Re: BAs ruter fra Vestlandet, suksess?
Her er noen interessante fakta om noen av de gamle BMI rutene for noen uker siden.
Jeg reiste ruten SVG-LHR med BA747 fredag 5. juli om kvelden. 3 rader og 5 pax (inkludert meg) i CE i et A319-fly. ET var nesten 100% full. Purser sa også at belegget på BA746 til SVG den dagen var veldig bra.
Jeg spurte ved innsjekking LHR lør 6.juli hvordan belegget var mellom LHR og SVG på BA744 og BA746 og BGO på BA758 og BA760 for den dagen. De sa at det var 74 (BA744), 80 (BA746), 88 (BA758) og 80 (BA760) pax i alle klasser i et A319 fly.
Den 6 juli fløy jeg LHR-AGA, en tidligere BMI rute. 5 rader i CE og 18 pax inkludert meg i et A320 fly. ET var 80% full. Agadir var forøvrig et dritt sted. Den 7 juli fløy jeg AGA-LHR. 11 rader i CE og 32 pax inkludert meg i et A320 fly. ET var nesten 100% full. Felles for begge flyreisene var at de fleste mennesker i CE var ikke typiske forretningsreisende, men enten tier points samlere som meg eller familier som hadde funnet virkelig billige CE billetter (som meg).
Den 8 juli fløy jeg med BA744 på ruten LHR-SVG. 3 pax inkludert meg i CE og over 100 pax i ET, sannsynligvis 95% belegg i et A319 fly. Jeg kan bare si at det var mange forretningsreisende på flyturen siden det var mange folk foran meg i priority boarding køen i LHR ved boarding, men de fleste forretnigsreisende satt i ET. Jeg spurte ved innsjekkingen hvordan belastningen var på BA758 til BGO den dagen siden det også er en ganske ny rute. Det var rundt 75 pax i et A319 fly.
Alt i alt ser det ut som at det går veldig bra med ex BMI ruter til SVG, BGO og AGA, spesielt da de ble flyttet fra T1 til T5. Det er bra, spesielt for oss som bor i Norge og SVG og BGO er high yield destinasjoner. Etter min mening burde AGA bli flyttet til LGW siden det er en leisure rute. De kunne også flytte alle de andre ferie rutene som BA opererer i LHR til LGW. LHR skal kun brukes til business destinasjoner.
Forresten, ved å fly SVG-LHR-AGA-LHR-SVG i CE fikk jeg endelig sølv status som jeg var ute etter og er gyldig for 1,5 år.