lufthansa mer eller mindre legger ned trafikken til BGO totalt.

Grunnen til at det er nedgang i SVG i desember kan være for at trafikken mellom disse to byene ble redusert kraftig i i perioden 24-31.desember av både SAS og BA. BA reduserte ikke på trafikken mellom BGO og LHR i romjulen. Fløy med kveldsflyet til BA 26.des. 80 pax ombord fra SVG. Jeg var den eneste personen i CE. Fløy ettermiddagsflyet til BA 29.des. Stappfull fly i et A319 fly. 4 pax i CE.

15.november reiste jeg med BA til HKG via LHR. Kl.12 flyet fra SVG var stappfull. Flyet til HKG som gikk med et A380 fly var også full i alle klasser. Hjemturen 26.nov med BA med A380-flyet var ikke full. Ledig i de fleste klasser utenom i WT+. Morgenflyet til SVG 27.nov tipper jeg hadde rundt 70 pax i begge klassene. Mye pent kledde folk i det flyet der husker jeg. Tipper at de fleste i det flyet var på forretningsreise til SVG og bosatt i London området. Jeg reiste i økonomi under hele turen. Husker at dette flyet gikk fra gate A11. Bergensflyet som gikk fra gate A12 på samme tid hadde vel også rundt 70-80 pax ifølge damene på innsjekken.

BGO øker med 15 %, mens det er en liten nedgang på 3 % fra SVG. Blir spennende å se hva som skjer med BGO-tallene under våren og sommeren, nå som Lufthansa mer eller mindre legger ned trafikken til BGO totalt.

At Easyjet legger ned BGO-LGW til sommeren burde jo òg skyve litt av O&D-trafikken over til BA (skjønt DY tar nok mer av den kaka).
Når det gjelder SVG blir det interessant å se om det kommer noen reaksjoner fra de etablerte når Air France snart kommer inn i bildet.

At Easyjet legger ned BGO-LGW til sommeren burde jo òg skyve litt av O&D-trafikken over til BA (skjønt DY tar nok mer av den kaka).
Når det gjelder SVG blir det interessant å se om det kommer noen reaksjoner fra de etablerte når Air France snart kommer inn i bildet.

Tror BA vil tjene en del på O&D-trafikken når Easyjet legger ned sin rute til BGO i juni i år.
Når Air France kommer til SVG tror jeg at de heller vil først og fremst ta pax fra SAS, LH og KL. BA tror jeg ikke vil tape på det. Husk at veldig mange som flyr mellom SVG og LHR er pax som har disse to stedene som final destination, altså folk som kun flyr direkte mellom disse stedene. Leste en plass at etter BA begynte å fly til SVG og BGO har det først og fremst gått utover KL og noe LH når det gjelder transfer pax.

Back