BAs ruter fra Vestlandet, suksess? [Lukkes 28OKT17]

Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?

Fløy med BA757 BGO-LHR onsdag 13 april. Ca 30 % belegg og vi var 9 pax i business. Skulle tro at de aller fleste i business skulle videre fra London (jeg selv reiste til IAH).

30 % er jo selvsagt dårlig, men nå var det jo mitt på dagen på en onsdag og jeg skulle tro at det fremdeles kan ha vært en "lønnsom" avgang med tanke på videre connections. Skal det være noen fleksibilitet for forretningsreisende så må det være daglige avganger og jeg håper virkelig at BA fortsetter å fly fra BGO.

Stilig. Dersom det er 13 Mars (og ikke April) du mener så var jeg og to andre kollegaer foran gardinen sammen med deg på den flighten. Vi hadde alle endestopp London pga diverse møter. Mulig det var lavt belegg resten av flyet, men jeg hadde ikke inntrykk av 30% mer heller halvfullt og det var på en A320. Referansen jeg har er et sekvensnummer 87 på boardingcard - regner med at hvertfall 86 stk har sjekket inn før meg og det var en fin liten kø igjen bak meg på innsjekk.. :)
Forøvrig blir det BA igjen allerde kommende mandag, og da med connection til IAH. Gleder meg!

Stilig. Dersom det er 13 Mars (og ikke April) du mener så var jeg og to andre kollegaer foran gardinen sammen med deg på den flighten. Vi hadde alle endestopp London pga diverse møter. Mulig det var lavt belegg resten av flyet, men jeg hadde ikke inntrykk av 30% mer heller halvfullt og det var på en A320. Referansen jeg har er et sekvensnummer 87 på boardingcard - regner med at hvertfall 86 stk har sjekket inn før meg og det var en fin liten kø igjen bak meg på innsjekk.. :)
Forøvrig blir det BA igjen allerde kommende mandag, og da med connection til IAH. Gleder meg!

Jeg skal også fly denne ruten flere ganger neste uke. Søndag til BGO, onsdag til LHR og tilbake til BGO på søndag igjen! Deretter blir det ikke 757/759 igjen før i slutten av april.

13 mars var det selvsagt :) Satt på 2F.

Hva jeg kunne se så virket flyet ganske tomt, men det kan hende det var mer enn 30 % ja.
Dette var første gang jeg fløy BA i business, men det blir neppe den siste! Stort sett veldig fornøyd, selv om maten kunne vært bedre. Det var lavt belegg i business på BA197 LHR-IAH, mange ledige plasser på upper deck ved online checkin. Valgte 62K og kan absolutt anbefale det setet. Dessverre ser det ut som at BA kun vil fly 777 på LHR-IAH fra april, da finnes det jo ikke upper deck :(

Mandag 18/03-13 reiste jeg fra SVG hele veien til MNL, der jeg ankom natt til onsdag 20/03-13. BA746 som hadde kommet fra LHR før jeg reiste ut fra SVG hadde nesten en fullstappet load i et A320 fly. Mellom SVG og LHR reiste jeg med BA747. Tipper det var rundt 40-45 personer ombord i flyet. Ingen pax i business. Utenom meg var det minst 2 stykker som skulle reise videre med kveldsflyet til Quantas til Australia og 15 andre som skulle reise videre med CX254 til HKG og til MNL til slutt (jeg kjente ikke til det følget som skulle til MNL). Reisen med CX254 til HKG foregikk imidlertidig med en B777-300 ER maskin der det var fullt i alle klasser. CX905 19/03-13 mellom HKG og MNL foregikk med en B747 maskin der det var fullt i alle klasser. Jeg ble forøvrig oppgradert til Business på dette flyet. Sikkert pga min Bronse status hos BA eller Oneworld Ruby status. Serveringen var ganske bra den med god mat som and og drikke som champis.

Ellers hadde jeg det fantastisk i Philippines i 2 uker.

Mandag 01/04-13 reiste med CX 902 mellom MNL og HKG. 95% fullt i alle klasser i et B744 fly. Heldigvis hadde jeg en toseter for meg selv i economy class. Der jeg satt blir brukt som premium economy seter til Europa og USA/Canada. CX251 mellom HKG og LHR var 90% full i alle klasser i et B777-300 ER fly. Da jeg reiste med BA744 igår morges fra LHR fra gate C61 var flyet 100% fullt i en A321 maskin. 3 rader i Business var også 100%. Da jeg ankom SVG virket det som at det var en del som skulle reise med BA745 fra SVG.

La også merke til ved gate A2 at det var en del pax som skulle på BA758 mellom LHR-BGO igår om morgenen med en A319 maskin.

Uansett virker det som at det går bra med BA sin rute mellom SVG/BGO og LHR. JEg tror denne ruten er kommet for å bli. Tror nok at DY, SK og EZY vil merke til pax tall her med tanke på at BA tilbyr veldig bra service til lav pris.

Last edited:

Ser no de siste par ukene har BA kommer med en del 321 på BGOBGO ruten, så det tyder vel på at det er litt Pax på den ruten :)

BA bruker ikke penger på å annonsere i f.eks. Stavanger Aftenblad, slik som de andre flyselskapene gjør. Kanskje de ikke trenger?

Solid økning på Vestlandsrutene til Heathrow i mars, til tross for påsken:

http://www.caa.co.uk/docs/80/airpor...rch_2013_Provisional_International_Routes.pdf

Påsken er alltid en populær tid å reise på. Men slik jeg analyserer tallene for BGO/SVG-LHR så er det økning i antall pax. BA vinner og vinner for hver måned som går. Taperen er DY sin rute mellom BGO/SVG-LGW. Tror nok at mange som skal til London har fått øynene opp for hva BA tilbyr av service ombord i forhold til DY. Dessuten begynner BA sine priser fra 425 kr en vei, og da er alt inkludert. Betaler man fra 2500 t/r (bestilles minst 1 mnd før) kan man reise i Business.

BA bruker ikke penger på å annonsere i f.eks. Stavanger Aftenblad, slik som de andre flyselskapene gjør. Kanskje de ikke trenger?
Synes egentlig det er ganske rart at de ikke markedsfører seg mer. Det er mange som ikke engang vet at BA er et alternativ når man skal til f eks USA; de nevner som oftest kun KLM, SAS og Lufthansa når de snakker om flyselskaper. Kan jo forsåvidt ha noe å gjøre med bonusprogrammer og status, ikke mange i Bergen som har status på BA.

Å en annen side så gjør jo søkemotorer som finn.no, kayak, momondo etc at behovet for markedsføring ikke er så stort som det var før. Søkemotorene klarer jo som oftest å finne beste pris og reisetid og det er egentlig nok for de fleste.

På en annen side så gjør jo søkemotorer som finn.no, kayak, momondo etc at behovet for markedsføring ikke er så stort som det var før. Søkemotorene klarer jo som oftest å finne beste pris og reisetid og det er egentlig nok for de fleste.

Og ofte dukker BA opp øverst som billigste alternativ på langruter :fly

Ser forøvrig at det også på SVG er satt opp en del A320 og A321 på formiddagsavgangene til høsten :)

Edit: og der var både tur og retur i bookingen min endret fra 319 til 321.

Last edited:

Synes egentlig det er ganske rart at de ikke markedsfører seg mer. Det er mange som ikke engang vet at BA er et alternativ når man skal til f eks USA; de nevner som oftest kun KLM, SAS og Lufthansa når de snakker om flyselskaper. Kan jo forsåvidt ha noe å gjøre med bonusprogrammer og status, ikke mange i Bergen som har status på BA.

Å en annen side så gjør jo søkemotorer som finn.no, kayak, momondo etc at behovet for markedsføring ikke er så stort som det var før. Søkemotorene klarer jo som oftest å finne beste pris og reisetid og det er egentlig nok for de fleste.

Føler f.eks. at Lufthansa, Air Baltic, KLM heller ikke annonserer så mye i Norske aviser. Derimot SAS og Norwegian annonserer mye i Norske aviser.

For min del synes jeg de selskapene du nevner annonserer overraskende mye i avisene. Husk at selskapene har som målgruppe de som skal til bestemte steder der de flyr, mens SK og DY jo har interesse av de aller fleste fordi de flyr de aller fleste steder.

I tillegg er avisannonsering svært dyrt i Norge sammenlignet med fleste land.

Jeg har bare brukt ruten én gang, så det er ikke akkurat noe statistikkgrunnlag, men det var en mandag med kanskje... 10-15% load.
BA757 forrige onsdag hadde maks 30-40% belegg. Håper at jeg har vært "uheldig" / reist på sære tidspunkt, og at rutene faktisk går bedre enn jeg har inntrykk av.

Til sammenligning hadde DY hjem igjen på fredag bedre load, men fortsatt langt fra fullt (kanskje rundt 70%).

Snakket med purseren på BA757 sist fredag, og han sa det var begrenset belegg i ukedagene, men bra i helgene. Dette stemmer jo også bra med de passasjertallene som foreligger. Nå begynner jo etter hvert sommersesongen, noe som ofte betyr bedre belegg, men så slutter jo også fotballsesongen... Vi får se hva som skjer fremover, men det har i hvert fall virket på meg de gangene jeg har reist, at det har vært bra belegg foran gardinen, så det er kanskje grei butikk likevel. Dette er nok et prosjekt BA ønsker å få til på sikt, og oljenæringen er nok hovedårsaken og den viktigste målgruppen.

Nå begynner jo etter hvert sommersesongen, noe som ofte betyr bedre belegg, men så slutter jo også fotballsesongen...

Ser for meg at SK og DY står for det meste av fotballturismen fra Vestlandet med rutene til MAN.

Det spilles fotball flere steder i England enn MAN.

Snakket med purseren på BA757 sist fredag, og han sa det var begrenset belegg i ukedagene, men bra i helgene. Dette stemmer jo også bra med de passasjertallene som foreligger. Nå begynner jo etter hvert sommersesongen, noe som ofte betyr bedre belegg, men så slutter jo også fotballsesongen... Vi får se hva som skjer fremover, men det har i hvert fall virket på meg de gangene jeg har reist, at det har vært bra belegg foran gardinen, så det er kanskje grei butikk likevel. Dette er nok et prosjekt BA ønsker å få til på sikt, og oljenæringen er nok hovedårsaken og den viktigste målgruppen.
BA757 har perfekt connection til BA197 til Houston, det er helt klart et sterkt kort i konkurrensen om olje-reisende. Håper virkelig de beholder BGO-rutene, KLM og LH trenger konkurranse.

Last edited:

Det spilles fotball flere steder i England enn MAN.

Helt klar over det. Men inntrykket mitt er at to av lagene i den regionen (gjett hvilke) har flere norske supportere enn andre engelske lag til sammen.

Her er mai tallene. http://www.caa.co.uk/docs/80/airport_data_prov/201305/May_2013_Provisional_International_Routes.pdf

Virker som at BAs ruter til Vestlandet går greit så lenge Yielden er høy og at det er en del cargo på disse rutene. Ser spesielt fra BGO at pax tallene øker. Så spørs det om de oransjes inntog mellom BGO-LGW har noe å si for både BA og DY.

Nå er det snart sommerferie og da betyr det enda flere pax og fullere fly, MEN lower yields.

Back